EuroBlech Murrelektronik

Dobrý obchod končí další objednávkou

Není mnoho ryze českých společností, kterým se podařila privatizace a bez zahraničního kapitálu úspěšně pokračovaly v započatém výrobním programu, natož aby se vyhouply mezi evropskou špičku. Jednou z nich je TOS VARNSDORF, a. s., která letos slaví 110 let od svého vzniku. Firmu ovládají tři fyzické osoby, a to je podle finančního ředitele Ing. Jana Rýdla ml., MBA, klíčem jejího úspěchu. 

 

Na zahraniční trhy směřuje až 95 % veškeré vaší produkce. Které trhy jsou pro vás nejdůležitější?
Prioritní destinací, kam putuje asi 40 % produkce, je pro nás Evropa, dalších 40 % vyvážíme do Asie, včetně Ruska a rusky mluvících zemí a zbylých 20 % do Severní a Jižní Ameriky. Nejdůležitějšími trhy v rámci Evropy jsou určitě Německo, Polsko a Česká republika.

Ve světě máte síť dceřiných společností. Co vás vedlo k jejich založení?
V našem oboru hraje klíčovou roli při získávání nových zakázek schopnost rychle reagovat na požadavky zákazníků. Není možné kvůli vzdálenosti zajistit z České republiky okamžitou reakci současně v Číně a v Severní Americe, Brazílii... Proto máme vybudovanou síť center, která nás zastupují v daném teritoriu a zabezpečují servisně prodejní činnosti. Osmým rokem také úspěšně funguje joint  venture s čínským partnerem v Kun Mingu a od minulého roku máme nově joint venture v ruském Jěkatěrinburgu.

Chcete říct, že zákaznický servis je při získávání nových zákazníků důležitější než cena nebo technologie?
Řekl bych, že v zásadě ano, protože technologicky i cenově jsme skutečně srovnatelní s evropskými výrobci. Přidanou hodnotu vidím právě v naší velikosti, že dokážeme efektivně řešit potřeby zákazníků ve vzdálených teritoriích.

Co je podle vás nejlepší obchod?
Nejlepší obchod je ten, který končí další objednávkou 

S konkurencí se potkáváte i na veletrzích. V čem vidíte hlavní přínos veletrhů v dnešní době?
Role veletrhů dnes spočívá hlavně v tom, aby si zákazník mohl udělat představu, jak by jeho technologický problém vyřešili jednotliví výrobci. Neprodáváme už jeden určitý stroj, ale právě technologie.

Skutečnost, že firmu vlastní z 97 % tři fyzické osoby, je podle vás klíčem jejího úspěchu. Proč?
Podle mě to má zásadní vliv na vytváření strategie celé firmy, její směřování a formování. V jejím čele stojí lidé, kteří jsou s firmou desítky let, znají ji a věří tomu, co dělají. Oni ji zprivatizovali a vzali na sebe veškerá rizika. To je podle mě i jeden z důvodů, proč se dnes můžeme zařadit v evropském měřítku mezi skutečné špičky v oboru výroby obráběcích strojů.

Když mluvíme o privatizaci, v roce 1995 jste si na ni půjčili několik set milionů korun od banky. To chtělo asi velkou kuráž...
V té době jsem u toho ještě nebyl, ale otec a jeho společníci měli vizi a obrovskou touhu podnik zachovat a vést dál. Úvěr na privatizaci jsme dostali od Komerční banky, která je dodnes naším partnerem. Začátky nebyly lehké a prošli jsme si jimi s bankou společně. Překonali jsme spolu i těžké časy, proto si myslím, že je naše spolupráce tak dobrá a trvá tolik let.

Naznačujete tím, že v bankovnictví skutečně existuje něco jako individuální přístup?
Můj otec říká, že banka nepůjčuje peníze firmě, ale lidem. A něco na tom bude. Ke Komerční bance jsme se snažili být vždy velmi otevření v komunikaci našich problémů a přání, protože věříme v osobní vztah. Z čísel mnohdy nevyčtete, v jakém stavu se firma skutečně nachází. Velmi se nám osvědčila pravidelná a častá setkání, kde si vysvětlujeme situaci. Za ta léta se dokážeme vzájemně lépe pochopit. Jsme jednoznačně příznivci dlouhodobých partnerství, nejlépe se stejným týmem lidí.
 

 
Publikováno: 22. 10. 2013 | Počet zobrazení: 1414 článek mě zaujal 245
Zaujal Vás tento článek?
Ano