Rosler MURR2 Schunk

České vládní airbusy koronavirus „neuzemnil“

K odvětvím nejsilněji postiženým koronavirovou krizí patří osobní letecká doprava. Ale vojenská letadla, do jejichž flotily patří i vládní letka ČR, ani v této době nezahálejí.

 
Rušení letů i leteckých linek, úbytek milionů cestujících a miliardové ztráty aerolinek i letišť mají za následek nejen masívní vlnu propouštění mezi příslušníky létajícího i pozemního personálu, ale také tisíce „uzemněných“ letadel. Odhaduje se, že z celosvětové flotily čítající přibližně 27 tisíc velkých dopravních letadel dvě třetiny už déle než pět měsíců vůbec nevzlétly a jejich provozovatelé si lámou hlavu, co si s nimi mají počít.
Stav letadla, které je z jakýchkoliv důvodů mimo provoz, se v letecké terminologii označuje zkratkou AOG (aircraft on ground), a je noční můrou všech provozovatelů aerolinek. Taková letadla jim totiž nic nevydělávají a kromě parkovného musí platit ještě za jejich udržování v provozuschopném stavu. Celkem může jít až o třicet tisíc dolarů měsíčně za každé letadlo v závislosti na jeho typu a velikosti.

„Pokud chcete, aby bylo dočasně odstavené letadlo připravené nejpozději do druhého dne k letu, musíte minimálně jednou týdně nahodit motory, průběžně kontrolovat stav všech hlavních řídicích systémů, funkčnost podvozku, hydrauliky, generátorů, stav všech náplní a maziv a provádět pravidelnou údržbu, která se běžně provádí mezi lety. Na všechny úkony je tabulkově stanovený počet pracovních hodin a výše nákladů se pak odvíjí od hodinových sazeb, které si účtují letečtí mechanici v různých zemích světa,“ vysvětluje Lukáš Dědina ze společnosti Glomex Military Supplies, která už pátým rokem ve spolupráci se společností Lufthansa Technik AG z Hamburku zajišťuje technický servis dvěma airbusům A 319CJ tuzemské vládní letky.
„Naštěstí provoz našich letadel koronavirová krize nepoznamenala do takové míry jako civilní leteckou dopravu. Stále létají na nejrůznější mise po celém světě. Lufthansa Technik poskytuje našim letadlům nejen špičkový servis, ale garantuje také to, že v případě potřeby jakéhokoliv náhradního dílu jej můžeme získat i s odbornou asistencí v řádech hodin prakticky kdekoliv na světě, což je pro nás nesmírně důležité,“ doplňuje Lukáš Dědina.
Oba vládní airbusy, které jsou v majetku Ministerstva obrany ČR, musí nyní projít výrobcem předepsanou kontrolou typu A-Check prováděnou techniky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely. V rámci této údržby procházejí exteriéry i interiéry obou letounů kompletní vizuální kontrolou, vyčištěním, obnovou nátěrů a prověřením funkce všech agregátů.


Pro naše vojáky to nejlepší
 
Při zpracování článku jsme měli možnost s Lukášem Dědinou mluvit i o dalších aktivitách společnosti Glomex Military Supplies, které nám přiblížil podrobněji. A jde skutečně o atraktivní systémy, které představují většinou hi-tech špičku ve své branži.

Ve spolupráci s Lufthansa Technik vybavil Glomex oba vládní speciály Airbus A319CJ novými odpovídači třídy ADS-B, která budou muset mít do června 2023 všechna v Evropě provozovaná letadla této kategorie. K čemu toto zařízení konkrétně slouží?

ADS-B znamená Automatic Dependent Surveillance–Broadcast, je to systém sledování letadel ve vzduchu, kde je monitorována přesná poloha letadla, která je v reálném čase odesílána na zemi pro potřeby řízení letových provozů. Dále tato technologie umí odesílat údaje o přesné poloze mezi jednotlivými letadly tak, aby bylo možné přes systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) odvrátit případnou srážku dvou letadel. Oba vládní letouny A319-CJ jsou nyní vybaveny novými odpovídači standardu DO-260B, které disponují určením přesnější polohy a rychlejším odesláním dat, a dále umožňují odesílat více informací v rámci jedné zprávy.

Úpravy vládních airbusů se mají týkat i modernizace satelitní komunikace (buď stávajícího SATCOMu, nebo rozšířením jeho schopností včetně palubního bezdrátového internetu), bude to také práce pro Glomex?

Úpravu satelitní komunikace pravděpodobně řeší v tuto chvíli Ministerstvo obrany ČR a je několik možností, zatím nevíme, jak se ministerstvo rozhodne, tudíž ani nevíme, zda Glomex Military Supplies bude toto dělat ve spolupráci s Lufthansa Technik AG.

Kromě údržby a modernizace letadel jako takových se firma ale podílí i na dodávkách vybavení pro vojenská letiště a leteckou techniku AČR, můžete nám přiblížit tuto oblast?

Ano, naší prioritou je dodávat to nejlepší vybavení, které mohou naši vojáci obdržet a které je ve výzbroji i ostatních armád NATO. Patří mezi ně například letecké přilby a kyslíkové masky americké firmy Gentex a letecké vesty od francouzské společnosti Safran. U pozemního vybavení pro vojenská letiště se specializujeme především na systémy, které slouží k bezpečnému přistávání letadel.

To ale není jedinou aktivitou Glomexu, firma se zaměřuje i na dodávky pro armádu a ozbrojené složky. Jaké zajímavé novinky máte „na kontě“ v poslední době?

V poslední době jsme dodávali například letecké brýle nočního vidění pro Vzdušné síly Armády České republiky, které jsou testovány a certifikovány podle nejpřísnějších kritérií americkým vojenským letectvem. Jako jedna z mála firem ve střední Evropě máme veškerá oprávnění opravovat americké přístroje nočního vidění, které patří ke světové špičce. Naši zákazníci tak nemusí posílat své přístroje na opravu do USA, ale mohou v tomto ohledu využít našich schopností.

 
Publikováno: 16. 4. 2021 | Počet zobrazení: 134 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 11
Zaujal Vás tento článek?
Ano