Rosler MURR2 Schunk

Plynový Caddy je příjemným překvapením

Svou novinku pro segment užitkových vozů – unikátní kombinaci pohonu na zemní plyn a 6stupňové převodovky DSG – představil Volkswagen v podobě vozu Caddy TGI BlueMotion poprvé ve světové premiéře na letošním Ženevském autosalonu. Nyní přichází tento zajímavý vůz, charakterizovaný výrobcem jako rodinné MPV a městské dodávkové vozidlo, i na český trh.

 

Segment užitkových vozů, který v případě VW pokrývají v různých verzích a modernizacích modely Transporter, Crafter, Amarok a nejmenší Caddy - je pro značku VW velmi atraktivní: v Evropě rostl tento segment o 6,8 %, a jen pro řadu Caddy zaznamenala automobilka téměř 11% nárůst. Obliba řady Caddy je vzhledem k velice univerzálnímu charakteru tohoto vozu pochopitelná - splňuje nejrozmanitější požadavky uživatelů, ať jde o verzi pro přepravu osob, skříňovou verzi, verzi Maxi s prodlouženým rozvorem, obytnou verzi Beach pro volný čas nebo kombi. A nyní je tento model nabízen i v atraktivní úsporné variantě na populární alternativní palivo CNG a (jako první ve svém segmentu) s opční 6stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, což je v této třídě unikátní.

Spolehlivý na dálnici i v horách
Pro prezentaci nového VW Caddy s pohonem na CNG si automobilka vybrala italské prostředí, které umožnilo dokonale prověřit schopnosti vozu. Itálie rozhodně nebyla zvolena náhodou - tato evropská země má snad nejhustší síť plnicích stanic na CNG. Ovšem obavy, že by došlo palivo, se řidiči s novým VW Caddy TGI rozhodně obávat nemusí ani jinde - tento vůz nabízí totiž na náplň svých plynových nádrží, které pojmou 26 kg (nebo ve verzi Maxi dokonce 37 kg) stlačeného zemního plynu, dojezd až 610 km (resp. 760 km u Maxi), což představuje vůbec nejlepší hodnotu ve své třídě mezi vozidly na CNG nabízenými dnes na evropském trhu. Navíc poté, co dojde plyn, přepíná vůz automaticky na benzínovou nádrž o objemu 13 l, která prodlouží dojezd o další stovku km (benzín slouží i pro spuštění motoru).
Nově vyvinutá přeplňovaná pohonná jednotka 1,4 l, kterou jsou vozy Caddy TGI vybaveny, splňuje emisní normu Euro 6. Ve spojení s DSG automatem dokáže jet až 172 km.h-1, a s manuální převodovkou ještě o 2 km rychleji. Poskytuje nejvyšší výkon 81 kW od 4800 ot.min-1, max. točivý moment motoru 200 Nm je k dispozici v rozmezí 1500 až 3500 ot.min-1. S možností pohonu na CNG se počítalo už při navrhování motorů TSI, pro provoz na zemní plyn byly upraveny mj. hlava válců, ventilový rozvod, klikový mechanismus, písty, palivový systém a ventily. Vývojáři optimalizovali i řídicí jednotku, katalyzátor a výfukové turbodmychadlo.
Jde o velmi ekologický a hospodárný motor - kombinovaná spotřeba paliva je výrobcem uváděna pouhých 4,1 kg / 100 km (4,3 kg/100 km pro Caddy Maxi). V reálném provozu je sice o něco vyšší, ale tím je míněn jízdní režim, kdy jsme Caddyho opravdu moc nešetřili, a to včetně rychlé jízdy po dálnici (k našemu podivu překvapivě volné, oproti zvyklostem z D1) nebo stoupání do často strmých silnic v horském terénu kolem jezera Lago di Como, které vůz zvládal naprosto bez problémů.
Nádrže na CNG (ve standardním provedení čtyři, u modelu Caddy Maxi pak pět) jsou uloženy pod podlahou, což umožnilo zachovat maximální objem nákladového, resp. zavazadlového prostoru. Pro užitkové vozidlo samozřejmě jeden z klíčových parametrů. Ten pojme např. europaletu – ve standardu nabízí 3200 l, u Maxi verze ještě o tisícovku (celkem. 4130 l) více - nebo třeba v taxikářské verzi umožňuje přidat další řadu sedadel.

Zajímavý zvenku i zevnitř
Na vyzkoušení jsme měli k dispozici nový Caddy Edition TGI z limitované edice. Ta byla k zajímavým užitkovým parametrům doplněna i bohatou sériovou výbavou, zahrnující i prvky, na něž jsme zvyklí z osobních vozů vyšších tříd - např. multifunkční volant obšitý kůží a v obdobném designu hlavici řadicí páky a páku ruční brzdy, audiosystém Composition s rozhraním pro mobilní telefon apod., nebo výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s integrovanými výsuvnými schránkami. K příjemným vylepšením interiéru patří různé odkládací prostory a úložné schránky rozmístěné po kabině (např. nad čelním sklem). Verze pro přepravu osob disponuje oproti skříňové variantě výbavou rozšířenou o navigační systém Discover Media se systémem elektronického zesilování hlasu, vstupem USB a rozhraním pro mobily nebo paketem pro konektivitu.
Příjemným dojmem však působí nový Caddy TGI i zvenku: vnější zpětná zrcátka, kliky dveří a krycí lišty mechanismu posuvných dveří jsou lakovány v barvě karoserie (u verze pro přepravu cestujících i nárazníky), elegantní dojem spoluvytvářejí i chromované ozdobné prvky a tmavě tónovaná skla oken.
Nový Caddy TGI by se mohl stát novým favoritem v segmentu menších užitkových vozidel. Ve skříňové verzi s 6stupňovou převodovkou je nabízen od  399 840 Kč bez DPH. Osobní verze kombi začíná od 479 290 Kč, verze Maxi za 521 670 Kč. Skříňový Caddy Edition se na českém trhu nabízet nebude, paket Caddy Edition bude v nabídce jako příplatková výbava pro Caddy Comfortline.

Josef Vališka

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1165 článek mě zaujal 274
Zaujal Vás tento článek?
Ano