hnv murr

Jemné umění kouzla přesného pohybu

I když je značka SKF léta tradičně spojována především s ložisky, záběr švédského koncernu je dnes mnohem širší. Firma využívá svých zkušeností získaných při vývoji ložisek i ve spojení s řadou jiných oblastí, do nichž expanduje. Jedním z těch, které najdeme v aktuálním portfoliu služeb nabízených dnes pod jejím modrobílým logem je moderní obor - mechatronika. Detailněji nám ji přiblíží specialista na mechatronické platformy společnosti SKF Ing. Karel Vinš.

 

Mechatronika je poměrně široký obor, co vše se pod tímto pojmem ukrývá ve firmě SKF?
V platformě mechatroniky - což je konstrukce inteligentních systémů pomocí kombinace mechanických a elektronických součástí – jsou v SKF zahrnuta hlavně senzorovaná a magnetická ložiska, aktuátory, prvky pro lineární pohyb a patří sem například i projekty typu Drive-by-wire.

Tento projekt se ve firmě SKF rozvíjí již řadu let. Mohl byste ho přiblížit trochu podrobněji?
Systém drive-by-wire velmi úzce navazuje na koncepty fly-by-wire, které se již řadu let úspěšně používají v leteckém průmyslu. Obecně lze říci, že projekt Drive-by-wire se zbývá náhradou tradičních hydraulických a mechanických systémů ve vozidlech moderním elektronickým řízením. Jádrem systému Drive-by-wire jsou inteligentní elektromechanické ovládací jednotky společnosti SKF, které převádějí úkony řidiče a zároveň poskytují stálou dynamickou odezvu. V praxi to funguje tak, že při běžném řízení vozidla řidič například pohybuje volantem a tento pohyb se mechanicky přenáší pomocí sloupku řízení na převodku řízení a dále na přední kola. U systému Drive- by-wire je fyzický pohyb na volantu snímán a převeden do digitálního elektronického signálu a ten je přenášen na inteligentní elektromechanické ovládací jednotky, jež zprostředkují požadovaný pohyb kol. Technologie by-wire má celou řadu výhod. Například u systému brzd nevyžaduje brzdovou kapalinu a je možné ji snadno integrovat do kontrolních a bezpečnostních systémů vozidla. Dalším příkladem může být SKF Elektronická parkovací brzda, jejíž koncept je navržen tak, aby poskytovala vysokou spolehlivost a pomáhala řidičům v různých jízdních podmínkách, jako je například automatické zabrzdění vozidla při opuštění sedadla řidičem nebo asistent rozjíždění do kopce atd.

K posledním úspěchům SKF v oblasti mechatroniky patří významná zakázka pro německou ArcelorMittal Bremen, jak jde dohromady mechatronika a výroba oceli?
Německá firma ArcelorMittal Bremen GmbH si společnost SKF vybrala na základě předchozí těsné spolupráce na mnoha úspěšných projektech při vývoji ložisek a servisních platforem. Úkolem bylo nalézt spolehlivé a kompaktní řešení pro nastavování rozměrů krystalizátoru, což je součást zařízení pro plynulé lití oceli. V tomto konkrétním případě se jednalo o nastavování šíře krystalizátoru a tím tedy i šíře odlévané bramy.
Výsledkem bylo dodání tří desítek speciálně upravených elektromechanických aktuátorů, jako náhrada za dříve používané hydraulické válce. Tyto aktuátory dokáží nejen pracovat ve velmi těžkých podmínkách s vysokou teplotou, prašností a vlhkostí, ale zároveň sebou přináší další výhody, úspory ve formě snížených nákladů na údržbu a snadné instalace nebo snížených rizik vzniku požáru.

Dokážete v SKF v rámci mechatroniky nalézt i řešení pro náhradu pneumatických válců?
Poměrně mladým projektem v rámci SKF jsou aktuátory CASM, které představují dobrou alternativu k pneumatickým systémům. V porovnání s pneumatickými jsou i celkově šetrnější k životnímu prostředí, válce mají nižší nároky na údržbu a celkově menší provozní náklady. Obdobně jako pneumatické válce splňují také rozměrové normy ISO, a lze je proto velmi snadno použít jako přímou náhradu. Programové nastavení řídicí jednotky umožňuje aktuátory mnohem přesněji synchronizovat a polohovat. Modulární koncepce umožňuje elektromechanický válec zcela jednoduše připojit k vybranému motoru a řídicímu systému.

Co v současných mechatronických projektech a řešeních SKF převažuje? Standardizace, nebo řešení na míru?
Naši zákazníci mají větší zájem o standardizovaná řešení. Ne vždy však musí být tato varianta pro zákazníka výhodná. Snažíme se proto velmi úzce spolupracovat na jednotlivých projektech vždy od samého počátku a pomoci při hledání optimálního řešení.

V čem tkví přidaná hodnota vašich řešení, neboli, jaký důvod má zákazník zvolit si právě to vaše? Jaké výhody to může, díky využití globálních dlouholetých zkušeností SKF, zákazníkovi přinést?
SKF se při vývoji inovativních řešení ve všech významných průmyslových odvětvích opírá o svých pět znalostních platforem a více než sto let zkušeností s konkrétními aplikacemi. Hlavní oblasti kompetencí SKF jsou ložiska a ložiskové jednotky, těsnění, mazací systémy, mechatronika a široká škála služeb, od tvorby počítačových 3D modelů až po vyspělé systémy pro sledování provozního stavu, zvyšování spolehlivosti a správu výrobních zařízení. Globální dosah společnosti zákazníkům SKF zaručuje stejně vysokou kvalitu a dostupnost výrobků všude na světě. /re/
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 3297 článek mě zaujal 733
Zaujal Vás tento článek?
Ano