SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

mCity – město duchů ovládané roboty

Americká či australská města duchů jsou proslulým fenoménem. Léta opuštěná městečka z dob zlaté horečky či hornické osady jsou dokonce často turistickou atrakcí. mCity, které se nachází v kampusu Michiganské univerzity, byť v něm však obvykle na živou duši nenarazíte, se ale těmto charakteristikám vymyká. Je moderní – letopočet jeho vzniku, resp. zprovoznění nese číslici 2015, a je zasvěceno robotům, přesněji řečeno robotickým vozidlům.  

 

Falešné město, které se rozkládá na ploše 32 akrů (což odpovídá v přepočtu ploše téměř 26 fotbalových hřišť) v Ann Arbor při Michiganské univerzitě, vzniklo v rámci projektu „Mobility Transformation Center" speciálně pro testování autonomních vozidel, s nimiž dnes experimentují nejen automobilky, ale i technologické firmy, jako Google, Apple, ale i soukromé dodavatelské společnosti typu Bosch. Oficiálně bylo otevřeno v červenci letošního roku, a vyžádalo si investice ve výši 10 mil. dolarů. Je výsledkem partnerství tamní univerzity, státu a automobilek podílejících se na projektu, jejichž výzkumům bude také sloužit. Je určeno především pro reálné testování technologií robotických aut a inteligentních vozidel, resp. technologií, které tato zařízení využívají v podmínkách městského provozu. Cílem je pomoci rozvoji autonomních vozidel a tzv. propojených aut (connected cars).

Potěmkinova vesnice moderní éry
Uvnitř areálu imitujícího podmínky skutečného města je vybudováno několik km dvou-, tří- i čtyřproudých silnic, včetně příslušné dopravní infrastruktury, jako jsou křižovatky, značky, semafory, přechody pro pěší, rozcestníky a nejrůznější informační cedule. Prostředí je - a to doslova a do písmene - koncipováno tak, aby se simulované město maximálně blížilo realitě, tzn. včetně posprejovaných zdí a značek, vybledlých pruhů a dopravního značení na vozovce, nebo nepořádku na ulicích, kdy jízdu může zkomplikovat nečekaná situace, jako třeba spadlý sloup, část vypadlého nákladu, chodec (představovaný také robotem či dálkově ovládanou figurínou apod., které se nečekaně objeví v trase vozidla...
Areál obsahuje kromě klasických „překážek” typu křižovatek (včetně světelných), železničního přejezdu, kruhového objezdu, přechodů pro chodce či parkovacích míst, které v součinnosti s přesouvatelnými fasádami, simulujícími bloky budov, mohou být různě kombinovány, také falešné „chodce“ i řadu speciálních zařízení a objektů určených pro vyzkoušení nejrůznějších funkcí autonomních vozidel v nestandardních či ztížených podmínkách – např. simulovanou rampu na dálniční nájezd, nebo kovový most a tunel, které představují zase výzvu a často i nemalý problém pro radarové senzory a příjem bezdrátového signálu apod. To vše bude moci být využito k velmi realistickým testům, imitujícím skutečný provoz ve městě.

Unikátní a nezávislé
Peter Sweatman, ředitel střediska Mobility Transformation Center uvedl, že i další existující testovací oblasti, např. ve Švédsku či v Japonsku, kde má podobný výzkumný projekt Toyota, mají některé tyto prvky, ale Michiganské centrum je svou komplexností světově unikátní. Navíc je neutrální (tzn. nepatří primárně žádné značce) a je také nejpokročilejším zařízením svého druhu pro testování autonomních vozidel. Automobilky ve spolupráci s výzkumníky z university tak zde budou moci zkoušet např. komunikační systémy typu car-to-car pro komunikaci mezi vozidly (a to díky neutrálnímu postavení výzkumného střediska včetně vzájemné kompatibility a spolupráce systémů různých výrobců). Systémy by jednou měly umožnit předvídat kritické situace a automaticky zastavit vozidlo ještě před nehodou, či testovat poloautomatické vozy nebo automobily bez řidiče v různých nestandardních situacích. V zimě bude např. na jeho ulicích ponechán sníh, takže automobilky budou moci v reálných podmínkách vyzkoušet, jak se vozidla chovají v těchto situacích, a zda např. radarové systémy budou stejně dobře fungovat i v prostředí pokrytém sněhem, stejně jako na mokré vozovce, či zda kamerové systémy obstojí i při rozeznávání blátem a špínou zanesených silničních značek apod.

GM vytvořila vlastní zkušebnu
Koncem června, vzápětí po otevření mCity, zprovoznila v Milfordu nacházejícím se rovněž ve státě Michigan svůj testovací areál i automobilka General Motors. Její testovací středisko zabírá 52 akrů (tedy zhruba plochu 42 fotbalových hřišť) a i GM hodlá nabízet jeho služby automobilkám hlavně k testování nových technologií (jako např. nový poloautomatický řídicí systém SuperCruise, jímž má být vybaven např. nový Cadillac STS plánovaný na trh v roce 2017), i autonomních vozidel, systémů komunikace mezi vozidly, či technologií aktivní bezpečnosti. V areálu, jehož výstavba přišla na 14 mil dolarů, se nachází 16akrová „dynamická plocha" právě pro tyto účely. Úsek imitující podmínky 6proudé dálnice, nájezdové a sjezdové rampy, variabilní osvětlení, různé typy světelné signalizace a silničního značení z různých zemí, simulovaný tunel a vnitřní testovací prostory pro napodobení různých podmínek např. uvnitř garáží. GM vybudovala i speciální parkoviště s různými typy obrubníků a terénních úprav, které bude sloužit při vývoji parkovacích systémů, zkušební prostor pro detekci chodců s křižovatkami a speciální plošinou, která může pohybovat figurínami před přední částí vozu.

 

 
Publikováno: 9. 12. 2015 | Počet zobrazení: 1061 článek mě zaujal 133
Zaujal Vás tento článek?
Ano