hnv murr

Budoucnost sportovních vozů Opel

Už zanedlouho, na ženevském autosalonu v březnu, představí Opel svou novou studii modelu GT Concept, která je přímým následníkem legendárního modelu GT z roku 1965 i studie Monza Concept. Má jít o čistokrevného atleta s motorem vpředu za přední nápravou a s pohonem zadních kol.

 

Styling studie je zredukovaný jen na nejzákladnější atributy. Sportovní GT nabízí avantgardní linie s absencí všeho, co by rušilo jeho čisté tvary, jako vnější kliky dveří, vnější zpětná zrcátka či stěrače. Dynamický charakter deklaruje rudá linka, která dělí karoserii horizontálně a dodává vozu osobitý styl. Design červených pneumatik na discích z lehkých slitin evokují design kolečkových bruslí a jsou reminiscencí motocyklu Opel Motoclub 500 (v roce 1928 zaujal rudými pneumatikami). Na původní legendu GT navazuje dlouhá kapota motoru, absence víka zavazadlového prostoru a dvojitý středový výfuk. Kromě toho už nemá GT Concept mnoho společného s minulostí.
Klíčovou inovací studie jsou velké dveře s integrovanými bočními okny, které vytvářejí plynulý přechod skla do lakovaného povrchu karoserie. Do prostorné kabiny je umožněn přístup elektricky ovládanými dveřmi po stlačení dotykové plošky v rudé obrysové linii. Dveře se při otevření na patentovaných závěsech výrazně zanoří do předních blatníků, čímž šetří prostor a dovolují velký uhel otevření i ve stísněných prostorách, např. v městském provozu. Dvě kamery ukryté za lemy blatníků zaručují dokonalý přehled o situaci kolem vozu. Jejich obraz se přenáší na monitory u levé a pravé strany kokpitu.
Stejně, jako první Opel GT a ikona amerických sportovních automobilů Chevrolet Corvette, má také motor uložený vpředu za přední nápravou, tzv. „vpředu-uprostřed“. Díky tomu je těžiště vozu posunuté dolu a do středu, což je ideální řešení pro zajištění sportovních jízdních vlastností.
Studii pohání výkonný turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec o objemu jen 1,0 l, který konstrukčně vychází z moderního celohliníkového motoru modelů Adam, Corsa a Astra. Tento efektivní high-tech agregát disponuje výkonem 107 kW a maximem točivého momentu 205 Nm, který přenáší na kola zadní nápravy přes mechanický samosvorný diferenciál a sekvenční 6stupňovou převodovku. Dvoumístné kupé s pohotovostní hmotností nižší než 1000 kg zrychluje z 0 na 100 km.h-1 za méně než 8 s a dosahuje maximální rychlosti 215 km.h-1.

Opel Experimental GT
Rok po založení prvního designerského studia Opel, se toto expresivní kupé s technikou sériového modelu Kadett B, představilo v roce 1965 na frankfurtském autosalonu. Už tehdy přinesl Experimental GT takové prvky, jako jsou výklopné reflektory nebo atraktivně tvarovaná karoserie s perfektními proporcemi bez zbytečných dekorací. Studie, kterou navrhl Erhard Schnell, byla především designerským poselstvím. Díky velké reakci veřejnosti byl v roce 1968 sériový model GT nabízen v autosalonech Opel.
 

 
Publikováno: 1. 4. 2016 | Počet zobrazení: 2433 článek mě zaujal 474
Zaujal Vás tento článek?
Ano