Rosler MURR2 Schunk

Vyplula nákladní loď – bez emisí a posádky

V norských vodách je možné vidět unikátní plavidlo, které se obejde bez posádky. Nejde však o moderní verzi Bludného Holanďana, ale o první hi-tech autonomní nákladní plavidlo, označované také jako loď budoucnosti.

 
Vzhledem k tomu, že dnes používané lodní palivo patří mezi nejhorší ropné produkty a nákladní námořní doprava vytváří zhruba 2,5 % světových emisí skleníkových plynů, je snahou tyto negativní faktory omezit. Pokud by totiž zůstalo „vše při starém“ a vývoj pokračoval dosavadním tempem, do roku 2050 by emise tohoto odvětví stouply o 50 až 250 %, varuje studie Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu.
Norská firma Yara, která vyrábí umělá hnojiva, proto zkouší nahradit kamionovou dopravu mezi továrnami koncernu udržitelnými a zároveň moderními technologiemi – autonomní robotickou lodí, která by mohla nahradit dosavadní desítky tisíc cest kamionů ročně.
Loď Yara Birkeland, z loděnice norské firmy Vard, je 80 m dlouhé a 15 m široké plavidlo umožňující přepravovat 120 standardních nákladních kontejnerů. Na jejím vývoji se pracovalo od roku 2017 a nyní už plavidlo, označované za malou revoluci v mořské dopravě, vyplulo.
Kromě netradičního elektrického pohonu u lodí této kategorie má i několik dalších novátorských řešení – např. k vyvážení nepoužívá mořskou vodu, jak je běžné u takovýchto lodí, ale vlastní baterie. Na zkušebních plavbách bude sice mít ještě klasickou posádku, nicméně její další služba je už plánována v režimu autonomního provozu pod kontrolou pozemního centra. V plně autonomním provozu by měla Yara Birkeland začít operovat během první poloviny roku 2021 – právní rámec k tomu je již vytvořen: Pravidla pro zkoušky bezposádkové nákladní dopravy schválila Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu v roce 2019.
V současnosti se počítá s využitím takovýchto lodí na kratší vzdálenosti. V Norsku např. už funguje řada elektřinou poháněných trajektů pro dopravu přes tamní fjordy a jejich využití v bezposádkovém režimu se tak nabízí jako další vývojový krok.
 
Publikováno: 21. 1. 2021 | Počet zobrazení: 165 článek mě zaujal 30
Zaujal Vás tento článek?
Ano