Rosler MURR2 Schunk

Rok 2020 znamená přelom v dopravě a šanci pro Evropu

Továrna Tesly v Grünheide se podle výroku Elona Muska stane svého druhu největší na světě. Ročně vyprodukuje nejen 500 000 elektrických vozů, ale i rekordní počet baterií šetrných k životnímu prostředí. To je skvělá zpráva pro evropský průmysl i pro ekologii.

 

S ohledem na strategii udržitelnosti, kterou přijala EU, se totiž do evropských aut instalují jen baterie šetrné k životnímu prostředí. Oporou zelené mobility se tímto stává chemická společnost BASF, která se na podobnou změnu nastavení již léta připravovala.
Díky výstavbě Gigafactory u Berlína může evropská automobilová produkce a spolu s ní evropská ekonomika chytit nový dech. Tato investice bude mít totiž dopad i na řadu navázaných odvětví a může dát podnět k rychlejší transformaci dopravy.
„Po desetiletích, kdy se těžiště automobilového průmyslu přesouvalo do zemí, jako Čína, Indie, Mexiko nebo Brazílie, se situace může zvrátit a Made in EU se může stát značkou kvality mezi elektromobily,“ říká Filip Dvořák, generální ředitel společnosti BASF v České republice.
Skupina BASF, největší evropská chemická společnost a druhá největší na světě, pracovala na „ekologizaci" svých provozů a produktů od 90. let. Navíc v roce 2017 oznámila vícefázový investiční plán ve výši 400 mil. eur, v jehož rámci již vznikají první dva závody. První ve finské Harjavaltě, druhý ve Schwarzheide na pomezí Braniborska a Lužice, který má od roku 2022 zásobovat nedalekou Gigafactory.
Zásluhou BASF dnes Evropa drží trumf v podobě udržitelné chemie pro elektromobily. „Udržitelnost sama o sobě ovšem nestačí – abychom uspěli na světových trzích, naším cílem musí být technologicky špičkové výrobky,“ zdůrazňuje Filip Dvořák. BASF proto jako člen Evropské bateriové aliance pracuje na komponentech, které do roku 2025 přinesou zvýšení dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití z 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut.

Skutečně zelená mobilita
V obou nových závodech počítá BASF s počáteční roční kapacitou zařízení pro přibližně 400 000 elektromobilů. Oba provozy budou využívat mimořádně efektivní výrobní procesy s vysokým podílem obnovitelných zdrojů energie a zkrácené dopravní cesty v rámci hodnotového řetězce. Díky tomu bude jejich uhlíková stopa oproti konvenčním průmyslovým standardům o 30 % nižší.
Spuštění recyklačního systému, na jehož budování se BASF podílí, stlačí uhlíkovou stopu katodových materiálů BASF až o 60 %. „Otevírá se tak cesta pro klimaticky šetrnou a společensky odpovědnou mobilitu, v tom se Evropa může jasně odlišit od Číny,“ potvrzuje Filip Dvořák.
Strategický význam bateriové produkce v Evropě potrhuje i viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič. Potřeba bateriového hodnotového řetězce je nyní tím naléhavější, že Evropa bude hledat impuls pro ekonomický restart a zároveň také způsob uskutečnění vize udržitelnosti, k níž se zavázala.
„Nejedná se však o záležitost evropskou, nýbrž celosvětovou: zákaz nebo různé formy omezení vozů na fosilní pohon přijaly Čína, Indie, Srí Lanka nebo Costa Rica a stále se přidávají další země. V sázce jsou tedy světové trhy,“ vysvětluje Filip Dvořák.

Německo udává tón
Jak konkrétně bude vypadat trh s auty do budoucna, ukáže další vývoj, jisté však je, že fosilní pohon bude brzy patřit minulosti.
Dokládá to výsledek jednání německé kancléřky s hlavními hráči německého automobilového průmyslu. Ta nepřinesla výrobci navrhovanou podporu nákupu nových aut. Takže zatímco dotace na elektromobil činí v Německu až 9000 eur, auta s fosilním pohonem dostanou jen mírnou úlevu v podobě dočasného snížení DPH o tři procentní body, tedy řádově stovek eur. Spolková vláda tím potvrzuje své odhodlání podpořit změny, jež odpovídají globálním trendům.
I v souvislosti s tím ohlásily největší německé automobilky posílení udržitelnosti svých výrobků. Společnosti Daimler, BMW a Volkswagen na virtuálním summitu 6. listopadu potvrdily, že dostojí svým závazkům v podobě investic do nových technologií. Jejich vozy i výrobní procesy se tak stanou v maximální možné míře šetrné a uhlíkově neutrální. Zatímco podle koncernu VW není jiná cesta než ofenziva na poli elektromobility, BMW interpretuje příklon k alternativním pohonům jako celosvětovou změnu – v Evropě a následně ve zbytku světa prý už o vozy nesplňující nároky na udržitelnost jednoduše nebude zájem.

Elektromobilitu může doplnit vodík
Vedle elektromobility se nabízejí i jiné alternativy. BASF však nepochybuje o tom, že elektromobilita bude mít v příštích letech a desetiletích klíčovou roli. „BASF se k elektromobilitě hlásí a stejně jako jiní významní hráči ji podporuje. Nemůžeme si však být jisti, jestli se právě Li-Ion baterie stanou tou jedinou správnou technologií. Je dost možné, že městskou elektromobilitu funkčně doplní např. vodík jako výhodné řešení pro dálkovou dopravu,“ uzavírá Filip Dvořák.

 
Publikováno: 21. 1. 2021 | Počet zobrazení: 194 článek mě zaujal 34
Zaujal Vás tento článek?
Ano