Schunk

Kamion pro nebeské dálnice

Jako alternativu k těžké silniční dopravě navrhuje britská společnost 4x4 Aviation hybridní cargo VTOL letoun s kolmým startem, poháněný komplexem výkonných naklápěcích rotorů na elektrický pohon.

 

Rotory by měly dát stroji schopnému převážet kamionové náklady rychlost až 320 km.h-1. Stroj by měl být všestranný k odlehčení silniční dopravy v rozvíjejících se zemích. Měl by nabídnout lepší parametry přepravy velkých hmotností na větší vzdálenosti než současná silniční nákladní doprava a pomoci překonat problémy se špatnou či neexistující dopravní infrastrukturou. Koncept je založen na hybridním systému se čtyřmi bloky, z nichž každý obsahuje čtveřici elektricky poháněných dmychadel čerpajících energii z baterie napájené z palubního generátoru se spalovacím motorem. Stroj nazvaný VV-Plane by startoval kolmo, přesunem rotorů do horizontální polohy by se pohyboval vpřed. Firma tvrdí, že patentované řešení kardanové technologie k otáčení rotorů a inteligentní software umožní přechod z vertikálního do horizontálního letu, aniž by se muselo spoléhat na těžké a drahé naklápěcí mechanismy.
Návrh VV-Plane počítá s rozpětím křídel 15 m, trupem stejné délky, a nosností až 30 t nákladu v obalech a kontejnerech průmyslového standardu. Na podzim je plánována ověřovací zkouška prototypu ve zmenšeném měřítku (model, který bude mj. použit k testování systému řízení letu, má mít rozpětí křídel 1 m a ponese 5 kg užitečného zatížení). I když myšlenka VTOL poháněného výkonnými rotory není nová, unikátní na VV-plane je, že spoléhá na elektrické rotory, schopné vyvinout tah potřebný ke zdvižení desítek tun, přičemž stroje poháněné klasickými spalovacími motory jako např. vrtulník Chinook zvládají jen zhruba poloviční náklad, než se předpokládá u VV-Plane. Nyní hledá firma možnosti financování projektu.
 

 
Publikováno: 23. 10. 2014 | Počet zobrazení: 2115 článek mě zaujal 433
Zaujal Vás tento článek?
Ano