CES 2016 z pohledu čtyř kol
Na veletrhu spotřební elektroniky CES, který se koná každoročně počátkem roku v Las Vegas, představují kromě výrobců elektronických ultravychytávek také automobilky své technologické novinky a koncepty. Letošní ročník byl jejich počtem výjimečný. Pohled do expozic známých i méně známých značek ukázal, že se máme v budoucnosti, a to už i té nepříliš vzdálené, rozhodně na co těšit.
Kromě efektních studií s využitím digitalizace (interaktivní dotekové displeje, animace a vizualizace apod.), které jsou však zaměřeny spíše na efekt, se na CESu prezentovala řada technologií se skutečně užitečným praktickým využitím, jako např. různé asistenční systémy podpory řidiče, které používání vozu nejen zpříjemňují, ale mají i zásadní roli pro komfort a bezpečnost jízdy.
Např. Bosch přivezl do Las Vegas studii, která má řidičům dodat „ty správné informace ve pravou chvíli“, aniž by došlo k narušení jejich soustředění. mj. i prostřednictvím „chameleonského“ dotykového displeje, měnícím strukturu povrchu v závislosti na zvolené funkci. Řidiči tak umožňuje již po hmatu poznat, co na displeji nastavuje bez toho, aby musel odvrátit zrak od dění na silnici.
Počítá se také se synchronizací vozu a diáře, takže systém bude přesně znát denní program řidiče a bude schopen se mu pružně přizpůsobovat. Ve vývoji je také nový systém varování před nebezpečím v případě, že na dálnici vjede nějaký vůz do protisměru.
V Německu, USA a Japonsku už Bosch testuje technologii autonomního řízení v reálném čase, napojenou na centrum dopravních informací, která by se v reálném provozu měla objevit v roce 2020. To umožní i v režimu „autopilota“ mít přehled o situaci i tam, kam řidič běžně nevidí, např. za zatáčku.
Se systémem automatického parkování se prezentovala mezi jinými i značka BMW, která představila např. kamery místo zrcátek, nebo unikátní systém bezkontaktního dotekového displeje AirTouch. Technologie nevyžaduje fyzický dotek - senzory v palubní desce snímají ve 3D pohyb ruky řidiče a systém vymodeluje přesnou pozici, kam by zamířil dotek prstu a jednoduchým potvrzením se provede požadovaná akce.
Podobné řešení ukázala i automobilka Volkswagen, která předvedla koncept palubního infotainmentového systému s modernizovaným centrálním dotykovým displejem a funkcí rozpoznání gest. Do vínku jej dostal nový elektromobil VW e-Golf Touch. Na konfigurovatelné obrazovce si řidič může nastavit zobrazení nejčastěji užívaných funkcí, k nimž bude mít rychlý přístup bez nutnosti proklikávat se v celém menu.
VW představil také studii BUDD-e (moderní reinkarnaci kultovního mikrobusu VW Transporter Typ 2, tzv. Bulli, který se proslavil v 60. letech mezi hippies) založenou na modulární platformě pro elektrifikované vozy. Elektromobil s pohonem všech kol má dosahovat nejvyššího výkonu 235 kW a dojezd až 533 km v kombinovaném režimu.
Možnosti, které nabízí digitalizace pro řešení interiéru, předvedl Mercedes na modelu E-Class projektem inovativní kabiny budoucnosti. Neméně atraktivní je i jeho loni představený koncept IAA, který „kombinuje dva vozy v jednom“ – resp. designový a aerodynamický mód, do něhož se vůz automaticky přepíná. Změna nastává po překročení rychlosti přes 80 km.h-1 kvůli dosažení optimálních aerodynamických parametrů (jeho tvar se modifikuje pomocí proměnných prvků).
Virtuální svět Audi
V Las Vegas odhalilo Audi, jako první automobilka na světě, virtuální showroom, díky kterému by se v budoucnu mohl potenciální zákazník přímo na prodejně seznámit s vozem pomocí brýlí s virtuální realitou umožňující prozkoumat detaily včetně panoramatických pohledů.
V expozici Audi, která byla zaměřena na tři trendy automobilového průmyslu: digitalizaci, elektrifikaci a autonomní jízdu, vévodilo nové sportovní SUV e-tron quattro, které v sobě kombinuje všechny tyto trendy. Díky pohonu tří elektromotorů o celkovém výkonu 370 kW zásobované energií z 95 kWh akumulátoru má mít dojezd až 500 km. Na trh by měl být uveden v roce 2018. Automobilka představila i rozšíření systému MMI, kdy řidič má v zorném poli centrální zakřivený Amoled displej, kterému asistují dva displeje systému MMI. Oba využívají nový způsob rozeznávání dotyku, což umožňuje bezpečné ovládání systému, aniž by byl řidič za jízdy rozptylován. Nový koncept vychází z nejnovější platformy MIB2+, která je připravena na nový standard v bezdrátové komunikaci.
Audi chce technologie pro autonomní jízdu uvést do sériových vozů v blízké budoucnosti. Jde např. o funkce samořiditelné jízdy v koloně či autonomního parkování. Pracuje už i na spolupráci svých vozů na silnicích a letos chce uvést technologii „Car-to-X“ nabízející informace o omezeních rychlosti, nebezpečných místech, o místech poruchy jiných vozidel či namrzlé vozovky.
Autonomní auta? Ano, ale s mírou...
Automobilky počítají sice v budoucnu se samořídícími vozy, některé je dokonce už mají, ale zvyk je zvyk. Průzkum Future of Driving firmy Volvo (která představila svůj projekt komplexně samořídícího vozu Concept 26) mezi 10 tisíci řidiči ukázal, že i v plně autonomních vozidlech chtějí mít volant a možnost zasahovat do řízení vozu. Pro kontrolu nad řízením se vyslovilo 92 % a 88 % soudí, že výrobce by měl respektovat požitek z řízení. Informační systémy, technologie umožňující komunikaci s vozem a dálkové ovládání jeho funkcí i asistenční systémy pro komfortnější a bezpečnější jízdu však jako pomocníky vítají, 78 % totiž zastává názor, že technologie činí cestování hodnotnější. V případě nehody vozu v autonomním režimu by ale podle názoru 81 % respondentů, měl nést odpovědnost výrobce, nikoli řidič.
Kia zaměřená na autonomii
Své programy a technologie pro autonomní jízdu představila také korejská automobilka Kia. V rámci programu Drive Wise vyvíjí hned několik systémů – pro řízení na dálnici, ve městě, sledování vpředu jedoucího vozidla, nouzové zastavení a asistenta pro jízdu v koloně.
Své samořiditelné vozy testuje na veřejných komunikacích Nevady (kde získala povolení), konkrétně systémy na podporu řízení elektromobilu Soul EV. Díky tomu bude moci urychlit testování svých vývojových technologií. S plánem investice do vývoje autonomního řízení zhruba 2 mld. dolarů chce do roku 2020 představit řadu technologií částečně autonomního řízení (jako je např. systém řízení v koloně, na dálnici, ve městě, systém nouzového zastavení nebo technologie autonomního parkování) a do roku 2030 první vůz s plně autonomním řízením. Tyto technologie budou postupně doplněny do současné sady systémů u nyní vyráběných modelů.
Stěžejní součást vývojových prací v programu samořiditelných aut je výzkum zaměřený na komunikaci mezi vozidly navzájem (V2V), mezi vozidly a infrastrukturou (V2I) a mezi vozidly a jejich okolím (V2X).
Digitální design
Asi největší americkou hvězdou na veletrhu byl koncept supervozu, který předvedla kalifornská firma Faraday Future, s čínským vlastníkem, zaměřená na vývoj inteligentních elektromobilů. Jednomístný sportovní vůz s výrobcem uváděnou maximální rychlostí až 320 km.h-1 a bateriemi, které by údajně měly nabídnout o 15 % vyšší kapacitu než Tesla Model S, skutečně nebylo možné přehlédnout (Faraday by mohl jednou být konkurentem Tesly). Vizionářský počin s názvem FFZero1 si vysloužil řadu přídomků, snažících se popsat to, co firma veřejnosti představila, od „extrémního tabletu na kolech“, až po „Corvette zkřížená s Batmobilem". Každopádně Faraday zapůsobil. Sám tvůrce, šéfdesignér Richard Kim prohlásil, že spíše než pojem „koncept vozu“ by bylo výstižnější použít výraz „vůz konceptů“. Ve volantu je zabudovaný smartphone, sedadlo řidiče pod průhlednou kupolí má sklon 45 stupňů, což je výsledek inspirace výzkumu NASA stanovený jako pozice nejlepší pro řidičovo pohodlí.
Stoprocentně udržitelný elektrický elegán, který dokáže jezdit bez zásahu řidiče, disponuje ohromujícím výkonem více než 750 kW. Výkon však není to hlavní, čím vůz návštěvníky ohromil – působivá je plejáda technologií, které se v něm uplatnily.
Faraday je založen na variabilní platformě VPA, která umožňuje upravovat různé aspekty a nastavení vozu. Díky ní se může měnit počet i síla pohonných systémů, variabilně měnit rozvor, stejně jako fyzickou velikost auta i baterií.
Výrobce se chystá vybudovat v Nevadě vlastní továrnu, na výrobu hned několika modelů elektromobilů. Ale i přes exkluzivní image vystavovala firma Faraday Future hlavně příslib, byť velmi lákavý, zatímco jiné automobilky už prezentovaly přinejmenším funkční prototypy.
Ford chce propojit auta a drony
Kromě představení své vize autonomních a propojených vozidel vybavených pokročilým systémem infotainmentu na CESu Ford ohlásil, že svou testovací flotilu samořiditelných aut ztrojnásobí a učiní je dostupnými všem. Spolu s firmou DJI, jedním z hlavních výrobců profesionálních dronů, vyhlásil soutěž Drone-to-Vehicle Developer Challenge pro vývojáře aplikací, jejímž cílem je vytvořit komunikační software propojující vozidla a bezpilotní stroje (drone-to-car). Systém, který by mohl sloužit pracovníkům operujícím v obtížně přístupných zónách, např. zeměměřičům nebo záchranářům, by byl řízený z kabiny pickupu F-150. Spolu s firmou Amazon se zase snaží propojit vozy a chytré domy.