Rosler MURR2 Schunk

Auto vám prodá už i automat

Koupit si v prodejním automatu plechovku s pitím, bagetu nebo různé drobné zboží, už je naprosto běžné, ale co třeba např. auto? Zní to jako aprílová kachna, ale čínský internetový gigant Alibaba se přesně tímto způsobem chystá prodávat auta.

 

V nedávném oznámení, že Ford a Alibaba spojují své síly pro vstup na čínský trh s elektrickými vozidly, byla i pasáž avizující, že plánují prozkoumat nové způsoby, jak znovu definovat nákup a vlastnictví vozidla. A už je to tady - v lednu 2018 plánují otevřít dva plně automatizované prodejní automaty - jeden v Šanghaji a druhý v Nanjingu. Alibaba má předchozí zkušenosti s online prodejem automobilů (a dokonce i letadel), ale v tomto případě jde o plnohodnotný fyzický sofistikovaný, vysoce automatizovaný prodejní systém. Obří prodejní stroj s označením Tmall připomíná na první pohled garážový parkovací dům, ale jde o stejný systém, jaký vám prodá třeba již zmíněnou limonádu – jen „trochu větší“. Na rozdíl od běžných autosalonů, které jsou stěžejními prodejními místy většiny automobilek, nabízí širokou škálu různých značek. „Budujeme fyzický a zážitkový obchod, který nabízí bezobslužné vyzvednutí vozu prostřednictvím třídenních detailních testů a jednoho místa, kde se objevují vozy všech hlavních výrobců najednou," řekl Huan Lu z Tmall pro server TechinAsia.
Systém je navržen tak, aby celá transakce byla zpracována on-line bez nutnosti vyžadovat jakýkoli složitější lidský manuální zásah. Pokud třeba na ulici uvidíte auto, které se vám líbí, stačí pořídit jeho obrázek pomocí aplikace Taobao a pro naplánování zkušební jízdy přidat požadované osobní informace a poslat své selfie. Poté už zbývá jen navštívit nejbližší zařízení Tmall Auto a po ověření identity zákazníka pomocí rozpoznávání obličeje, bude vybraný vůz automaticky doručen z obřího několikapodlažního výdejního stojanu a přistaven na třídenní zkušební jízdu. Pokud je zákazník s vozem spokojen, může si ho hned zakoupit prostřednictvím smartphonu, nebo jej v opačném případě vrátit a naplánovat další zkušební projížďku s jiným vozidlem.
Úplně bez omezení však toto pozoruhodné zařízení samozřejmě není. Aby potenciální zákazník mohl tuto službu využít, musí být v systému internetového obchodu Alibaba Super členem, a kvalifikovat se na určitou úroveň v rámci kreditního scoringu v systému bonitního hodnocení Alibaby. Schválení zákazníci mohou pak do dvou měsíců vyzkoušet maximálně 5 aut a najednou mohou vyzkoušet pouze jedno vozidlo.
Prodejní automaty nejsou sice ani v obchodování s automobily úplnou novinkou - např. americký online prodejce automobilů Carvana již takováto zařízení provozuje v San Antoniu v Texasu a Singapuru, kde má 5podlažní prodejní automat naplněný vozy Porsche, Lamborghini a Ferrari - ale je to poprvé, kdy vzniklo skutečné plně automatizované univerzální tržiště, z něhož je lze prodávat.

 
Publikováno: 28. 2. 2018 | Počet zobrazení: 980 článek mě zaujal 180
Zaujal Vás tento článek?
Ano