Rosler MURR2 Schunk

Tesla postaví největší li-ion baterii na světě

Americká společnost Tesla získala v Jižní Austrálii zakázku na výstavbu obří lithium-iontové baterie, která má pomoci vyřešit tamní problémy s výpadky elektřiny, které vznikají v důsledku přechodu od uhelných elektráren k větrným zdrojům, jejichž produkce je méně stabilní.

 

S plánovanou kapacitou téměř 130 MW půjde o vůbec největší lithium-iontovou baterii na světě, která by měla pokrýt spotřebu zhruba 30 000 domácností. Nabíjet se bude elektřinou z větrné farmy francouzské firmy Neoen a uloženou energii pak bude dodávat do sítě v době zvýšené spotřeby elektřiny. Půjde o rozšíření větrné farmy Neoenu severně od Adelaide, kde Tesla vybuduje 129MWh velkokapacitní bateriové úložiště u města Jamestown. Kromě technických parametrů však ambiciózní projekt má zaujmout i svým designovým řešením. Podle vyjádření Elona Muska, majitele firmy Tesla, pro server CNET, by se baterie měla stát turistickou atrakcí. Baterie by mohla mít např. podobu pěkně uspořádaných bílých obelisků.
Věc má ovšem háček: Pokud se společnosti Tesla nepodaří dokončit projekt během 100 dnů, dodá megabaterii australskému zákazníkovi zdarma. Elon Musk oficiálně potvrdil slib, že pokud baterie nebude hotova ve slíbeném termínu, nebude za ni firma požadovat žádné peníze. A těch je podle všeho ve hře hodně: přestože náklady na projekt společnost oficiálně nezveřejnila, nechal se Elon Musk slyšet, že pokud by firma nedokázala baterii včas dokončit, stálo by ji to minimálně 50 mil. dolarů (více než miliardu Kč).
Tesla nedávno postavila podobnou menší bateriovou farmu v Kalifornii poté, co únik na zařízení pro zemní plyn vedl k obavám z budoucího nedostatku energie. Systém 20 MWh tvoří celkem 396 jednotek o velikosti chladničky a byl instalován za méně než 90 dní. Ovšem australský projekt, který by měla firma vybudovat v době jen o něco kratší, je několikanásobně větší a má také řadu úskalí. Baterie vyžadují rozsáhlé chlazení, protože energetická úložiště tohoto typu (jak ostatně dokumentují problémy s telefony vybavenými li-Ion akumulátory) se mohou přehřívat. Rovněž ztrácí postupem času svou účinnost  a je třeba je vyměnit. Škálování velikosti přichází s technickými výzvami, ale Elon Musk si je „jistý technikami a designem systému", kterému věří (technicky by mělo jít o tisíce automobilových li-Ion baterií Tesla uspořádaných v modulárních blocích), a je přesvědčen, že firma tuto výzvu zvládne.

 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1142 článek mě zaujal 225
Zaujal Vás tento článek?
Ano