Rosler MURR2 Schunk

Nizozemci pracují na revolučním letounu

KLM a Fakulta letectví a kosmonautiky na Technologické univerzitě v Delftu uzavřely dohodu o spolupráci na unikátním projektu letadla budoucnosti.

 

Na základě dohody bude nizozemský národní dopravce KLM přispívat k výzkumu Technologické univerzitě v inovativním konceptu letounu pro energeticky vysoce efektivní dálkovou dopravu. Flying-V zahrnuje zcela odlišný přístup k designu letadel. Menší letový model, který zahájí testy v září, a interiérová sekce ve skutečné velikosti, se představí na KLM Experience Days v říjnu letošního roku na letišti v Amsterdamu.

 „V“ jako... letadlo
Stroj poněkud futuristického vzhledu byl původně konceptualizován studentem univerzity v Berlině Justusem Benadem v rámci jeho diplomové práce v Airbusu, jako potenciální design letadel pro budoucnost. Nyní může být srovnán s dnešními nejmodernějšími letadly, jako jsou např. Airbus A350 či Boeing 787. Ačkoliv letoun Flying-V není tak dlouhý jako A350, má jeho design stejné rozpětí křídel, což mu umožní bez problémů používat stávající infrastrukturu na letištích, a také se vejde do stejného hangáru jako A350. Jeho tvůrci počítají, že by měl nést na palubě i zhruba stejný počet cestujících (314 ve standardní konfiguraci) a pojmout stejné množství nákladu (160 m3). Díky převratnému designu ve tvaru V, který integruje kabinu pro cestující, nákladový prostor i palivové nádrže v křídlech, by měl spotřebovat o 20 % méně paliva než Airbus A350-900 (přičemž do nádrží Flying-V se vejde 14 tis. l kerosenu).
To, že Flying-V bude díky konstrukčnímu řešení tvaru letadla celkově menší než A350, mu poskytne menší aerodynamický odpor a tím i vyšší efektivitu. Jeho vylepšený aerodynamický tvar a snížená hmotnost znamená, že na stejnou vzdálenost spotřebuje o pětinu méně paliva než dnešní nejmodernější letadlo.
„Zatím jsme provedli numerické zkoušky a předběžné testy v aerodynamickém tunelu, musíme ale ještě udělat mnohem více testů ve větrných tunelech (pro vysoké a nízké rychlosti), abychom dokázali, že letadlo je efektivní," uvedl Dr. Roelof Vos, vedoucí projektu na TU Delft. Letový prototyp, který vědci představí v říjnu, bude použit k testování stability a spolehlivosti při letu v nízkých rychlostech.

Kerosen vs. elektřina
Flying-V je poháněn nejúspornějšími turbovrtulovými motory, které v současné době existují. I když jeho současná konstrukce počítá s létáním na kerosen, podle tvůrců může být snadno přizpůsoben i k využití inovací v pohonném systému, např. pomocí elektricky poháněných turbodmychadel.
Futuristický projekt nabízí výzkumníkům také jedinečnou příležitost ke zlepšení komfortu a zkušeností cestujících v letadlech, od uspořádání sedadel v křídlech až po design interiéru. Vše musí být co nejlehčí, aby se dosáhlo co nejvyšší efektivity, kterou design letadla nabízí. „Nový tvar znamená, že máme vzrušující možnosti navrhnout interiér, aby pasažérům zpříjemnil cestování. Zkoumáme např. nové možnosti odpočinku cestujících, ale zabýváme se i třeba nabídkou jídla formou bufetu,“ řekl profesor Peter Vink z Fakulty průmyslového designu, který se na projektu také podílí.

Petr Kostolník

 
Publikováno: 24. 7. 2019 | Počet zobrazení: 812 článek mě zaujal 134
Zaujal Vás tento článek?
Ano