Rosler MURR2 Schunk

Brněnský „žralok“ z VUT zaujal i odborníky

Studenti Fakulty strojního inženýrství (FSI) VUT v Brně zvítězili v mezinárodní soutěži New Flying Competition, kterou v Německu na konci září pořádaly letecké společnosti Airbus a Lufthansa ve spolupráci se studentskou asociací Neues Fligen z vysoké školy HAW Hamburg.

 

Úkolem studentských týmů z celého světa bylo navrhnout a zkonstruovat model dopravního letounu, který bude schopen automaticky zredukovat rozpětí křídel tak, aby po přistání na letišti zabíral co nejméně místa. Brněnští studenti z týmu BUT Chicken Wings vyřešili úlohu tím, že vyvinuli unikátní mechanismus skládání křídel. Díky tomu zabírá stroj, který má ve vzduchu rozpětí křídel 5 m, při stání na letištní ploše jen necelý metr. Právě toto zmenšení rozpětí křídel spolu s unikátním klikovým mechanismem oslovilo odbornou porotu.
Při návrh mechanismu se soustředili zejména na maximální redukci rozpětí. „Námi vyvinuté řešení nezvětšuje ostatní rozměry letounu, tedy délku a výšku, ale je nutné přesně dodržet polohy všech pohyblivých součástí a také dosáhnout jejich dostatečné tuhosti,“ uvedl konstruktér trupu Jan Rohánek. Letoun Shark, jehož stavba kvůli složitosti sklápěcího mechanismu vyžadovala velkou přesnost výroby všech součástek, využívá kompozitní materiály, překližku, balzu i letecké slitiny hliníku, což umožnilo dosáhnout vzletové hmotnosti pouhých 15 kg. O pohon se starají dva elektromotory o celkovém výkonu 2,34 kW. Cesta od prvního náčrtu k testovacímu letu prototypu zabrala studentům tisíce hodin práce. Návrhu a stavbě letadla se 20členný tým studentů z Leteckého ústavu FSI věnoval celý akademický rok.

 
Publikováno: 29. 11. 2018 | Počet zobrazení: 837 článek mě zaujal 185
Zaujal Vás tento článek?
Ano