Schunk

Kostitřas se vrací, aneb nepřehlédnutelná kola

Své 150. výročí si kromě jiných akcí chemický koncern BASF připomenul i originálním způsobem: moderní reinkarnací dobového vysokého kola známého ve své historické originální podobě jako tzv. kostitřas. 

 

Jeho hi-tech soudobá verze s označením Concept 1865 je ovšem v duchu doby vyrobena s využitím nejmodernějších plastů. Jde o soubor dvou desítek materiálů včetně tuctu různých polymerů, pěnových hmot, epoxidových pryskyřic a polyuretanů, z kovu jsou vyrobeny pouze nápravy, brzdy a pomocný elektromotor.
Velociped, který se inspiroval historickou koncepcí, samozřejmě dostal také moderní design s nejrůznějšími vymoženostmi současné doby - má např. bezložiskové pedály, pevné pneumatiky odolné proti proražení, kotoučové brzdy z uhlíkových vláken a integrované osvětlení z LED diod ve vidlicích. Vývojáři pamatovali i na trend současné mobility, takže kolo je vybaveno rovněž elektromotorkem o výkonu 250 W umístěným v malém zadním kole a napájeným z Li-Ion baterie integrované v odnímatelném sedle. Jezdec si sedlo i s baterií po odstavení a elektronickém uzamčení kola jednoduše odnést sebou, jak ukazuje informační video na https://www.youtube.com/watch?v=iDRqliwJIAI
Megakostitřasem by bylo možné nazvat kuriózní výtvor z ocelových trubek, částí kol a traktorové pneumatiky, jehož autorem je nizozemský student umění a také bývalý strojní inženýr Wouter van den Bosch. Výroba 450kg monstra ze součástek darovaných přáteli a výrobcem traktorů mu zabrala tři měsíce práce. Manévrování a brzdění obstarávají zadní malá kolečka (která rovněž dodávají vozidlu dodatečnou stabilitu) a pro případ, že by jezdec obří stroj včas neubrzdil, varuje chodce neméně mohutný klakson.

 

 
Publikováno: 24. 2. 2016 | Počet zobrazení: 1879 článek mě zaujal 282
Zaujal Vás tento článek?
Ano