Rosler MURR2 Schunk

V Ostravě zahájilo provoz obří obráběcí centrum

Škoda Vagonka, která těsně před koncem loňského roku oslavila 120 let svého vzniku, zprovoznila ve své ostravské továrně největší obráběcí středisko svého druhu v Evropě.

 

Když 12. prosince 1900 zaregistroval průmyslník Adolf Schustala firmu Staudinger Waggonfabrik A.G. na výrobu železničních vagonů, která byla zahájena v továrně v Butovicích u Studénky, nemohl tušit, že firma přežije nejen dramatické století, nesčetné peripetie a střídání vlastníků, ale stane se i jedním z významných výrobců evropského formátu.  

Evropský unikát
Druhý lednový týden letošního roku zprovoznila Škoda Vagonka největší portálové obráběcí centrum v Evropě. Unikátní stroj, padesátimetrový kolos o hmotnosti 360 tun, který dodala česká firma Strojírna Tyc, zabírá ve výrobní hale plochu 52 x 13 m a pro jeho zajištění bylo potřeba 700 m3 betonu, 40 tun armatur a výztuží a 138 betonových pilotů v až 11m hloubce. Technicky vzato jde o obráběcí centrum typu spodní gantry s pojízdným portálem, které tvoří dva stojany osazené dvěma nezávislými příčníky se smykadlem (vřeteníkem), v nichž je uložena 2osá souvisle řízená hlava s elektrovřetenem s max. 12 000 ot./min.
Na stojanech jsou zrcadlově umístěny pohyblivé klimatizované kabiny s ovládacím panelem. Při zajetí stojanů do „parkovací“ polohy je možno bezpečně manipulovat i s rozměrnými obrobky, protože operátor má přímý výhled do pracovního prostoru. Stroj řízený systémem Heidenhain TNC 640 ve třech základních osách – X (podélný pohyb příčníku), Y (příčný pohyb smykadla s vřeteníkem) a Z (svislý pohyb vřeteníku) – je vybaven pevným stolem pro upínání obrobku, tvořeným litinovými základovými deskami. Při poruše kteréhokoli příčníku je možné stůl odstavit do servisní polohy, a zároveň bez omezení opracovat funkčním příčníkem (i s hlavou vyklopenou o 90°) celou maximální zadanou velikost obrobku.
Přes své monumentální rozměry (d/š/v – 49,5/10,3/7,5 m) a hmotnost příčníku 16 tun, pracuje gigantický stroj s přesností obrábění na setiny milimetru. Vysokou dynamickou i teplotní stabilitu stroje i přesnost obrábění zajišťuje základ stroje z šedé litiny. Maximální rozměr obrobku, zpracovávaného dvěma hlavami, je 39 x 4,5 m a při obrábění jednou hlavou 28 x 4,5 m.

Součást modernizační mozaiky
„Nové obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných dílů na dvojnásobek. Díky tomu můžeme nově obrábět až 28 metrů dlouhé hliníkové svařence (díly o délce vagonu) i podsestavy širokorozchodných skříní,“ uvedl generální ředitel Škody Vagonka Martin Bednarz.
Instalace stroje je součástí více než miliardové investice v projektu „Nová Vagonka“, odstartovaného loni. Během dvou let bude v rámci rozšiřování výroby, jehož součástí je i zmíněné obráběcí centrum za 100 mil. Kč, pořízena nová lakovna, nové výrobní linky, další stroje a vybavení skladů. Také i výkup pozemků, díky kterému se rozšíří původní areál na dvojnásobek. Výrazně vzroste počet smontovaných vozů za měsíc a až pětinásobně výroba hrubých hliníkových staveb. Do Ostravy se navíc bude koncentrovat technologické know-how v oblasti řídicích, multimediálních a diagnostických systémů dceřiné firmy Škoda Digital.

 
Publikováno: 19. 2. 2021 | Počet zobrazení: 212 článek mě zaujal 33
Zaujal Vás tento článek?
Ano