Rosler MURR2 Schunk

Těžký vrtulník Sikorsky pro německý průmysl

Americký výrobce vrtulníků Sikorsky se v rámci výběrového řízení Bundeswehru na nové těžké nákladní vrtulníky uchází o realizaci výroby a zajištění provozu strojů Sikorsky CH-53K (King Stallion).

 
Za tímto účelem Sikorsky sestavil tým z předních německých technologických společností, včetně Rheinmetallu, MTU Aero Engines, Autoflug a Hydro Systems, který nyní zahrnuje i společnost Reiser Simulation and Training. Tato středně velká bavorská firma posiluje německý průmyslový tým CH-53K jako subdodavatel společnosti Rheinmetall.

Mike Schmidt, generální ředitel společnosti Rheinmetall Aviation Services, je tímto rozšířením německého týmu CH-53K potěšen: „Reiser Simulation and Training GmbH je osvědčený specialista na německý letecký průmysl. Rheinmetall a Reiser spojí své technologické zkušenosti v oblasti výcviku a simulace a společně předloží takovou nabídku, která splní všechny standardy Bundeswehru.“ V této souvislosti Schmidt poukázal na již existující a úspěšnou spolupráci mezi společnostmi Rheinmetall a Reiser týkající se přepravního vrtulníku NH90 Sea Lion.

Německé ministerstvo obrany, které v loňském roce zrušilo takzvaný tendr STH (Schwerer Transporthubschrauber – těžký transportní vrtulník), v současné době shromažďuje nové nabídky, včetně té od americké vlády, v rámci programu tzv. Zahraničního vojenského prodeje (Foreign Military Sales – FMS). Ten obvykle znamená nákup základní verze letounu. V případě stroje CH-53K základní verze již splňuje všechny příslušné požadavky Bundeswehru.



Jednou z požadovaných funkcí je tankování paliva za letu, která značně rozšiřuje operační dosah vrtulníku.

Podstatný podíl práce v Německu

Důležitost této zakázky pro Německo jako průmyslového partnera podtrhuje vysoká míra angažovanosti místních firem v celém projektu. Pokud by si Bundeswehr pořídil dopravní vrtulníky, velká část hodnoty zakázky na stroje CH-53K by se uskutečnila právě v Německu. Pro lokální průmysl by to znamenalo vznik nových dlouhodobých pracovních míst v odvětví špičkových technologií a zároveň důležitý přenos know-how.

Společnost Reiser do projektu přispěje svými odbornými znalostmi v oblasti školení, které se týkají simulace a technických řešení pro personál údržby. Společnost je osvědčeným partnerem pro výcvikové systémy Bundeswehru, např. v programu vrtulníků NH90 pro armádu a námořnictvo, ale i pro stíhací letouny Eurofighter německého letectva. V projektu těžkých nákladních vrtulníků tak Reiser ideálně doplňuje expertízu společnosti Rheinmetall v oblasti simulace.

Dr. Roman Sperl, výkonný ředitel společnosti Reiser Simulation and Training, uvedl, že s ohledem na pokročilý stavu projektu, je nyní vhodná doba se k němu připojit a stát se součástí nadějného a silného průmyslovému týmu. Sperl je přesvědčen o mimořádných kvalitách strojů Sikorsky: „Tyto vrtulníky udávají zcela nový technologický standard. Podle našeho názoru by si jejich volbou Bundeswehru zvolil vysoce inovativní produkt a nejlepší německý průmyslový tým."



CH-53K (King Stallion) je v současné době nejmodernější a nejsilnější těžký nákladní vrtulník na trhu. Jeho sériová výroba v USA postupuje podle plánu. V současné době je v různých fázích výroby více než 30 těchto strojů. Se zavedením prvních vrtulníků CH-53K do výzbroje se počítá na přelomu let 2023/24. Model CH-53K nedávno rovněž úspěšně dokončil dvouletou sérii testů, včetně rozsáhlých testů typu fly-by-wire, námořních zkoušek a tankování paliva za letu, i dalších cvičení za provozních podmínek. Americký program nyní přechází do tréninkového období pro posádky a techniky, kteří se na jaře zapojí do dalšího kola provozního testování. Flotila CH-53K již má za sebou tisíce letových hodin.













 
Publikováno: 17. 2. 2021 | Počet přečtení: 289