Rosler MURR2 Schunk

Užitkové Fordy s novými motory posouvají prodejní rekordy

Změny v paletě svých užitkových vozů představila v posledním čtvrtletí loňského roku i automobilka Ford, která provedla výraznou modernizaci dvou vlajkových lodí v tomto segmentu: modelu Transit a jeho menšího bratříčka vozu Transit Custom.

 

Fordu se daří - na tradičních evropských trzích (mezi nimiž je zastoupena i ČR) automobilka v květnu 2017 prodala celkem 118 000 vozidel ze svých modelových řad (což představuje 6% navýšení) a v segmentu užitkových vozů byl Ford opět nejprodávanější značkou v Evropě - prodal jich téměř 30 tisíc (přesně 29 800), tzn. meziroční nárůst o 16 %. Nejžádanější byl Transit Custom (10 500), značný zájem je i o velký Transit (7800) - právě tyto vozy prošly nedávno zásadní generační obměnou. Výrobce je vybavil zcela novým vznětovým motorem EcoBlue, který se vyznačuje výrazně sníženými provozními náklady a vyšším výkonem. Vozy dostaly i bohatou paletu vylepšení v podobě různých asistenčních technologií a také novou 6stupňovou automatickou převodovku.

V novém kabátě a novým srdcem
Právě Transit a Transit Custom jsou klíčovými modely modernizované řady Transit, kterou doplňují modely Connect a Courier. Úspěch těchto vozů pomohl Fordu stát se v roce 2015 poprvé po téměř 20 letech nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě, a nyní je výrobce ještě vylepšil. Stejně jako dosavadní modely nabízí i obnovený Transit a Transit Custom široký výběr variant lišících se délkou karoserie, výškou střechy, rozvorem náprav, nosností i provedením karoserie (Van, DCIV, Kombi Van nebo Kombi), přičemž Transit k tomu přidává ještě karosářské varianty Podvozek s jedno- a dvojkabinou a Transit Bus.
Inovované modely s novými motory se poprvé představily novinářům na podzim loňského roku v Mnichově a veřejnosti pak na veletrhu užitkových automobilů v britském Birminghamu  a na veletrhu IAA v Hannoveru. Zcela nový vznětový motor EcoBlue o zdvihovém objemu 2,0 l je ve srovnání s původní jednotkou 2,2 TDCi tišší a až o 13 % úspornější s příznivějším zvýšením průběhu točivého momentu v nízkých otáčkách. Podstatné však je, že díky novým technickým řešením splňuje motor emisní normu Euro 6. Za splnění přísnější normy motoru EcoBlue vděčí mj. optimalizovanou spalovací soustavou se systémem selektivní katalytické redukce prostřednictvím činidla AdBlue.
Motor EcoBlue využívá zcela novou architekturu, která tvoří základ pro další generace ekologicky šetrných motorů pro osobní i užitkové Fordy. Konstruktérům se díky uplatnění nejnovějších technických řešení podařilo výrazně zlepšit hospodárnost, výkon i provozní kultivovanost motoru a zachovat nízké provozní náklady.
Tento mladý dvoulitrový motor je v modelech Transit a Transit Custom k dispozici pro výkonové varianty 77, 96 a 125 kW. Všechny disponují vyšším výkonem a točivým momentem ve srovnání s dosavadními jednotkami 2,2 TDCi. Větší točivý moment v nízkých otáčkách (o 20 %) se při jízdě projeví lepší pružností a pohotovější odezvou.  
Pro vozy Transit vybavené systémem start-stop uvádí výrobce kombinovanou spotřebu od 6,6 l na 100 km a emise CO2 od 174 g/km, což ve srovnání s ekvivalentní motorizací dosavadního modelu znamená zlepšení o 10 %. Model Custom s tímto systémem dosahuje kombinované spotřeby od 6,1 l na 100 km a emisí CO2 od 157 g/km, tzn. zlepšení dokonce o 13 % než srovnatelný předchůdce. Ford tak předpokládá, že provozovatel nového Transitu Custom 77 kW ušetří v porovnání s předchozím 74kW modelem při nájezdu 130 000 km až asi 43 000 Kč. A příslovečnou pomyslnou třešničkou na dortu může být pro provozovatele nových modelů Transit a Transit Custom prodloužený servisní interval na až 60 000 km nebo dva roky.

Automat speciálně pro Transit
Speciálně pro modely Transit a Transit Custom s pohonem předních kol byla zkonstruována 6stupňová samočinná převodovka SelectShift. Vychází z prověřené robustní skříně, která se osvědčila v severoamerických modelech Fordu s pohonem předních kol, pro Transit však dostala kromě vnějšího pláště mj. i nový hydrodynamický měnič točivého momentu. Převodovka je dimenzovaná na točivé momenty přes 415 Nm. Díky sladění řídicího softwaru převodovky s momentovou křivkou motorů EcoBlue se výsledný hnací řetězec vyznačuje pohotovými reakcemi a nízkou spotřebou. Převodovka dokáže rozpoznat, když vůz stoupá do prudkého kopce nebo veze těžký náklad, a přizpůsobit tomu strategii řazení.
Elektronické řízení je zárukou plynulých a rychlých změn rychlostních stupňů - přeřazení trvá méně než 0,5 s. Převodovka umožňuje také manuální volbu řazení prostřednictvím tlačítka na páce voliče. Vozy s touto novou převodovou skříní se dostaly do objednávek už od začátku letošního roku.

Inteligentní pohon všech kol
Verze modelu Transit s motory EcoBlue o výkonech 96 a 125 kW mohou být vybaveny novou (čtvrtou) generaci systému pohonu všech kol (AWD). Systém samočinně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní kola pomocí elektronicky ovládané mezinápravové spojky. Rozdělení točivého momentu se může pohybovat od 0:100 až po 50:50. K dispozici jsou dva režimy: AWD Auto je vhodný pro většinu situací, AWD Lock pro náročné podmínky (např. písek, bláto, sníh aj.). Kombinovaná spotřeba paliva u těchto verzí začíná na 8,6 l na 100 km, což je o 11 % méně než u dosavadního modelu.

Chytří pomocníci
Vedle nové motorové palety nabízejí modely Transit a Transit Custom oproti svým předchůdcům také další technologická vylepšení, jako jsou nové pokročilé asistenční systémy, které zvyšují komfort obsluhy i bezpečnost jízdy. V nabídce jsou mj. systémy využívající kameru a radary, které již Ford montuje do osobních modelů Mondeo či S-MAX. Transit a Transit Custom může být vybaven i dalšími vychytávkami jako jsou např.:

- Předkolizní asistent s detekcí chodců - snižuje závažnost čelních srážek mezi automobilem a chodcem, popřípadě pomáhá takovým srážkám předejít aktivním brzděním (ojedinělý v segmentu).
- Adaptivní tempomat - samočinně udržuje odstup od vozidla jedoucího vpředu (ojedinělý v segmentu).
- Rozpoznávání dopravních značek - zobrazuje poslední zaznamenané omezení rychlosti, jeho konec a také zákazy předjíždění.
Už ve standardu se dodává do obou modelů zdokonalený elektronický stabilizační program obsahující řadu funkcí, které pomáhají řidiči udržet vůz pod kontrolou v mezních situacích:
- Stabilizace při bočním větru - systém eliminuje vliv náhlého poryvu větru na trajektorii vozu použitím brzd na jedné straně.
- Regulace průjezdu zatáčkou - unikátní program bezpečně zpomalí vůz při příliš rychlém nájezdu do zatáčky.
- Ochrana proti převrácení - zabraňuje převrácení vozu přibrzďováním jednotlivých kol i regulací točivého momentu motoru.   /kp/

SYNC 3 už rozumí i česky
Do výbavy užitkových modelů Transit, Transit Connect a Ranger lze objednat nejnovější komunikační a zábavní systém SYNC 3, který umožňuje ovládat připojený chytrý telefon, audiosystém, navigaci a klimatizaci prostřednictvím přirozených „konverzačních“ hlasových povelů.
Řidiči stačí stisknout tlačítko hlasového ovládání a vyslovit větu např. „potřebuji natankovat“ a automaticky se spustí vyhledávání nejbližší čerpací stanice.
Systém si rozumí s chytrými telefony a nabízí funkce jako handsfree nebo čtení příchozích SMS zpráv. Díky integrovanému softwarovému rozhraní AppLink lze ovládat hlasem rovněž řadu aplikací v připojeném chytrém telefonu (iOS i Android).

Věděli jste, že motory EcoBlue disponují zajímavou technikou?

- Přesné vstřikovače - každý vstřikovač rozprašuje palivo z osmi otvorů o Ø lidského vlasu
- Dávkování po kapičkách - množství paliva použitého při jednom vstřiku odpovídá zrnku cukru
- Rychlé turbo - turbodmychadlo se otáčí dvakrát rychleji než turba v motorech F1
- Vysoký tlak - vstřikovací tlak je 100krát vyšší než tlak vody v požární hadici
- Mikroskopické obrábění - výrobní tolerance kompresorového kola turbodmychadla jsou menší než velikost bakterie
- Raketová věda - aby turbo vydrželo teploty výfukových plynů až 800 °C, vyrábí se ze stejné slitiny jako raketové motory

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1190 článek mě zaujal 246
Zaujal Vás tento článek?
Ano