Rosler MURR2 Schunk

Na návštěvě: The Royal International Air Tattoo 2016

Spojené království Velké Británie a Severního Irska je zemí zaslíbenou pro každého zájemce o techniku a o leteckou techniku především. Přes léto snad není jediný víkend, aby se nekonala nějaká letecká akce, často doprovázená i automobily či vojenskou technikou. Někdy má zájemce dokonce velmi těžkou volbu, kterou zvolit přednostně. 

 
Významné akce jsou naštěstí většinou dvoudenní, výjimečně i třídenní, a vzhledem k tomu, že jejich termíny jsou založeny na algoritmech daných tradicí, stane se občas, že návštěvník z kontinentu může shlédnout během několika dní vše podstatné. Letos tak připadly na druhý červencový víkend dvě významné akce následované vzápětí leteckým veletrhem (v červenci se konalo ve Velké Británii celkem 15 leteckých akcí). Na letišti v Duxfordu (známém i z působení našich letců za druhé světové války) se 9. a 10. července konala výroční Flying Legends Airshow věnovaná historickým vrtulovým letadlům, od 8. do 10. července na letišti ve Fairfordu RIAT 2016 (Royal International Air Tattoo) zaměřené na vojenská letectva, a do třetice hned v pondělí 11. července začínal letecký veletrh a airshow ve Farnborough.
 
Současnost i historie na jedné ranveji
RIAT byl v letošním roce, vyjádřeno jedním slovem, vynikající. Přestože počasí bylo jako obvykle zcela britské, tzn. každou hodinu jiné, pouze nedělní zahájení se opozdilo kvůli počasí o necelou hodinu a závěrečná koupel přišla až po skončení celého letového programu (prodlouženého o pozdní zahájení) a byla velmi krátká byť důkladná, typický „shower“.
K vidění byla drtivá většina současných bojových letadel z výzbroje letectev západních armád, tedy NATO a USA. Královské letectvo se prezentovalo, stejně jako další letectva NATO, jak v letových ukázkách, tak na stojánkách svými Eurofightery Typhoon (byly k vidění různé verze letectev Velké Británie, Německa, Španělska a Itálie). Francie představila jedno- a dvoumístnou verzi Mirage 2000N a Rafale C v letových ukázkách, Švédsko Gripen C/D, Polsko MiG-29 (slovenská výprava s letouny MiG-29 bohužel nedorazila), na zemi byly k vidění britské a německé letouny Tornado, proběhlo několik prezentací F-16, Řecko přiletělo ještě s Phantomy (v roce 2014 takto Řekové prezentovali letouny Corsair II a v zápětí je vyřadili z výzbroje, tak uvidíme, jak to bude s letouny Phantom).
Největší účast z pohledu v USA vyvinutých a vyráběných a ve výzbroji jednotlivých složek zavedených typů, ale nakonec měly Spojené státy, a to jak letecké síly, tak námořní pěchota a námořní letectvo. O F-16 v různých verzích se nemá cenu rozepisovat (ze série stíhacích letounů vyvíjených od 70. let chyběl vlastně jen námořní F-14 Tomcat - známý z filmu Top Gun, který je již vyřazen z výzbroje). Na stojánce stálo několik letounů F-15 včetně verze Strike Eagle, stroj ale bohužel nebyl předváděn v letových ukázkách. V letové ukázce se však představil F/A-18 Super Hornet. Největším tahákem byly ale především dva letouny: Lockheed Martin F-22A Raptor a F-35 Lightning II. 
 
Nejmodernější vládci nebe
F-22 Raptor je vysoce výkonný stíhací letoun 5. generace, ve výzbroji USAF je zařazen již několik let. Letoun, vyvinutý přímo pro vybojování vzdušné převahy, vzlétl poprvé v roce 1997. V roce 2011 byla ale výroba dokončena, přičemž vzhledem k vysokým nákladům nedosáhla ani 200 vyrobených kusů z předpokládaných 700. Zde je nutné zmínit důležitou skutečnost - F-35 není náhradou F-22, protože F-22 je vyvíjen jako víceúčelový stroj. Proto probíhají neustálé diskuze, zda otevřít znovu výrobní linku pro F-22. 
Evropu navštívil F-22 poprvé v roce 2008 a to na RIAT 2008, vzhledem k vytrvalým dešťům ale byl letecký den tehdy zrušen. Znovu se do Británie vrátil v roce 2010, ovšem jen v rámci předvedení ve Farnborough. V letošním roce se v dubnu 12 letounů cvičně přesunulo z Floridy na základnu RAF Lakenheath. Přelétávaly ve čtveřicích a přelet trval cca 9,5 hodiny, přičemž každý absolvoval 9x doplňování paliva za letu. Raptory posléze navštívily i některé další země jako např. Rumunsko. Vyvrcholením letošní prezentace F-22 v Evropě byla přítomnost dvou letounů na RIAT 2016. Letoun nebyl předváděn jen ve Fairfordu, ale současně i na leteckém dnu Flying Legends v Duxfordu. Každý den jeden stroj odstartoval odpoledne k přeletu do Duxfordu, kde vykonal společný let se stíhacím letounem P-51D Mustang, jedním z nejlepších stíhacích letounů ve druhé světové válce, a poté se vrátil zpět do Fairfordu. Návštěva letounů ale byla reciproční a tak naopak Mustang každý den navštívil Fairford a pro změnu absolvoval společný let s F-35.
Letounů F-35 bylo v době konané akce k dispozici hned několik, a to jak pro letové ukázky, tak na stojánce. Kromě konvenčního F-35A (CTOL – Conventional take-off and landing - konvenční start a přistání) byl předveden i téměř kolmo startující F-35B (STOVL - short take-off and vertical landing - zkrácený start a kolmé přistání). Velká Británie v současnosti nemá žádný podobný stroj, protože letouny kategorie VTOL (vertical take-off and landing - svislý start a přistání) byly vyřazeny z výzbroje - po půl století byla ukončena kariéra strojů Harrier. Proto netrpělivě čeká na dodávky F-35B, jeden z předváděných letounů je určen přímo pro královské letectvo. F-35 je univerzální letoun, kromě verzí pro letectvo a námořní pěchotu (v Británii pro námořnictvo) bude vyráběna i varianta C pro americké námořnictvo. Očekává se výroba necelých 2500 ks pro americkou armádu a dalších stovek kusů pro další země. Předvedení F-35 bylo ve Faifordu z těchto důvodů vysoce prestižní záležitostí. V roce 2014 z plánovaného předvedení totiž sešlo z důvodu uzemnění všech vyrobených letounů těsně před airshow.
 
Vzdušní kouzelníci
Dalším vrcholem RIAT byly jako obvykle letecké akrobatické skupiny. Britští Red Arrows jsou
 nezapomenutelným zážitkem, který můžete vidět i několikrát a nikdy se neokouká. Je velmi pravděpodobné, že neuvidíte ani stejné sestavy. Skupina, která používá letouny Hawk v charakteristické červené barvě, má připravené různé varianty vystoupení a volí je podle podmínek počasí. Účast leteckých akrobatů byla letos velmi bohatá a kromě Red Arrows a vystoupili ještě italští Frecce Tricolori s letouny AT-339A, Patrouille Swiss s F-5E Tiger II, polští Orlici s PZL-130TC-2 Orlik, chorvatští Kryla Oluje s PC-9M, královští Jordánští Sokoli s akrobatickými letouny Extra EA300L a chodci na křídlech Breitling s dvouplošníky Boeing Stearman.
Air Tatto ale nejsou jen tryskové letouny či akrobatické skupiny. Je to setkání letectev světa a předváděná technika pokrývá celý průřez leteckých sil. Od cvičných letounů, přes bojové, k letounům dopravním a speciálním, jako tankovací letouny, námořní sledovací letouny atd. Samozřejmě nechyběly helikoptéry i předvedení letounu se sklopnými rotory (vrtulemi) Bell Boeing CV-22B Osprey.
Letounů, které byly předváděny v letu či na stojánkách, včetně historických strojů a stíhaček z druhé světové války Spitfire, Huricane a Mustang, bylo kolem sto padesáti i více. Zastoupení mělo přes 20 letectev světa. Přehlídky se ale účastnilo i mnoho letounů z „civilní sféry“, tzn. např. předváděcí stroje výrobců. Lze jen litovat, že pokud se účastní např. i Omán, Pákistán, Jordánsko, případně Chorvatsko, kromě Polska nebyl žádný z nových členů NATO schopen vyslat ani jedno letadlo, přičemž nadějná, původně potvrzená přítomnost Slovenského a Maďarského letectva byla těsně před airshow zrušena. 
 
Miloslav Procházka, Fairford /foto autor/
 
 
Největší světová airshow
Pojem tatoo neoznačuje v angličtině jen tetování, ale i archaický výraz čepobití, což bylo v dobách starých armád večerní bubnování či troubení (ve slavnostních dnech s hudbou) ohlašující vojákům ukončení dne a čas uložit se k nočnímu odpočinku -„večerka“. A právě tento pojem si zvolili dva řídící letového provozu Paul Bowen a Tim Prince pro název přehlídkové a vzpomínkové akce zasvěcené letadlům a lidem kolem nich.
První Royal International Air Tattoo, akce, která bývá dnes označována za největší letecký den na světě, se konala na letišti v North Weald v roce 1971, ještě jako skromná akce, zcela pořádaná dobrovolníky, a zaměřená původně na podporu Asociace Royal Air Force. Od té doby se rozrostla do podoby profesionálně organizované airshow, za jejíž přípravou stojí rozsáhlý tým čítající přes 3500 lidí. Současná Air Tattoo je nastudována v součinnosti s Royal Air Force Charitable Trust, letecké charitě zřízené v roce 2005 na podporu široké rodiny RAF. Příští Air Tattoo se koná o víkendu 14. - 16. července 2017.

 
Publikováno: 1. 11. 2016 | Počet zobrazení: 1460 článek mě zaujal 240
Zaujal Vás tento článek?
Ano