Rosler MURR2 Schunk

Okřídlený šíp ve státních službách

Škodovky slaví úspěch v zahraničí a mohou si připsat další zářez u protinožců i v pobrexitové Británii – a to ne v ledajakém segmentu ale v prestižním nasazení: v policejních službách a u hasičských záchranných sborů.

 
V policejních službách více než půl století kralovaly na Novém Zélandu vozy Holden. Tamní policie je používá od konce roku 1960 (ačkoli jako hlídkové vozy v 70. a 80. letech byly také nasazeny Fordy Falcon). Celkem bylo ve flotile 2866 vozidel Holden, což představovalo 88 % vozového parku. Ale poté, co koncern General Motors loni oznámil zánik značky Holden, byla novozélandská policie nucena hledat nového dodavatele. Škoda byla vybrána po důkladném hodnotícím procesu loni v listopadu, vzešla jako vítěz z tendru, kde měla dalších šest konkurentů.

Během zhruba čtyři let tak novozélandská policie vymění za Škody více než 2000 svých nynějších hlídkových vozidel. První stovka z nich nastoupí do služby do konce června, dalších 386 má pak následovat do konce roku. Policie ostrovního státu bude používat dvě verze modelu Superb Combi: s pohonem předních kol (162 kW) a s pohonem všech kol (206 kW). V jednání je i možnost dalšího snížení emisí např. díky hybridním pohonům.



První policejní Škodu Superb představil šéf novozélandské policie Andrew Coster, který uvedl, že policistům v první linii poskytuje bezpečnější a pohodlnější prostředí, výrazně uspoří náklady na provoz a sníží emise policejní flotily. Policie vozidla dlouho testovala a vyjádřila řadu požadavků, např. na bezpečnostní přepážky nebo schránky na zbraně. Policisté, kteří si vozidla vyzkoušeli, ocenili např. prostor vzadu, snadno čitelné přístroje nebo do široka otevíratelné dveře. Chris Cahill, prezident Novozélandské policejní asociace uvedl, že je důležité, aby policie měla dostatek zavazadlového prostoru pro vybavení a prostor pro nohy a hlavy pro různé pachatele a policisty používající hlídkový vůz.

Škoda Octavia je oblíbeným policejním vozidlem v Evropě díky prostoru na zadních sedadlech a dynamice na silnici. Česká automobilka nabízí pro Octavii i „policejní balíček“ přímo z továrny pro schválené zákazníky s integrovanými majáky a třítónovou sirénou.



Pro svou potřebu si loni vybrala vozy se značkou okřídleného šípu i britské policejní a hasičské záchranářské sbory. Škoda Octavia vRS iV, Octavia iV a Superb iV, každé z vozidel dostupné ve dvou verzích karoserie, jsou připraveny připojit se k britské elektrifikované skupině „modrých majáků“.

Octavia vRS iV, která je uváděna na trh jako „ideální pro jakoukoli policejní jednotku rychlé reakce“, je poháněna zážehovým motorem 1,4 l TSI a elektromotorem, plug-in hybridní hnací ústrojí generuje kombinovaný výkon 180 kW a točivý moment 400 Nm při sprintu z 0 na 100 km/h za 7,3 s a nejvyšší rychlost 225 km/h,13 kWh lithium-iontová baterie nabízí elektrický dojezd až 63 km.



Octavia iV s plug-in hybridní hnací ústrojím (1,4 l motor TSI spárovaný s elektromotorem a 13 kWh baterií s celkovým výkonem 150 kW) a točivým momentem 350 Nm a téměř 70km dojezdem při nulových emisích, se připojí k flotile záchranné služby. Rodinu „modrých majáků“ doplňuje Superb iV vyladěný na 160 kW, 400 Nm, a elektrický dojezd 60 km. Všechna vozidla obdrží vybavení přizpůsobené záchranářské pohotovostní službě včetně 360stupňového osvětlení a plné integrace komunikačního systému do infotainmentu.



Vozy Octavia vRS používá i londýnská městská policie a doposud nejsilnější SUV značky Škoda, vůz Kodiaq vRS, nastoupil loni do služeb britské policie jako pronásledovací vozidlo. Vznětový motor 2,0 l TDI biturbo s výkonem 237 k, 7st. dvouspojková převodovka DSG a standardní systém AWD mu umožňují sprintovat z 0 na 100 km/h za 7 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 219 km/h. Kodiaq vRS samozřejmě dostal několik úprav, aby byl vhodný pro policejní použití.
 
Publikováno: 1. 4. 2021 | Počet přečtení: 176