hnv murr

Motorizovaný svět pod prapory ALD Automotive

Červenočerné logo a jeho design evokuje příslušnost k rodině Komerční banky, resp. její mateřské společnosti Société Générale. To představuje pro klienty výhodu nejen z pohledu finanční stránky (díky silnému kapitálovému zázemí), ale i možnostmi a rozsahem sdílených zkušeností, které příslušnost k silné nadnárodní skupině nabízí. V současné době je ALD Automotive group třetí největší společností svého druhu v oboru, která spravuje ve čtyřech desítkách zemí více než 1 100 000 vozidel.  

 

Na českém trhu, kde patří rovněž do první čtyřky největších firem ve svém oboru, působí ALD Automotive od roku 2002 a od té doby prošlo její administrativou na 60 000 vozidel, která jejím prostřednictvím získala své nové  uživatele. V loňském roce (kdy působnost společnosti zahrnovala ještě od letoška samostatný region Slovenska) pečovala o cca 15 000 vozů, letošní rok se však i po vyčlenění Slovenska jako autonomního člena skupiny tomuto číslu bude rovněž blížit – aktuálně je pod křídly ALD Automotive v ČR zhruba 14,3 tis. vozů. Společnost se zaměřuje na leasingové produkty pro firemní zákazníky (bez ohledu na počet vozidel v jejich flotile), přičemž o fleetové vozy z firemních autoparků se ALD Automotive dokáže postarat doslova od A po Z.
Centrála společnosti se nachází v Praze, o svoji klientelu pečuje i ze svých poboček v Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, Plzni a Hradci Králové. Jejich klienty jsou menší živnostníci i velké mezinárodní korporace, o které se společnost stará i na globální úrovni. Tomu odpovídá i široká škála produktů koncipovaných na míru individuálním potřebám zákazníků. Klíčovým produktem je Full-Service leasing ALL INCLUSIVE,  již mnohokrát oceněný v prestižních anketách Zlatá Koruna a Fleet Awards. Další služby a produkty společnosti zajišťují klientům ALD Automotive maximální komfort a to včetně pick-up servisu, asistenční služby v případě poruchy i nehody, GPS monitoringu pohybu vozidel pod názvem ALD Car Monitor,  on-line reportingu Fleet Monitor, nebo mobilní aplikace Smart Car.
Jak to vše funguje v praxi, objasňuje obchodní ředitel leasingové společnosti ALD Automotive Martin Štětina.
 
Jakým způsobem si firmy v Česku pořizují auta?
Rozhodování českých manažerů či majitelů firem ohledně vozového parku dosud odráží stále velkou potřebu věci vlastnit a tím nad nimi udržovat kontrolu. Což ovšem při utváření a správě vozového parku znamená přijmout náklady a samozřejmě i určitá rizika. Při kalkulaci je nutné zvažovat nejen prostou pořizovací cenu vozů, ale i jejich celkové provozní náklady, personální zajištění správy fleetu a možná rizika při následném odprodeji ojetých vozů z majetku společnosti.  
Na západ od našich hranic se už před desítkami let začal masivně prosazovat operativní leasing, který i k nám už vnesly velké nadnárodní společnosti typu DHL, Bosch nebo Nestlé, jenže u nás je potenciál operativního leasingu stále ještě nedoceněný, takto pořízených aut v ČR aktuálně  jezdí teprve okolo 80 000, což je ve srovnání s vyspělými evropskými ekonomikami opravdu málo.
Přitom se zde nabízí řada výhod: odpadají jakékoli počáteční náklady a i platby za pronájem - jsou stejně jako leasingové splátky - daňově uznatelné. Auto pořízené formou operativního leasingu, neboli pronájmem na sjednanou dobu a za daných podmínek, je v maximální možné míře zajištěné tak, aby provozovateli jen sloužilo a víc se jím nemusel zabývat.
Zajišťujeme mu plnou mobilitu a outsourcujeme kompletní správu vozového parku a s tím spojené služby, aby se firma mohla věnovat už jen svému byznysu. V případě, že firma pořizuje vozy jinou formou, většinou k tomu udržuje oddělení správy vozového parku. Zaměstnanci pak často jezdí v pracovní době do servisu měnit pneumatiky a podobně. Naše řešení nejen šetří náklady, ale uvolňuje firmám i jejich lidské zdroje. Naše smluvní pneuservisy ve firmách např. vyzvedávají auta klientů a vrací je tam po přezutí a všech úkonech s tím souvisejících zpět.    

K argumentům, kterými se snažíte klienty přesvědčit, patří kromě rozsahu a úrovně poskytovaných služeb i výhodnější ceny. Jak jich dosahujete?
Finance, za něž auta pořizujeme, získáváme od naší sesterské společnosti Komerční banky za výhodných podmínek a to z globálního pohledu, přičemž nejde jen o cenu, ale i jejich pohotovost a časovou strukturu. Ve skupině využíváme synergických efektů. Jsme opravdu velcí i v celosvětovém měřítku, a u dodavatelů si dokážeme vyjednat velkododavatelské podmínky při nákupu nových vozů, servisech, pneuservisech, sazbách na pojištění atd. Díky tomu se dostáváme nejen na lepší ceny, ale snažíme se je samozřejmě promítat i do lepší úrovně služeb. Třeba pojistné události řešíme rovnou u nás v leasingové společnosti - pracovníci pojišťovny sedí přímo u nás a to bezesporu napomáhá rychlému a komfortnímu řešení.
Rád bych zmínil rovněž naše dlouhodobé zkušenosti a propracovaný systém remarketingu. Trendem poslední doby jsou námi pořádané internetové aukce, stále však využíváme i možnosti prodeje retailovému zákazníkovi či zástupci společnosti, v případě jeho zájmu. V rámci operativního leasingu tak klient v rámci své pravidelné platby hradí financovanou hodnotu vozu (rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou) a s jeho provozem spojené a vybrané služby. Rád bych také zdůraznil, že veškeré námi dosahované finanční efekty promítáme ve prospěch našich klientů. 
Klient je při převzetí nového vozu seznámen s tzv. kodexem opotřebení, kde je definováno tzv. přiměřené opotřebení odpovídající stáří vozu a najetým kilometrům. Jde o dokument, v souladu s kterým dochází k vyhodnocení stavu vozu po ukončení leasingové smlouvy. Nezávislý posudek pro nás zpracovává renomovaná společnost SGS. Dále automobily chrání existence schválených oprav a údržby v renomovaných servisech. Velmi důležitou roli v procesu určitě sehrává rovněž tzv. car policy a nastavená pravidla ve firmě, která vozy používá. Skvěle fungující motivací je možnost přednostního odkupu klientem/zaměstnancem za zvýhodněných podmínek, takže se svěřeným vozem zachází slušně, jako s (budoucím) vlastním.
      
Mohou se skutečné náklady odchylovat od sjednaných?
Výše splátek je klientovi garantována po celou dobu smluvního vztahu, veškerá rizika vývoje úrokových sazeb, cen na sekundárním trhu apod. jsou tedy plně přebírána námi, takže klient tak může počítat s jasnými, předvídatelnými náklady souvisejícími s financováním a správou vozového parku. Jedinou proměnou jsou tak de facto pouze provozní kapaliny. Z toho vyplývá, že na firmu z tohoto pohledu nedoléhají žádné náhlé výdaje a její cash flow je v tomto směru vyrovnané. S automobilem ve vlastnictví se tato situace nedá srovnávat. Majitele, který mnohdy předpokládá, že je bude provozovat „zadarmo“, čeká poměrně často rozčarování v podobě zjištění, že náklady s časem strmě stoupají a jsou zcela nevyzpytatelné, o klesající hodnotě vozu nemluvě.
Na předpokládaný nájezd klienti usuzují poměrně snadno, protože znají běh firmy. Pokud však kilometry přesto nekorespondují s podmínkami dojednanými ve smlouvě, což se může např. vzhledem k vývoji zakázkové náplně stát, je naprostou samozřejmostí předložení návrhu na tzv. rekalkulaci, tak aby splátky hrazené klientem odpovídaly skutečnému stavu a byla zachována jejich rovnoměrnost.
 

 
Publikováno: 5. 11. 2015 | Počet zobrazení: 3399 článek mě zaujal 575
Zaujal Vás tento článek?
Ano