Ceratizit SPS AMPER 2019 EuroBlech Murrelektronik

Vynálezce zimní pneumatiky - Nokian Tyres

V letošním roce je to již 80 let, co finská firma Nokian Tyres vyvinula první zimní pneumatiku na světě. Jmenovala se Nokian Kelirengas, což znamená Pneumatika do každého počasí. Po vývoji byla uvedena na trh v roce 1934 a vyznačovala se velmi dobrou přilnavostí na sněhu. 

 

Svého času přinesla pneumatika vynikající chování na hlubokém sněhu za skandinávských zimních mrazů. Byla zkonstruována pro nákladní vozy, měla hrubý profil, který velmi dobře zabíral ve vysokém sněhu. S touto, na svou dobu revoluční pneumatikou se vozidlo pohybovalo bez problémů a se spolehlivým záběrem i po zasněžených kopcovitých silnicích, kde dříve museli řidiči pracně nasazovat na pneumatiky řetězy.
Nástupce této převratné novinky se stala pneumatiky Nokian Hakkapeliitta. Byla vyvinuta pro osobní vozy v roce 1936 a získala si velkou oblibu u řidičů, byla považována za krále zimních silnic. Jako opravdová inovace výrazně zvýšila bezpečnost v zimních podmínkách na zasněžených kluzkých silnicích. Měla řídký, příčný profil s několika záběrovými rohy. Tento zcela nový design profilu zaručoval dobrou přilnavost při výborném záběru na sněhu a na blátě. Přísavky na profilu, které zabraňovaly podklouznutí na ledu, byly typickou silnou stránkou této pneumatiky.
 
Pneumatiky s hřeby vítězí
V 50. letech nároky na zimní pneumatiky narůstaly a jak přibýval provoz, začaly se používat pluhy. Povrch silnic se tak stal měkčím a zledovatělým. Průlom nastal vynálezem hřebů.
První zimní pneumatikou vyvinutou speciálně pro hřeby byla Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Přišla se zajímavým řešením pro zimní silnice. Hřeby v pneumatice se zakusují do ledu, zatímco samotná pneumatika přilne k měkkému povrchu.
Tyto pneumatiky se proslavily v roce 1963 na Rallye Monte Carlo. Tři závodníci, kteří  stanuli na prvních místech, závodili na zimních pneumatikách Nokian Hakkapeliitta opatřené hřeby. Finské know-how v oblasti zimních pneumatik ukázalo svou výjimečnost při Rallye Monte Carlo zejména v letech 1965-1967.
 

 
Publikováno: 29. 12. 2014 | Počet zobrazení: 1179 článek mě zaujal 226
Zaujal Vás tento článek?
Ano