EuroBlech Murrelektronik

Plyn na českých silnicích přibývá – vozidel na CNG u nás jezdí o polovinu více než loni

K perspektivním alternativním palivům je počítán také stlačený zemní plyn – CNG. K jeho hlavním výhodám patří cena a ekologické parametry, které lákají mnoho řidičů, ale zatím jeho masovějšímu rozšíření bránila potřebná infrastruktura – plnicí stanice CNG u nás zatím ve srovnání s hustou sítí „benzínek“ tak často nepotkáme. To by se však mohlo rychle změnit. Na to, jak vypadá v Cesku aktuální situace s využíváním CNG  jsme se zeptali předsedy představenstva Asociace NGV Zdenka Prokopce.

 

Jak pokročilo zahušťování sítě CNG čerpacích stanic v ČR? Kolik jich už nyní mohou automobilisté využívat a jak vypadá výhled na nadcházející období?
Nyní je motoristům k dispozici 47 veřejných plnicích stanic na CNG. V nejbližší době lze očekávat další veřejné stanice v Ostravě, Jeseníku, Zdibech, Zábřehu a Královým Dvoře. Do roku 2015 očekáváme v ČR minimálně 35 dalších nových CNG stanic.
Kromě plynárenských společností jsou na trhu již další společnosti, které budují další a další plničky. Kromě velkých veřejných stanic se navyšuje počet i areálových firemních stanic nebo třeba malých tzv. domácích plniček, kterých je u nás cca 100.

Zmínil jste tzv. domácí malé plničky. Vypadalo to, že právě ony by se mohly stát hitem a doplnit síť veřejných plnicích stanic. Ujaly se?
Největším problémem těchto malých plniček je jejich cena. Nicméně pokud si porovnáte cenu CNG z této malé plničky a cenu benzinu, návratnost této investice je rychlá. Cena malých plniček se pohybuje kolem 150 tisíc Kč, kubík plynu z této malé plničky natankujete za cca 12 Kč a cena benzinu se dnes pohybuje kolem 36 Kč. Přičemž kubík CNG odpovídá energeticky litru benzinu.

Vozy na CNG získávají s růstem cen pohonných hmot na oblibě, kolik jich už v Česku jezdí?
V ČR jezdí již více než 5,5 tisíce vozidel na CNG. Oproti roku 2012 vzrostl počet o 50 procent. Nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel, dnes jich u nás jezdí přes 4 900. Dále u nás jezdí už přes 400 plynových autobusů a také 55 komunálních vozidel na CNG. V souhrnných číslech: Za poslední dva roky pak počet všech CNG vozidel vzrostl o 70 procent.

A jak vypadá situace ve světě? V jakých zemích se CNG jako pohonné hmotě nejvíc daří?
Největší počet CNG vozidel je v Pákistánu (3,1 mil.), Iránu (2,9 mil.), Argentině (2,1 mil.), Brazílii (1,7 mil.), Indii (1,5 mil.) nebo třeba v Číně (1,2 mil.). V Evropě je „CNG velmocí“ Itálie se 750 mil. vozidly na zemní plyn. Dále pak třeba Německo (přes 95 tisíc), Bulharsko (61 tisíc), Švédsko (42 tisíc) nebo třeba Francie, kde jezdí 13 300 CNG vozidel.

Je nárůst znát i na spotřebě zemního plynu?
Spotřeba CNG v roce 2012 byla 15,242 milionů metrů krychlových. Navýšení o více než 3 miliony metrů krychlových představovala více než 26 procentní meziroční nárůst. V předešlém roce 2011 činil celkový prodej CNG 12,089 milionů metrů krychlových, v roce 2010 pak 10,058 milionů metrů krychlových. Do roku 2020 se odhaduje, že roční prodej CNG dosáhne 130 mil. m3. Nicméně potenciál spotřeby CNG tu je až pro 800 milionů metrů krychlových.

Do distribuce CNG se zapojily mj. i energetické společnosti, jako např. RWE či E.ON, které zatím „fandily“ spíše elektromobilům, jak do jejich koncepce zapadá „plynomobilita“?
Zmiňované energetické společnosti se vždy snažily koncepty CNG a elektromobility prolínat a ani jednomu typu „nenadržovat“. V poslední době se ale skutečně věnují spíše CNG, což ovšem vyplývá právě z narůstající obliby tohoto paliva. Společnost E.ON nedávno otevřela první CNG stanici na Vysočině v Humpolci-Vystrkov a skupina RWE, která je dnes lídrem v oblasti CNG, plánuje postavit každý rok 2-3 další CNG stanice.

V poslední době se zdá, že původní nadšení automobilek pro elektromobily trochu opadá a hitem se stávají spíše hybridy, nehrozí to také u CNG vozů, které si zatím vydobyly docela slušné zastoupení v portfoliu výrobců?
Obliba CNG neustále narůstá. Čím dál více výrobců automobilů v zemním plynu vidí dlouhodobé řešení snížení emisí CO2 , tak jak vyžadují stále přísnější měřítka EU. Také to že domácí výrobce vozidel Škoda Auto se vydal cestou CNG, rozvoji tohoto alternativního paliva velmi pomáhá. Zatím je k dispozici Citigo na CNG a na jaře příštího pak bude představena i Octavia na zemní plyn.
Podle serveru www.cngplus.cz zabývajícího se CNG problematikou, se počet registrací nových vozů za první tři měsíce tohoto roku zvýšil meziročně více než dvojnásobně a oproti prvnímu kvartálu roku 2011 je rozdíl dokonce více než pětinásobný. Dominantní podíl drží Volkswagen, který ze 151 CNG vozidel registrovaných v letošním roce jich prodal 69.

 

 
Publikováno: 2. 9. 2013 | Počet zobrazení: 1637 článek mě zaujal 249
Zaujal Vás tento článek?
Ano