Ceratizit AMPER 2019

Audi slaví čtvrtstoletí dieselové revoluce

Před 25 lety představila značka se čtyřmi olympijskými kruhy poprvé motor TDI, který se od té doby vypracoval na nejúspěšnější hospodárnou technologii vznětových pohonných jednotek. 

 

Na počátku 80. let přišlo Audi jako první s pohonem všech čtyř kol pro osobní automobily. Tvůrci této koncepce ji předvedli neobvyklým způsobem - jako důkaz její funkčnosti zdolal vůz Audi Quattro 100 CS skokanský můstek. A koncem dekády, v roce 1989, přišel další technologický průlom: turbodieselový motor TDI, který dnes patří mezi nejpopulárnější pohonné jednotky vůbec.
Startovní výstřel pro vítězné tažení vznětového motoru v sériové výrobě osobních vozů padl na autosalonu IAA 1989. Po více než 13letém vývoji představila automobilka v modelu Audi 100 TDI první turbodiesel s přímým vstřikováním a plně elektronickým řízením motoru a dnes nabízí rozsáhlou nabídku vznětových verzí s více než 150 variantami motorů a převodovek.
V roce 2006 se Audi jako první výrobce s motorem TDI postavilo na start 24hodinového vytrvalostního závodu v Le Mans, a od té doby dosáhla v následujících devíti letech značka v tomto náročném testu osmi vítězství. Vítězný vůz z roku 2014, R18 e-tron quattro, spotřeboval přitom o 22 % méně paliva než jeho předchůdce z loňského roku.

Dieselmotor se elektrifikuje
„TDI je průkopnickým činem, díky němuž přinášíme hospodárnost na silnice v milionových počtech, a původní myšlenku TDI, vyšší výkon při nižší spotřebě a emisích, nepřetržitě zdokonalujeme,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG. Jeho slova potvrzuje, že až po současný TDI clean diesel dosáhla značka Audi v průběhu uplynulých 25 let snížení emisí o 98 % ve srovnání s dobou před zavedením systému TDI, a ve stejném období se výkon a točivý moment, v poměru ke zdvihovému objemu, zdvojnásobil. Průměrná spotřeba paliva modelů Audi s motorem TDI se od roku 2000 snížila o třetinu.
„25 let TDI znamená čtvrt století pozoruhodného technického pokroku. Rozhodujícím způsobem přispělo k vzestupu naší značky v prémiovém segmentu. Dnes děláme další velký krok a zahajujeme elektrifikaci TDI,“ komentoval Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj uvedení elektrické verze Biturbo, která představuje novou podobu vznětového motoru.
U příležitosti oslav 25. let výročí motorů TDI představila značka speciální koncept Audi RS5 TDI, kdy je vysokovýkonný model RS poprvé poháněn vznětovým agregátem. Dostal TDI vybavený elektricky poháněným kompresorem. Díky kombinaci 3,0l šestiválce V6 TDI Biturbo s přídavným elektricky poháněným turbodmychadlem dosahuje vůz výkonu 283 kW (385 k) a točivého momentu až 750 Nm, což mu dává zrychlení z 0 na 100 km.h-1 za cca 4 s a max. rychlost přesahující 280 km.h-1, nicméně spotřeba by v kombinovaném cyklu neměla přesáhnout 5 l na 100 km. Elektricky poháněné turbodmychadlo zajišťuje mimořádně rychlý, téměř okamžitý nárůst hnací síly, přičemž k tomu potřebná energie je z velké částí získávána rekuperací kinetické energie bez negativního vlivu na spotřebu paliva.
Další milník v oblasti hospodárnosti stanovuje Audi s novou generací jednotky 3,0 TDI, který se poprvé představil na podzim letošního roku v modernizovaném modelu A7 Sportback. Nový šestiválec 3,0 TDI je při výkonu zvýšeném na 200 kW (272 k) ještě čistější a spotřebuje o 13 % méně paliva než jeho předchůdce. Také v modelech Audi ultra, které mají vždy nejúspornější motor v dané modelové řadě, hraje TDI clean diesel rozhodující roli. Aktuálně nejúspornější model Audi A3 ultra, poháněný pouze spalovacím motorem, spotřebuje jen 3,2 l paliva na 100 km.
Zároveň s technikou motorů rozvíjí Audi i vývoj alternativních paliv. S americkou biotechnologickou firmou Joule, která se zabývá získáváním syntetických paliv, jako je Audi e-diesel, spolupracuje na naftě budoucnosti. Při spalování paliva vyráběného pomocí speciálních mikroorganismů je uvolňováno jen tolik CO2, kolik ho bylo předtím využito k výrobě.

Úsporný šampion dobývá svět
Dieselový pohon TDI patří, zejména díky nízké spotřebě, k velmi oblíbeným hlavně mezi motoristy v západní Evropě (nejvíce vozů Audi s motorem TDI se prodává v Německu, Velké Británii a Itálii - na německém trhu připadaly loni více než dvě třetiny prodaných modelů na vznětové verze), ale firma se v posledních letech silně angažuje s motory TDI i v Asii a v Severní Americe. V Číně uvedla tuto hospodárnou techniku na trh již v roce 2008 jako první prémiový výrobce. Dieselová ofenziva, zahájená v USA v roce 2009, přispěla v uplynulých letech rozhodujícím způsobem ke změně image tohoto druhu pohonu ve Spojených státech a jen v roce 2013 vzrostl prodej modelů Audi TDI clean diesel americkým zákazníkům o cca 40 %. Vznětovým motorem bylo poháněno i stejné procento celosvětově prodaných vozů Audi vyrobených v uplynulém roce, což znamená 593 000 aut s TDI. Dosud se na celém světě prodalo 7,5 mil. vozů Audi s motorem TDI a tato technologie si našla rychle oblibu i mezi ostatními výrobci.

 

 
Publikováno: 29. 12. 2014 | Počet zobrazení: 1424 článek mě zaujal 252
Zaujal Vás tento článek?
Ano