hnv murr

Inovace z Wolfsburgu

Pokud se něco zajímavého děje v motoristickém světě, je zřejmé, že ani jedna z hlavních světových automobilek u toho nebude chybět. A to samozřejmě platí i o aktivitách koncernu Volkswagen týkajících se alternativních pohonů.  

 

Ani u značky Volkswagen nechybí zaměření na oblast elektrifikace pohonů a firma v souladu se Strategií 2018, která stanovila cíle značky ve všech oblastech podnikání, chce zaujmout na trhu i v oblasti elektromobility čelní místo. Horkou novinkou je např. studie mikrobusu Bulli, který je díky nejmodernějším technologiím autem s nulovými emisemi, tzv. ZEV – Zero Emission Vehicle. 
Připravují se hybridní verze Jetty, Golfu a Passatu a od roku 2013 budou následovat elektromobily Up!, Golf a Jetta, všechny s označením blue-e-motion. S postupujícím vývojem modulu, který umožní flexibilní a hospodárné využití elektromotoru i na dalších platformách, bude pokračovat elektrifikace dalších modelových řad značky. Než se v ulicích měst začnou objevovat masově vyráběné elektromobily, což lze čekat v průběhu 15 – 20 let, musí konstruktéři vyřešit celou řadu problémů. Ale to už se právě děje.

Čistá modrá (elektrická) radost

Extrémní otáčivý moment a žádné emise – to jsou hlavní charakteristiky pro elektricky poháněný Golf blue-e-motion, který se chystá dobýt automobilový trh v roce 2013. Pod kapotou bude mít elektromotor o výkonu maximálně 85 kW, s nímž dokáže jet rychlostí až 135 km.h-1. 
Golf blue-e-motion je dalším mostem spojujícím nás s budoucností automobilové dopravy. Čistě elektrická verze nejúspěšnějšího evropského automobilu všech dob totiž díky elektropohonu nevypouští do ovzduší žádné emise a přitom ponechává řidiči radost z jízdy, vzhledem k tomu, že jako každý elektromotor disponuje i motor Golfu blue-emotion velmi vysokým otáčivým momentem, který dosahuje 270 Nm. Motor pracuje bezhlučně a poskytuje maximální výkon 85 kW. Při úsporné jízdě v zájmu dostatečné dojezdové vzdálenosti je výkon 50 kW. Zásoby energie se ukládají do lithium-ionového akumulátoru s kapacitou 26,5 kWh.
Dojezdová vzdálenost 150 km na jedno nabití činí z 5dveřového Golfu blue-e-motion ideální auto pro denní dojíždění za prací už nyní, kdy jej Volkswagen představil v předsériové verzi. Lze očekávat, že díky vývoji a výzkumu akumulátorů bude tato hodnota v době zahájení sériové výroby ještě významně vyšší.
Maximální dosažitelná vzdálenost závisí na okolních podmínkách i způsobu jízdy. Velmi aerodynamický Golf blue-e-motion však disponuje dostatečnými zásobami energie, které jsou navíc doplňovány i během jízdy díky zpětnému využití kinetické energie při brzdění (rekuperaci). Řidič si podle stylu jízdy může předem nastavit jízdní profil a zvolit tak poměr mezi výkonem a maximální dojezdovou vzdáleností. Tři profily umožňují nastavení maximální rychlosti, klimatizace a výkonu elektromotoru. U profilu „Normal“ je výkon motoru nastaven na 85 kW a maximální rychlost 135 km.h-1, profil „Eco“ snižuje výkon na 70 kW a nejvyšší rychlost na 120 km.h-1, třetí profil „Range“ zaměřený na maximální dojezd umožňuje jízdu nejvyšší rychlostí 95 km.h-1. Zvolený profil vidí řidič na multifunkčním ukazateli a může jej podle potřeby změnit.

Na plný plyn…

Vlajkovou lodí CNG vozidel značky VW je Passat - v roce 2009 Volkswagen rozšířením své nabídky o modely Passat TSI EcoFuel a Passat Variant TSI EcoFuel, které jako první na světě kombinují u motoru na zemní plyn přímé vstřikování s přeplňováním, zahájil novou éru pohonu na zemní plyn. Passat poté následoval Touran TSI EcoFuel, vybaven stejným motorem o objemu 1,4 litru, který ekologicky šetrnou mobilitu poskytuje také v segmentu rodinných vozů.
Kromě hospodárnosti a nízké úrovně emisí modelů EcoFuel přinesl technicky unikátní motor TSI s dvoustupňovým přeplňováním impozantní výkonovou charakteristiku, která byla odpovědí na pochybnosti ohledně relativně malého výkonu vozidel na zemní plyn. Díky bivalentnímu provozu na CNG a benzín je zaručena bezproblémová mobilita s dojezdem až 940 km s mimořádně nízkými provozními náklady.
Velkou výhodou modelu Passat TSI EcoFuel je dlouhý dojezd. Volkswagen věří, že tento model je proto ideální nejen pro plynárenské podniky, ale i nové zákazníky, například provozovatele taxislužby. Důkazem je 6 vozů předaných nedávno společnosti Motor Jirkov, která se problematice CNG intenzivně věnuje. Motor TSI EcoFuel spaluje primárně zemní plyn a na benzin přechází automaticky až po vyprázdnění nádrží na CNG. Jízdní dosah s využitím zásoby obou paliv převyšuje 900 km, na samotný zemní plyn ujede tento vůz okolo 460 km. Při spotřebě 4,6 kg CNG na 100 km pak vychází cena za palivo na jeden ujetý kilometr pod hranicí 1 Kč/km. I v porovnání s velmi úspornou vznětovou verzí jsou tedy náklady na pohonné hmoty výrazně nižší.
Modelu Passat TSI EcoFuel s převodovkou DSG se jako prvnímu vozu střední třídy podařilo prolomit magickou hranici emisí CO2 120 g/km. Motor TSI EcoFuel plní s velkou rezervou normu Euro 5, Emise CO2 jsou až o 30 % nižší, velmi nízké jsou i emise NOx, nespálených uhlovodíků a oxidu uhelnatého. Motor na zemní plyn nevypouští žádné emise síry a karcinogenních aromatických látek a téměř nulové jsou emise pevných částic.
Veškeré nádrže jsou v bezpečných zónách pod podlahou zadní části vozu, takže nijak neomezují velikost prostoru pro posádku a zavazadla.
Na plyn jezdí i užitkové vozy řady Caddy BiFuel – v tomto případě je ovšem palivem LPG, tedy zkapalněný ropný plyn neboli propan-butan. Díky tomu má motor nejen o desetinu nižší emise, ale vystačí v průměru jen s 10,3 l paliva na 100 km.
I když se nyní prosazuje spíše stlačený zemní plyn (CNG), zůstává LPG stále rozšířenou alternativou. V Evropě pohání více než 4 miliony vozidel, na celém světě jezdí na LPG přes 13 milionů vozů. V ČR bylo v roce 2010 přestavěno na LPG pohon asi 10 000 vozů. Výhodou je poměrně hustá síť čerpacích stanic, kde lze toto palivo doplnit - v celoevropském prostoru čítá okolo 17 500 stanic, v Česku je jich téměř devět stovek, v Německu asi 6000.
Na čistý LPG pohon urazí Caddy BiFuel na jednu naplněnou 44litrovou nádrž až 430 km. Kromě ní má však vůz i původní, 60 litrovou nádrž na benzin, takže dojezdová vzdálenost dosahuje úctyhodných 1100 km. Na rozdíl od vozů s dodatečně montovanými nádržemi na LPG prošel Caddy BiFuel úspěšně i nárazovými testy, takže výrobce může zaručit bezpečnost tohoto modelu s alternativním pohonem.

Praktické výhody si vyzkoušeli i manažeři

Na jaře loňského roku uspořádal Volkswagen ve spolupráci s magazínem FLEET firemní automobily akci Volkswagen CNG Tour zaměřenou na využití zemního plynu jako paliva v automobilové dopravě. Zúčastnilo se jí 25 českých manažerů, pro které je tato problematika zajímavá z hlediska dalšího vývoje vozových parků jejich firem. CNG portfolio značky reprezentovaly modely Passat EcoFuel, Touran EcoFuel a Caddy EcoFuel. Účastníci byli překvapeni výkonem a jízdní dynamikou vozů a velmi příznivou spotřebou - běžně se pohybovala okolo 4,3 kg/100 km a podařilo se dosáhnout i nižších, např. hodnoty 3,7 kg/100 km.

Rekord, který stojí za povšimnutí

Podpůrné elektrické systémy, k nimž patří i BlueMotion se snaží minimalizovat tradiční slabé stránky pohonů založených na využití klasických paliv (emise, spotřebu) a učinit je co nejúspornější a přátelštější k životnímu prostředí. Důkazem je experiment s vozem Passat BlueMotion (což je 7. generace modelu Passat, představená na loňském pařížském autosalonu): dojezdem 2 463 km na jedinou nádrž nafty se tento výkon zařadil i do Guinnessovy knihy rekordů.
Odpovídá to přibližně cestě z rodiště Volkswagenů ve Wolfsburgu do Madridu nebo z Londýna do Malagy bez doplňování paliva, či cestě z Los Angeles do New Yorku s jednou zastávkou u čerpací stanice. Nezávislá porota Guinessovy knihy rekordů ověřila a potvrdila platnost pokusu o světový rekord, při němž testované vozidlo, Passat BlueMotion 1.6 TDI (77 kW) v sériovém provedení, spotřebovalo celkem 77,25 l nafty a průměrně ujelo 31,88 km na litr paliva, což odpovídá spotřebě 3,14 l/100 km (Oficiální hodnota kombinované spotřeby pro tento model je 4,4 l/100 km).
Passat BlueMotion patří díky nejmodernější technice k nejúspornějším vozům ve své třídě v celosvětovém měřítku. Základ pro dosažení extrémně nízkých hodnot spotřeby paliva a emisí tvoří podobně jako u modelů Polo a Golf BlueMotion nové motory TDI s přímým vstřikováním common rail, upraveným programem řídicí jednotky motoru a sníženými volnoběžnými otáčkami. V přístrojovém panelu je ukazatel vhodného řazení, který umožňuje řidiči zvolit pro každou jízdní situaci optimální převodový stupeň. Další součástí paketu BlueMotion je rekuperace pro dobíjení akumulátoru a systém Start-Stop. Kromě toho se modely BlueMotion odlišují od ostatních modelů delšími převody, úpravami karoserie s nižší světlou výškou, které snižují součinitel čelního odporu vzduchu, a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem.
 Technologie BlueMotion se uplatnily i v segmentu užitkových vozů u nového Multivanu prezentovaného na jarním autosalonu v Ženevě, který si v této verzi vystačí s pouhými 6,4 l pohonných hmot na 100 km, což je pro sedmimístné auto špičková hodnota.

Další krok k výrazně nižší spotřebě

Odpojování válců není sice v motoristickém světě úplnou novinkou, až dosud však bylo vyhrazeno pro velké vysokobjemové motory. VW jej nyní přenáší i do běžných motorů a je prvním výrobcem na světě, který zavádí odpojování válců pro velkosériově vyráběný čtyřválcový motor: nové motory budou tímto systémem vybavovány od roku 2012. 
Odpojování válců v motoru 1.4 TSI sníží spotřebu paliva v kombinovaném režimu EU o 0,4 l na 100 km, a pokud se přidá funkce Start-Stop, která vypíná motor běžící na volnoběh, může celková úspora paliva dosáhnout až 0,6 l na 100 km. Špičková technologie má největší přínos hlavně při jízdě nižší konstantní rychlostí. Při rychlosti 50 km.h-1 na třetí nebo čtvrtý převodový stupeň činí úspora téměř jeden litr na 100 km. Nový úsporný motor TSI bude zároveň s velkou rezervou plnit limity budoucí emisní normy EU6.

Jak systém odpojování válců funguje?

Tato nejnovější pokroková technologie umožňuje výrazně snížit spotřebu paliva tím, že při nízkém až středním zatížení motoru nevyžadujícím plný výkon, systém přechodně vyřazuje z činnosti dva ze čtyř válců. Řídicí jednotka vypne přívod paliva, válce se naplní vzduchem a speciální mechanismus posune vačky mimo osu zdvihacích elementů. Jejich místo zaberou tzv. nulové vačky, které mají kruhový tvar a zdvihátka tak neovládají. Pístní pružiny zajistí, že válce zůstanou uzavřené, a elektronika v nich vypne zapalování.
Odpojování válců je u motoru 1.4 TSI aktivní v situacích, kdy se otáčky motoru pohybují od 1400 do 4000 min-1 a točivý moment dosahuje hodnoty mezi 25 a 75 Nm. Tyto podmínky jsou splněny v téměř 70 % celkové délky jízdního cyklu EU používaného ke stanovení normované spotřeby paliva.
Systém prostřednictvím senzoru pohybu pedálu plynu sleduje styl jízdy řidiče. Pokud je rychlost nepravidelná (např. při pohybu po kruhovém objezdu nebo při sportovní jízdě mimo město), řídicí jednotka funkci odpojování válců potlačí. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu dostatečně silně, válce 2 a 3 se okamžitě připojí, pro posádku zcela nepostřehnutelně. Vysoká hospodárnost není na úkor jízdního komfortu, takže to, že motor pracuje na dva válce pasažéři ve vozidle ani nepoznají. I v tomto provozním režimu je motor 1.4 TSI díky vynikající vyváženosti své konstrukce velmi tichý a kultivovaný.

„Myslete modře!“ - nabádá VW

Volkswagen zahajuje v ČR v rámci projektu „Think Blue.“ kampaň zaměřenou na odpovědný přístup k životnímu prostředí. Kromě ambice stát se v roce 2018 největší automobilkou na světě si firma Volkswagen vytyčila i cíl stát se tou nejzodpovědnější automobilovou značkou vzhledem k životnímu prostředí.
Zajištění dostupnosti trvale udržitelné mobility pro každého je pro značku Volkswagen nejvyšší prioritou. Její výrobní program proto již dnes zahrnuje nejrůznější modely BlueMotion Technology, BlueTDI, EcoFuel, BiFuel nebo Hybrid. V praxi však k účinné ochraně životního prostředí samotná nabídka vyspělé techniky nestačí, a tak vznikl projekt „Think Blue.“ zaměřený na osvětu široké veřejnosti a podporu ekologického chování s cílem podporovat povědomí o potřebě aktivního přístupu k zodpovědnosti za životní prostředí.
Inspirace pro název „Think Blue.“ sahá až do 60. let, kdy se Volkswagen významně podílel na demokratizaci mobility. Jedna z nejznámějších kampaní této značky nesla tehdy název „Think small". Aktuální výzvou automobilového průmyslu je učinit hospodárnou a ekologickou mobilitu dostupnou pro každého a VW chce opět stanout v čele. Proto na trh uvádí cenově dostupné automobily s velmi nízkými hodnotami spotřeby paliva a emisí, a zároveň se prostřednictvím nové kampaně „Think Blue." snaží navázat dialog s veřejností.
K plnému využití obrovského potenciálu nejmodernějších technologií pro snižování spotřeby paliva a emisí v moderních vozech je totiž nezbytná i součinnost řidiče, jehož styl řízení má na skutečnou spotřebu paliva zásadní vliv. Projekt „Think Blue." se proto snaží propagovat také zásady ekonomické a ekologicky šetrné jízdy, které umožňují snížit spotřebu paliva až o desítky procent. V praxi to ukázala i letošní mezinárodní soutěž „Think Blue. World Championship 2011“, v níž zvítězil Rakušan Gilbert Plank, který se třemi spolucestujícími včetně zavazadel ujel za volantem modelu Golf BlueMotion 632 km s průměrnou spotřebou 3,75 l/100 km.
V rámci loni zahájeného celosvětového projektu „Think Blue." se Volkswagen zaměřuje rovněž na výrobu využívající energii z obnovitelných zdrojů, na recyklaci a na vývoj elektromobilů a dalších alternativních pohonů, které budou na trh uvedeny v horizontu několika let. Koncern se navíc zabývá také zcela novými přístupy k řešení individuální mobility, jak naznačuje například nedávno představený koncept NILS nebo projekt sdílení vozidel „Quicar“. V samotné výrobě hodlá Volkswagen díky iniciativě „Think Blue. Factory“ snížit emise skleníkových plynů do roku 2020 o 40 % ve srovnání s rokem 2010. /joe/   

 

www.vw-uzitkove.cz
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 3433 článek mě zaujal 719
Zaujal Vás tento článek?
Ano