Rosler MURR2 Schunk

Inovativní řešení pro městskou mobilitu

Stále více výrobců automobilů se snaží hledat nové cesty, které povedou nejen ke zvýšení kvality a efektivity vozů, ale budou také příznivé k životnímu prostředí. I proto při vývoji nových modelů spolupracují s předními chemickými společnostmi. Vůbec největší množství materiálů automobilovému průmyslu dodává společnost BASF. Její sortiment zahrnuje technické plasty, polyuretanové a speciální pěny, nátěry, pigmenty, katalyzátory, maziva pro nápravy a převodovky, příměsi do pohonných hmot, chladicí a brzdové kapaliny i akumulátorové hmoty.  

 

Společnost BASF úzce spolupracuje se zákazníky po celém světě. Dodává a vyvíjí funkční materiály a řešení, která umožňují efektivnější výrobu a provoz vozidel. Prvenství drží například v termoplastech či lacích. Právě plasty pomalu ale jistě nahrazují kovové součásti. Již dnes představují plasty v automobilech 12-15 % jejich hmotnosti a podle prognóz toto číslo ještě poroste. V budoucnosti se tak možná dočkáme chvíle, kdy bude kov tvořit pouze základní konstrukce vozů. Výhody plastů jsou totiž zcela nepopiratelné. Mají menší hmotnost (zatímco váha m3 oceli činí zhruba 7850 kg, plasty dosahují hmotnosti zhruba mezi 1000 – 2000 kg), představují vyšší komfort a bezpečnost a jejich výroba je příznivější k životnímu prostředí, jelikož všechny termoplasty jsou recyklovatelné. Úspora 100 kg na hmotnosti automobilu totiž znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 km a ušetří přibližně 8,5 g CO2 na kilometr. Díky takové úspoře může být automobil vybaven dalšími konstrukčními prvky, které byly ještě před několika lety téměř nemyslitelné. Svou vizi budoucnosti automobilového průmyslu představila společnost BASF na loňském autosalonu IAA v Německu, kde ukázala, jak mohou výrobci automobilů ušetřit na hmotnosti vozů, snižovat emise i spotřebu paliva a současně přispívat k vyšší míře bezpečnosti a komfortu díky inovačním plastům, katalyzátorům a akumulátorovým hmotám.

Antivibrační komponenty podvozku pro zvýšení jízdního komfortu 
S mikrobuňkovým polyuretanovým elastomerem Cellasto® nabízí společnost BASF na míru šité řešení na snížení úrovně hluku, vibrací a tvrdosti (NVH) v automobilech. Horní uložení tlumičů vyrobené z materiálu Cellasto® přispívá ke značnému snížení hmotnosti a držáky projekčního displeje HUD dokáží eliminovat rušivé vibrace v různých okolních podmínkách. Držáky elektromotoru zase vyhovují požadavkům vozidel s elektrickým a hybridním pohonem díky své nízké hmotnosti, kompaktnímu designu a mimořádně dobrým zvukově izolačním vlastnostem

Odlehčené a s nízkou hladinou emisí: plasty, katalyzátory a akumulátorové hmoty pro hnací soustavy
První plastový příčný nosník převodovky na světě v pomocném rámu zadní nápravy vyvinuly společnosti ContiTech Vibration Control a BASF pro model třídy S od automobilky Mercedes-Benz. Je vyrobený z technického plastu s názvem Ultramid® A3WG10 CR, což je specializovaný polyamid společnosti BASF, který je speciálně zesílený a optimalizovaný tak, aby vydržel vysoké mechanické zatížení. Tento vysoce odolný komponent nabízí v porovnání s předcházejícím nosníkem z litého hliníku snížení hmotnosti až o 25 %, lepší akustické a vynikající mechanické vlastnosti, dokonce i při vysokých teplotách a splňuje nejnovější požadavky pro případ nárazu.
Nové katalyzátory a akumulátorové hmoty společnosti BASF zajišťují menší negativní vliv automobilů na životní prostředí bez ohledu na to, jakou technologii pohonu využívají. Jednosložkový čtyřcestný konverzní katalyzátor EMPRO™ FWC™ dokáže z výfukových plynů zážehových motorů odstraňovat pevné částice i oxid uhelnatý, uhlovodíky a oxidy dusíku. Tím může automobilkám pomoci při plnění přísných předpisů nových emisních norem, včetně normy Euro 6c, a současně snižovat složitost systému, náklady na nástroje i celkové systémové náklady.
Patentovaná technologie EMPRO™ SCR.2F (selektivní katalytická redukce na filtr) v sobě spojuje systém SCR s filtrem pevných částic s cílem regulovat emise oxidu dusíku a pevných částic na jednom substrátu, čímž se šetří nejen hmotnost, ale také prostor. Pro lithiovo-iontové akumulátory elektrických vozidel, hybridních vozidel typu plug-in a vozidel s hybridním pohonem nabízejí vyspělé katodové materiály a elektrolyty společnosti BASF vysoký výkon, energii, bezpečnost a vyšší účinnost.
BASF rovněž vyrábí nejrůznější materiály, které vedou ke snížení hluku motoru. Jedním z příkladů je tepelně stabilní melaminová pěna Basotect® TG, kterou dnes používá automobilka Volkswagen jako zvukově izolační vrstvu motoru EA888 pro modely Jetta, Golf, Passat, Tiguan a Beetle vyráběné v Severní Americe. Použitím této pěny se díky její hustotě, která je nižší než 20 kg/m3, dosáhne nejen vynikajícího tlumení hluku, ale také zpomalení hoření a výrazného snížení hmotnosti. Basotect® TG je jediná melaminová pěna z termosetu k výrobě složitých trojrozměrných součástek pro stísněné prostory, která se vyrábí speciálně pro tvarování za tepla.
Další možností, jak snížit hluk pod kapotou, je flexibilní polyuretanová integrální pěna Elastofoam® I, která se používá na výrobu lehkých krytů motorů v jednorázovém procesu, tedy s jedním materiálem v jednom pracovním kroku. Měkký kryt vyrábí rakouská společnost Polytec Car Styling a montuje se do různých modelů švédské automobilky Volvo. Materiál pro pružné viditelné části, který pohlcuje zvuk, vykazuje nízkou hustotu 140 kg/m3. Je tvarově stabilní a odolný vůči roztokům i tepelnému stárnutí až do teploty 150 °C.

Design a bezpečnost exteriéru vozidel
Společnost BASF jako první výrobce termoplastického polyuretanu (TPU) úspěšně optimalizovala tento materiál tak, aby se mohl v široké míře aplikovat na karosérii vozidla bez potřeby nátěru. Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën používá TPU nové třídy, Elastollan® AC 55D10 HPM (High Performance Material, materiál s vysokou odolností) na opláštění modelu Citroën C4 Cactus s bočnými nárazníky, takzvanými Airbumps. Jde o velké, vzduchem plněné polštářové nárazníky v kontrastních barvách, které jsou upevněné po stranách a v přední a zadní části vozidla. Karosérii chrání před nárazem a poškrábáním a vozidlu dodávají osobitý vzhled.
Výhoda materiálu Elastollan® spočívá ve volnosti jeho tvarů a dlouhodobé životnosti. Navíc je také příjemný na dotek a má prvotřídní vzhled. Nový materiál spojuje vlastnosti klasického TPU, jako je dobrá pevnost v tahu, odolnost proti oděru, pružnost, vynikající odolnost proti nárazu při nízkých teplotách a vysoká odolnost vůči okolnímu prostředí, s novými vlastnostmi: má mimořádné povrchové vlastnosti i při malé tloušťce stěny, je odolný proti poškrábání, UV záření a povětrnostním vlivům, lze jej snadno čistit a má vysokou provozní teplotu v rozsahu 120–150 °C. Elastollan® HPM je možné opatřit pigmentací, takže u Airbumps již není třeba další nátěr. Nevyžadují tedy žádnou zvláštní údržbu a v případě nehody pomohou snížit náklady na opravu vozidla.

Automobily září díky lakům, evropským silnicím vévodí bílá 
BASF si drží prvenství nejen v termoplastech, ale je rovněž lídrem evropského trhu pro rozvoj automobilových barev a každý rok představí až 400 nových barev. Ze studie, v níž BASF prezentuje neoblíbenější barvy roku 2015, vychází celá řada zajímavých faktů. Například to, že majitelé menších automobilů jsou při výběru barvy odvážnější a větší automobily mají povrch zase častěji vylepšen speciálními efekty.
 
Napříč Evropou je nejfrekventovanější barvou bílá. Od roku 2007 se počet bílých vozidel vyšplhal až na 30 %. S barvami se obecně řidiči drží spíše při zemi. Na to odkazuje fakt, že až 75 % nových automobilů je právě bílých, černých, stříbrných nebo šedých. Zatímco toto barevné rozmezí se v podstatě nemění, viditelná je změna na poli chromatických barev. Zdaleka nejoblíbenější chromatickou barvou na evropských silnicích je modrá. To platí pro všechny typy vozidel. Oblíbené jsou také červená a hnědá, a to speciálně mezi majiteli SUV. Červená je také častou volbou pro malé a středně velké automobily. Barvy však nejsou jediným způsobem, kterým lidé vyjadřují svou osobnost – velké oblibě se těší také speciální efekty.

Mark Gutjahr, šéf oddělení automobilového designu barev OEM v Evropě, říká: „Několik let se nátěry rozdělovaly na jednobarevné, metalické a perleťové. Díky našim speciálním efektům jsou automobilové barvy komplexnější a nabízí více možností. A to jsme ještě stále nevyčerpali všechny možnosti.“  V roce 2015 byla více než polovina automobilů v Evropě vyrobena s luxusním nátěrem s metalickými efekty a zhruba 16 % s perleťovými. Zvláště achromatické barvy, jako je černá, bílá nebo stříbrná, lze pomocí efektů uzpůsobit individuálním potřebám. Jen jeden ze tří vozů má čistý jednolitý povrch, jde hlavně o malá vozidla.

Analýza rozložení barev na evropském automobilovém trhu doplňuje takzvanou Color Trend Book, kterou divize Coatings společnosti BASF každoročně vydává. Ta prezentuje barvy, které se stanou trendy v budoucnu, ale též podává informace o stavu současném.

O BASF
Společnost BASF v loňském roce oslavila již 150. výročí od svého založení. Historie společnosti se začala psát roku 1865, kdy byla v německém Ludwigshafenu vybudována společnost Badische Anilin- & Soda Fabrik. Firma se na začátku specializovala na výrobu barviv, o několik let později následovala výroba čpavku pro hnojiva a plasty. Portfolio společnosti se neustále rozšiřovalo a dnes jej tvoří vše od chemikálií, plastů, přes speciální chemii a produkty pro ochranu rostlin po ropné produkty a zemní plyn. Se svými více než 350 výrobními závody a 6 závody typu Verbund po celém světě je největší světovou chemickou společností. V roce 2015 dosáhla firma obratu přes 70 mld. eur. Další informace na www.basf.com.
 

 
Publikováno: 1. 7. 2016 | Počet zobrazení: 1844 článek mě zaujal 296
Zaujal Vás tento článek?
Ano