EuroBlech Murrelektronik

Univerzální silák nové generace

Navrhnout a nechat vyrobit vozidlo, které by bylo vhodné pro zemědělství, ale bylo zcela odlišné od stávajících traktorů, se povedlo krátce po druhé světové válce Albertu Fridrichovi, vedoucímu konstrukční kanceláře Daimler-Benz pro letecké motory.

 

Vznikl stroj s pohonem všech kol, jež si poradil jak s přepravou nákladů, tak jako tahač, či jako stroj pro připojení různého příslušenství v zemědělství nebo pro komunální údržbu. A jeho označení Unimog? Vzniklo ze zkratky německého Universal-Motor-Gerät, čili univerzální motorový stroj.
První generace současné řady extrémně univerzálních siláků přišla na svět v roce 2000 a její nová modifikace, druhá generace v efektivnějším a výkonnějším provedení s motory emisní specifikace EURO VI, v druhé polovině loňského roku.
Unimog v provedení EURO VI je čistější, byla přepracována celá modelová řada, na výběr je 10 karosářských verzí, velké změny nastaly v kabině, např. kabina dostala větší prosklení s velkým panoramatickým čelním sklem, multifunkční volant a také se změnil koncept ovládání. Kromě toho byl vylepšený systém silové hydrauliky, systém, pro který si zákazníci Unimog považují.
Celá hydraulika je rozdělena na dva okruhy. První dokáže nabídnout při průtoku 32 l hydraulického oleje za minutu tlak 200 bar. Druhý při průtoku 55 l/min tlak až 240 bar. Pracovní hydraulika je plně proporcionální pro citlivé ovládání nářadí. Novinkou je i inovativní hydrostatický pohon vozidla. Jeho aktivace je možná za jízdy, bez nutnosti zastavení vozidla. V tomto režimu dovoluje udělit vozidlu maximální rychlost 50 km.h-1. Velkou výhodou Unimogu je jeho mnohostrannost. Dle typu modelu lze připojit různá zařízení jak vpředu tak i vzadu na vozidle, nebo v jeho rozvoru. Zařízení mohou být "napájená" elektricky, hydraulicky nebo mechanicky.
Při konstrukci nové generace speciálních robustních vozidel navázal Mercedes-Benz na úspěch osvědčených typových řad vozidel Unimog a ze zkušeností z velkosériové výroby ekologických nákladních vozidel. Do vývoje bylo investováno cca 135 mil Eur.
Nejmodernější generace ekologických 4 a 6 válcových silných motorů BlueEFFICIENCY Power, jejichž objem se pohybuje od 5,1 do 7,7 l, disponuje výkony od 115 do 220 kW s točivým momentem u nejsilnější verze až 1200 Nm. Motory kombinují nízkou spotřebou paliva s vysokým stupněm čištění spalin. Maximální rychlosti dosahují 90 km.h-1. Převodovka získala zvýšený výkon s praktičtějším odstupňováním. Vedle zcela nových motorů pro všechny výrobní řady nabízí terénní Unimog i přepracovaný koncept uložení motoru blíže středu vozidla a Unimog nosič nářadí zas nový synergický pohon pojezdu. Tato řešení výrazně zvyšují efektivitu provozu. Díky integraci vysoce technologicky vyspělých komponentů je nová generace Unimogu daleko hospodárnější a precizní výroba ji zaručuje dlouhou životnost.
Výhodou Unimogu je i jeho celoroční nasazení s více jak 1000 možnostmi použití. Při zkušebních testech procházel od nejmrazivějších podmínek - 30 °C až po extrémní teploty, které se pohybují kolem 45 °C ve stínu.


 

 
Publikováno: 17. 3. 2014 | Počet zobrazení: 1385 článek mě zaujal 276
Zaujal Vás tento článek?
Ano