Rosler MURR2 Schunk

Auta na zemní plyn šetří náklady ve firmě Motor Jikov Group

Vozový park společnosti MOTOR JIKOV Group rozšířilo 6 vozů Passat Variant TSI EcoFuel s pohonem na stlačený zemní plyn. Českobudějovická firma má k CNG velmi blízko. Její dceřiná společnost MOTOR JIKOV Strojírenská od loňského roku vyrábí v Soběslavi malé plničky, které umožňují využívat výhody provozu na CNG i v oblastech, kde dosud žádná veřejná plnicí stanice není.  

 

„Malá CNG plnička je ideálním řešením pro úsporné vozy určené pro řemeslníky a živnostníky, například pekaře, kteří obsluhují určitý region. Ale není samozřejmě jen pro ně. Plničky nabízíme i větším subjektům, protože se dají spojovat do různých konfigurací podle potřeby. To je jejich velká výhoda. Lze mít třeba dvě vedle sebe, doplněné zásobníkem pro rychlé plnění. Pokud vozy najezdí zhruba 30 000 km měsíčně, investice do plničky se začíná skutečně vyplácet. Návratnost v takových podmínkách je tři roky. Relativně vyšší cena je daní za to, že zařízení je kvalitní a bezpečné,“ uvedl Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group.
S přibývajícím počtem veřejných plnicích stanic by se dal čekat i vzestup zájmu o úsporná auta na CNG. Nejde to však rozhodně tak hladce, jak se zpočátku mohlo zdát.
„Problém je, že počet veřejných plnicích stanic v Česku roste pomalu - v provozu jich je zatím jen 34. Přitom, například ve srovnání s Rakouskem, by jich mělo být na tři sta. Česko je tedy někde na deseti procentech, a k plnohodnotné síti, která by pokrývala celou republiku, má ještě velmi daleko.
Právě v tom vidí Motor Jikov silnou obchodní příležitost. Mezeru na trhu by měly zaplnit jeho CNG plničky. „V poslední době registrujeme rostoucí zájem. I když stále jen v desítkách kusů. Posun je ale evidentní,“ říká Jiří Slíva, ředitel společnosti MOTOR JIKOV Strojírenská. Ta na rok 2012 už plánuje výrobu stovek kusů mobilních plniček.
Stoupající zájem o CNG potvrzuje i Martina Kudláková, fleet manažerka Volkswagen – osobní vozy společnosti Import Volkswagen Group. „Počet prodaných CNG aut rok od roku roste, za loňský jsme měli během prvních devíti měsíců prodaných 38 vozů na CNG, letos jsme za stejnou dobu už na devadesáti. Nejvíce – zhruba 70 % - tvoří Passaty. Je to auto pro manažery, a když si chce firma budovat ekologický image, začíná u manažerů a CNG je k tomu příležitost. Myslím si, že to bude rok od roku víc, jak budou přibývat plničky. Snažíme se proto navázat i spolupráci s plynárenskými firmami. Konkrétně například se společností E.ON,“ říká Kudláková.
Úspornost pohonu je zhruba 50procentní, další úspory vznikají osvobozením od silniční daně. Podle propočtů vychází 1 km jízdy u CNG pohonu na 1 korunu.
Problémem ale je zatím stále přetrvávající nedůvěra k tomuto palivu. Příkladem může být možnost parkování v podzemních garážích. „Dnes už tam auta na CNG mohou, což by měl být další stimul k rozšiřování zemního plynu do dopravy. Zákazové cedule ale zatím nikdo neodstranil. Bezpečné CNG nádrže mají přitom tyto vozy namontovány už přímo od výrobce, je to v podstatě jako u jakéhokoli jiného standardního vozu na klasický pohon,“ říká Kudláková.
Její slova potvrzuje i ředitel Dvořák, když říká, že mnozí si ještě dodnes spojují pojem plyn = výbuch. Přitom stlačený zemní plyn CNG je jiný než propan-butan, tedy LPG. Lidé si ale tyto informace spojí a mezi druhy plynu nerozlišují. „Asi je to ale logické. Plyn se bere jako něco nebezpečného, je jedovatý a výbušný. Ale ono to tak zcela není. Nyní jde proto hlavně o informovanost, aby lidé poznali, co CNG je, protože i ti zasvěcenější si někdy pletou CNG s LPG“, říká Miroslav Dvořák.
Letos Motor Jikov prezentoval své výrobky například v Německu, kde je přes tisícovku čerpacích stanic na plyn, a jeho využívání zde silně podporují. Jeho novým partnerem se na tamním trhu stala firma Schwelm Anlagentechnik, která má v zemi 50procentní podíl na výstavbě veřejných plnicích stanic. Tu na oplátku Motor Jikov Group zastupuje na českém trhu.
„Spojila nás právě naše malá plnička, která Schwelmu na německém trhu doplní jeho obchodní portfolio. Odtud pak už byl krok ke spolupráci v Česku, kde jsme tak nyní schopni nabízet i velké plnicí stanice“  uvedl Jiří Slíva. Obě firmy si tím podstatě doplnily své portfolio a společně se už v jedné expozici představily i na výstavě NGV (Natural Gas Vehicles) v Berlíně.
„Vstup do tohoto „maloobchodního“ segmentu pro nás byla svým způsobem novinka. Stále se učíme a poznáváme nové věci. Jeho rozšíření ale je určitě užitečné a důležité“ konstatuje Miroslav Dvořák
Spolupráce s renomovanými zahraničními partnery může být významným přínosem, i pokud jde o cizí konkurenci, s níž bude jihočeský výrobce zákonitě poměřován. Ta dnes pochází hlavně z Itálie v podobě značky BRC Fuelmaker. To je výrobcem nejmenší domácí plničky o výkonu 1,5 m3/hod, kde je ovšem k naplnění nádrže vozu nízkokapacitním kompresorem potřeba zhruba 10 - 12 h. Naplnit nádrž větších moderních vozů, jako je třeba právě VW Passat, by tak bylo přes noc zřejmě problematické. I u výkonnějšího typu FMQ svědčí jednoduchý poměr výkonu a ceny jednoznačně ve prospěch plničky z Motoru Jikov. Důležitým faktorem jsou i provozní a servisní náklady.
„Druhou silnou konkurencí jsou rovněž Italové, firma Coltri, výrobce vysokotlakých vzduchových kompresorů. Proto k plynovým technologiím, používaným v CNG plničkách mají velmi blízko. Náš příběh je ostatně podobný,“ konstatuje Slíva. I MOTOR JIKOV Group má historicky velmi blízko k výrobě kompresorů. Již několik desetiletí je jejich významným výrobcem, podobně jako prvků vzduchové brzdové soustavy pro nákladní vozidla a autobusy.
„Máme vyspělé know how a disponujeme moderními výrobními a kontrolními procesy, včetně zkušeností z automobilového průmyslu. To nám umožnilo pustit se bez obav do nového segmentu výroby a prodeje,“ říká Slíva. A dodává, že plnicí zařízení CNG jako takové firma samozřejmě nevymyslela. Nabízí je už řada výrobců po mnoho desetiletí. Úzce ale od začátku spolupracovala s firmou AquaCentrum Praha, která si pro své vlastní potřeby vyrobila jakýsi koncept malé plničky. „Ten jsme rozpracovali technicky, designově i dokumentačně do podoby současného moderního a sériově vyráběného výrobku, jehož srdcem je náš vlastní vysokotlaký třístupňový kompresor, chráněný známkou Jikov,“ konstatuje Slíva.
I když jde o složité zařízení, žádné zásadní problémy s kvalitou nebo technologií firma nezaznamenala. Vyplatily se jí dva roky tvrdé práce, z nichž rok zabraly samotné testy. Ty ostatně běží dál, aby se tento produkt dál zdokonaloval. /jv/
 

 

 
Publikováno: 5. 1. 2012 | Počet zobrazení: 2978 článek mě zaujal 533
Zaujal Vás tento článek?
Ano