asseco Aimtec murr

Opel Mokka 1,4 16V Turbo 4x4

Módní trend v podobě velkých modelů offroad dal základ také menším vozům SUV, tzv. subkompaktním crossoverům, jejichž trh se velmi rychle rozrůstá. Robustná konstrukce a vyšší posed dávají větší pocit bezpečí, ale své hraje také nižší cena oproti velkým offroadům. Automobilky proto do svého portfolia postupně vložili i tento segment. Výjimkou není ani koncern GM, z jehož nabídky se dostali na náš trh dva modely, Chevrolet Trax a sesterský model Opel Mokka, který jsme měli možnost vyzkoušet.

 

Mokka sází na vnější vzhled. Její robustnost a vysoké boky ji přidávají na eleganci. Praktický a také pěkný designový prvek jsou střešní ližiny. Naopak oplastování karoserie mi přijde zbytečné, vzhledem k tomu, že Mokka se světlou výškou pouze 157 mm není stavěná do terénu. Přední partie vozu jsou zajímavé svým zploštělým vzhledem, ale jde o identitu a tohle vozidlo jistě poznáte na dálku. Vzhledem k vyšším proporcím je zabezpečeno pohodlné nastupování i vystupování. Velmi příjemná jsou velká přehledná zpětná zrcátka. I když je délka vozu "pouze" 4,28 m, nabízí plnohodnotný interiér pro 5 pasažérů. Díky své robustnosti je výborný přístup do zavazadlového prostoru, který ale nabízí průměrných 356 l objemu pro zavazadla. Po sklopení zadních sedadel se dá zvětšit maximálně na 1372 l. Rezervní kolo není ve výbavě, pouze za příplatek.
Díky vyššímu posadu se nastupuje i vystupuje velmi pohodlně a co musím pochválit, jsou speciální ergonomická přední sedadla, která dobře podpírají stehna a drží záda. Interiér se mi líbil i díky dvoubarevnému provedení v šedé a světlé hnědé barvě, evokující název vozu Mokka. Ocenil jsem také umístění provozních budíků pro stříškou, jež je cloní proti slunečnímu svitu a také středový displej pro rádio, navigaci a parkovací kameru, rovněž odstíněný praktickým zastřešením. Bolístkou modelů Opel je zbytečně velké množství tlačítek na středovém panelu, ale možná je to jen o zvyku. Zajímavé je řešení páky ruční brzdy, kde tvůrci přesunuli uvolňovací prvek z čela páky na vršek, čímž by se měl tlačit pouze uchopením za páku. Po několikátém pokusu se mi to povedlo, opět jde jen o zvyk.   
Mokka, byť teoreticky malé auto, je velmi dobře vybavena technologiemi už v základní nabídce, ať už jde o ESP s brzdovým asistentem, protiprokluzový systém či asistent pro vyjíždění nebo sjíždění ze svahu. Jelikož byl testovaný vůz v nejvyšší výbavě Cosmo, nechybělo v nabídce mnoho příplatkových prvků, jako např. radar oznamující vozidla před vámi, tempomat s brzdnou funkcí, systém akustické signalizace o vybočení z jízdního pruhu nebo výborná funkce sledování dopravních značek. Luxusním prvkem, známým spíše z o třídu větších vozů, je vyhřívaní věnce volantu, což ocení řidiči hlavně v mrazivých dnech.
Pohon Mokky zajišťuje zážehový čtyřválec o objemu 1,4 l a výkonu 103 kW dopovaný turbodmychadlem. Motor příjemně táhne již od 1500 otáček. Pro městský provoz, kam je směřovaná Mokka, skvěle použitelný. Poté je ale potřeba zvýšit otáčky přes 3000, aby se vůz choval svižněji. Zvuk motoru je příjemný a v prostoru kabiny dobře odhlučněný. Spotřeba se po městských aglomeracích pohybuje pod hranicí 8 l a v kombinovaném provozu se dá stlačit k 6 l na 100 km, ale pokud se dodržuje dálniční povolená rychlost, spotřeba ukazuje k devíti litrům.
Mokka nabízí pohon všech kol, ale jelikož se nejedná o vůz do terénu, jak jsem již vzpomínal, systém s automatickým přiřazováním až 50 % točivého momentu na zadní nápravu, pomáhá zlepšit hlavně trakci na silnici a nebo na klouzavém povrchu. Výkon na kola je přenášen prostřednictvím 6stupňové manuální převodovky. Pěkně je naladěný podvozek. Díky celkové šířce se vozidlo v zatáčkách nenaklání a výborně drží stopu.
Mokka je vozidlo s určením do městské zástavby s poměrně slušnou pohonnou jednotkou, který díky naladění podvozku dovolí i sportovnější jízdu. Líbil se mi pěkně zpracovaný interiér a bohatá výbava již od základního provedení. Nedostatkem je menší prostor pro zadní cestující hlavně v oblasti kolen. /pk/
 

 
Publikováno: 13. 2. 2014 | Počet zobrazení: 2881 článek mě zaujal 645
Zaujal Vás tento článek?
Ano