Rosler MURR2 Schunk

Hi-tech v retro kabátku

Australská železniční společnost Byron Bay Railroad Company zrekonstruovala 70 let starý 3km úsek trati na severovýchodě státu New South Wales. Železniční veterán jezdící na této trase je však unikátní, spíše než svou historickou hodnotou, svým pohonem. Jde zřejmě o první vlakovou soupravu na světě poháněnou čistě solární energií.

 

Na svou inaugurační cestu se unikátní solární vlak vydal 17. prosince loňského roku a v současné době jezdí v pilotním jízdním řádu. Projekt ve výši 4 mil. australských dolarů byl financován multimilionářem Brianem Flannerym, majitelem areálu Elements of Byron Bay, který vlak spojuje s městem Byron Bay.
Trasa byla kvůli nerentabilitě opuštěna již před 14 lety a v roce 2014 definitivně uzavřena. Nyní se ale dočkala svého znovuzrození. Když bylo rozhodnuto navrátit ji opět do provozu, měl původně spojení zajišťovat tradiční dieselový vlak, ale tamní občané přiměli společnost prozkoumat alternativní řešení. Vlak má sice ještě jeden z původních dvou vznětových motorů, ale ten je určen jen pro nouzový provoz, aby umožnil bezpečný dojezd soupravy v případě poruchy elektrického pohonného systému. Jinak je vlak napájen solární energií a akumulátory. Solární baterie jsou navrženy tak, aby pokryly všechny systémy včetně trakční síly, osvětlení, řídicích obvodů a vzduchových kompresorů. Na střechách vozů je umístěna soustava zakřivených solárních panelů o výkonech 6,5 kW, které napájejí vyrobenou energií 77kWh akumulátorový palubní systém - jeho kapacita je tedy stejná jako v automobilu Tesla Model S. To je - spolu se systémem rekuperace energie - dostatek pro 12-15 jízd na jedno nabití. Regenerační brzdový systém obnoví přibližně 25 % energie spotřebované při každém použití brzd a střešní solární panely ve spojení s fotovoltaickým polem na střeše bateriového úložného prostoru vytvářejí dostatečnou energii pro napájení soupravy. V případě potřeby (např. ve dnech s nedostatečným slunečním svitem) pomáhá provoz zajišťovat energie vyrobená panely umístěnými na střeše nádražní budovy na konci trasy, kde bylo instalováno solární fotovoltaické pole o výkonu 30 kW, úložný bateriový systém a nabíjecí stanice. Obnovená historická souprava může přepravovat až stovku sedících pasažérů, k dispozici jsou ale i prostory pro stojící cestující, zavazadla, kola a surfovací prkna (vzhledem k tomu, že vlak obsluhuje plážový resort).
Ve světě již samozřejmě existují podobné projekty, např. v Indii byl loni uveden do provozu rovněž vlak využívající solární energií, ta je však určena pouze pro napájení systémů zvyšujících komfort cestujících, jako jsou světla, informační displeje a ventilátory, zatímco australský vlak je skutečně plně solární a využívá energii získanou ze slunce i pro svůj pohon.

 
Publikováno: 28. 2. 2018 | Počet zobrazení: 1049 článek mě zaujal 220
Zaujal Vás tento článek?
Ano