zoomatech murr Schunk

Brusel chce do roku 2050 vytlačit z měst klasické vozy

Evropská komise navrhla zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Pokud by členské státy zatím nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 % - unie totiž počítá s tím, že za 39 let se bude většina cestujících na vzdálenost větší než 300 km přepravovat po železnici.   

 

S postupným vytlačováním aut se spalovacím motorem chce EK začít ovšem podstatně dříve. Už 20 let předtím by se podle nového dopravního plánu mělo snížit používání aut v městské dopravě o polovinu a zboží by se do center velkých měst mělo dopravovat „bez emisí“. Ústup od klasických automobilů a vývoj nových technologií má přinést i zásadní zlepšení bezpečnosti na silnicích.
„Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí. Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu. Může na tom získat každý,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.
Plán Evropské komise má celkem 40 bodů, zaměřených hlavně na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě, týkají se však i letecké dopravy, která by do roku 2050 měla nejméně ze 40 % využívat tzv. udržitelná nízkouhlíková paliva. Jde především biopaliva druhé generace, která se ovšem v současnosti prakticky nepoužívají a jejich nasazení ve větší míře lze podle expertů očekávat nejdříve za 10 let.
Základní body nového dopravního plánu EK v kostce:

1. Městská doprava
Do roku 2030 by se mělo používání vozidel na konvenční paliva v městské dopravě snížit na polovinu, a v centrech velkých měst  by se dosáhnout zavedení dopravy zboží v podstatě prosté emisí CO2. Do roku 2050 by pak vozidla na konvenční paliva měla být postupně vyřazena z měst úplně, a k témuž letopočtu by se měl podle předpokladů EU počet smrtelných nehod v silniční dopravě snížit na úroveň blízkou nule. Unie nyní usiluje o to, aby se už do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu.
2. Meziměstská doprava
Do roku 2050 by se většina cestujících na střední vzdálenost (přibližně 300 km a více) měla přepravovat po železnici. V počáteční fázi do roku 2030 by se mělo 30 % silniční nákladní dopravy nad 300 km převést na jiné druhy dopravy, jako jsou železniční a vodní doprava, a do roku 2050 by to mělo být více než 50 %. Do roku 2050 by se také měla všechna letiště základní dopravní sítě propojit se železniční sítí, pokud možno vysokorychlostní.
3. Interkontinentální doprava
Do roku 2020 by měl být vytvořen společný evropský letecký prostor zahrnující 58 zemí a jednu miliardu obyvatel. Do roku 2050 by mělo používání nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě dosáhnout 40 % a emise CO2 z námořních lodních paliv by se měly na úrovni EU snížit o 40 %.


 

 

 
Publikováno: 18. 4. 2011 | Počet zobrazení: 2737 článek mě zaujal 603
Zaujal Vás tento článek?
Ano