Nárazové zkoušky u Audi
Modely Audi patří bezesporu mezi značky považované za nejbezpečnější vozy. K tomu museli ale inženýři a vývojáři ujít pořádný kus cesty s neustálými zkouškami a testy, aby každý vůz byl pro řidiče v případě nehody ochranou a ne smrtící pastí.
Bezpečnost má u Audi dlouhou tradici. Poprvé se tak stalo před 75 lety. Inženýři společnosti DKW (jedna ze čtyř minulých značek Audi) nechali koncem roku 1938 sjet ze svahu v Golmu u Postupimi malý vůz F7, aby se cíleně převrátil. Pro účel havárie použili pomocnou rampu a chtěli tím názorně demonstrovat vysokou úroveň bezpečnosti a stability tohoto automobilu. Před zraky udivených diváků se malý vůz několikrát převrátil a nakonec se zastavil s běžícím motorem a téměř nepoškozenou karoserií. Tato událost znamenala začátek nárazových testů u Audi.
Mezi milníky patří mimo jiné vývoj deformačních zón, které snižují riziko poranění pro řidiče a cestující. Například již NSU Prinz z roku 1958 dokázal pohltit při čelní kolizi svou deformační zónou nemalou část nárazové energie. Koncem 60. let se při vývoji NSU Ro 80 a prvního Audi 100 začaly poprvé používat figuríny pro analýzu vlivu nárazu na člověka.
Pro lepší opakovatelnost výsledků nárazových zkoušek byla v roce 1970 v Ingolstadtu otevřena první hala Audi pro nárazové zkoušky, která po mnoha úpravách slouží dodnes. Zpřesňovaly se metody měření včetně kamerové techniky, která umožňovala lépe analyzovat slabiny vyvíjených vozidel. Patentovanou inovací Audi z této doby byl systém Procon-ten (programmed contraction and tension), kde se při čelním nárazu přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly se bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Systém zavedený v roce 1986 výrazně snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů.
Kromě nárazových zkoušek v laboratorních podmínkách nalézala od poloviny 90. let ve vývoji stále větší uplatnění také data ze skutečných nehod. V roce 1998 založila společnost vlastní oddělení pro výzkum nehod AARU (Audi Accident Research Unit) a ve spolupráci s univerzitními lékaři v Řeznu vyhodnocuje data o nehodách a vypracovává možnosti pro optimalizaci nových modelů. V současnosti lze ve virtuální realitě napodobit téměř libovolnou nehodu, od střetu s chodcem, přes čelní kolize až po boční nárazy. Jen této oblasti se u Audi věnuje více než 200 specialistů, kteří každý měsíc realizují na 20 000 simulací nárazů, často až dva roky před vznikem prvního prototypu.
popisky:
obr1 - První řízená havárie pro demonstraci stability a bezpečnosti malého vozidla DKW F7 z roku 1938
obr2 - Systém Procon-ten, zavedený v roce 1986 výrazně snížil riziko poranění hlavy řidiče a byl nahrazen až plošným zavedením airbagů. Při čelním nárazu se využitím pohybu motoru směrem k interiéru prostřednictvím ocelových lan a vodicích kladek přitáhl volant k přístrojové desce a napnuly se bezpečnostní pásy na předních sedadlech.