Rosler MURR2 Schunk

Výkonnější stříbrno-oranžový profesionál v překládce

Elektrické vysokozdvižné vozíky s protizávažím se především v Německu a ve střední a východní Evropě těší velké oblibě. Jako jeden z prvních sériově vyráběných vozíků ve stříbrno-oranžovém designu rodiny STILL se stal vozík RX 20, který se dosud těšil velké přízni a zájmu zákazníků. Nyní se tento osvědčený a všestranný pomocník dočkal výrazného přepracování a mnoha vylepšení.

 

Vozík RX 20 s nosnostmi od 1,4 do 2,0 t je nejprodávanějším vysokozdvižným vozíkem celé řady RX a zaujímá čelní pozici na trhu. Důvodem úspěchu jsou nejen zpřísněné emisní normy, rostoucí ceny energií, ohleduplnost k životnímu prostředí, ale také efektivnější technologie pro lepší využití kapacity baterie. Po přepracování zůstal vozíku nezaměnitelný design, ale díky inovovaným technologiím získal vyšší výkon překládky, dobrou stoupavost na rampách a maximální rychlost jízdy se zvedla z dosavadních 16 až 20 km.h-1 při současném zvýšení energetické efektivity.
RX 20 se prosadil hned při uvedení na trh v roce 2005 především systémem výměny baterie z boku, poprvé zavedenou sériově, vysokou energetickou efektivitou a novými standardy uživatelského pohodlí v této třídě vysokozdvižných vozíků. Nyní byl tento obratný tříkolový nebo čtyřkolový elektrický vozík výrazně přepracován a představuje velmi výkonného pomocníka s bezúdržbovým trojfázovým pohonem pracujícím s napětím 48 V. Díky nové hnací nápravě a zvýšené maximální rychlosti se RX 20 vyrovnává vysokozdvižným vozíkům se spalovacím motorem. Optimálním řízením motoru se zlepšila stoupavost, takže vozík může překonávat rampy se stoupáním až 28,5 %. Pro usnadnění stohování na šikmých podlahách a na speciální nákladní automobily rozšířila firma u vozíku RX 20 standardní naklonění válců vpřed na 5°. Aby se výkon překládky zlepšil i při nasazení s mnoha cykly zvedání a spouštění, je v RX 20 použito osvědčené výkonnější čerpadlo hydrauliky z vozíku RX 60. Tím se zvýšily maximální rychlosti hydrauliky o cca 16 % na 0,44 m/s při hmotnosti břemene 2,0 t. Při režimu Sprint se všechny režimy zvyšující výkonnost spojí dohromady, profil jízdy je nadřazený ostatním jízdním programům, takže je umožněn vyšší výkon překládky.
Díky lepší efektivitě měniče, nevyžaduje nová verze RX 20 ani přes vyšší výkon více energie. Řidič může okamžitou spotřebu a zbývající čas sledovat na novém ukazateli spotřeby energie a dokáže tak přesně zjistit předpokládaný dojezd vozíku do příštího nabití baterie. Vozík dále disponuje programem Blue-Q na úsporu energie, se kterým lze v závislosti na nasazení a břemenu ušetřit stiskem tlačítka až 15 % energie a prodloužit výdrž baterie na více než jednu směnu. Aby tělo řidiče netrpělo vibracemi na nerovných trasách, vyvinul STILL společně s firmou Grammer, výrobcem sedadel, prémiové high-end sedadlo, které poskytuje komfortní odpružení při zachování velkého prostoru pro hlavu řidiče.
V případě často se střídajících řidičů nebo u větších flotil vysokozdvižných vozíků mohou  provozovatelé pomocí systému FleetManager mít celkový přehled o svých vozících a optimalizovat jejich nasazení. Navíc přes přístupový kód systému můžou vozíky používat jen oprávnění řidiči.
Počátkem letošního roku převzal pozici vedoucího prodeje společnosti STILL v Německu Holger Brandt. U příležitosti setkání nám odpověděl na několik otázek nejen co se týče inovovaného vozíku RX 20.

Měl jste nějaké předsevzetí při jmenování na novou pozici?
Ano, chtěl jsem ještě víc zatraktivnit firmu pro naše zákazníky. A tomuto úkolu se věnujeme v několika rovinách: Optimalizujeme procesy materiálových toků, zlepšujeme disponibilitu vozíků na místě a realizujeme ekologické a výkonné přepravy materiálu uvnitř budov a venku. Na jedné straně budujeme servisní síť, abychom mohli podstatně lépe využít know-how našich techniků. Na druhé straně se zaměřujeme na regionální a centrální vybudování obchodních intralogistických systémů. Zde chceme výrazně posílit své aktivity v oblastech VNA, regálů, logistického softwaru, automatizace a systémové integrace. V této souvislosti jsme rozšířili produktové portfolio o poradenství v oblasti intralogistiky, abychom zákazníky podporovali při optimalizaci jejich logistických procesů.
V segmentu nových strojů jsou pro nás důležité vozíky RX 20 a RX 60 pro břemena o hmotnosti až 8 t, abychom dokázali nadále upevňovat vedoucí pozici v Evropě v oblasti elektrických vysokozdvižných vozíků a navíc získat nové podíly na trhu. Oba stroje jsme poprvé představili na letošním veletrhu CeMAT v Hannoveru.
Orientujeme se nově také na použité stroje a krátkodobý pronájem. Naše přípravné centrum použitých strojů v Polsku, které bylo otevřeno letos v dubnu, dokáže profesionálně připravit až 2000 použitých vozíků ročně (např. stroje vrácené z leasingu apod.), chceme získat novou klientelu, pro kterou není poměr ceny a výkonu u nových strojů úplně výhodný.

Jak jsou hodnoceny nové funkce u elektrického vozíku RX 20 zákazníky?
Na německém trhu zjišťujeme jednoznačnou tendenci odklonu od vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem směrem k elektrickým vysokozdvižným vozíkům. Důvodem je také to, že se v relativně krátkých časových intervalech stále zpřísňují emisní normy. Vysoké náklady na vývoj, které jsou s tím spojené, vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem příliš prodražují a pro zákazníky je tedy atraktivnější používat elektrické vysokozdvižné vozíky. Proto jsme u vozíku RX 20 novými komponenty pohonu zlepšili energetickou efektivitu, stoupavost na rampách, výkonnost a především maximální rychlost na nynějších 20 km.h-1, díky které dosahuje rychlosti dieselových vysokozdvižných vozíků. Podle přání zákazníků přibližujeme vysokozdvižným vozíkům se spalovacím motorem také další výkonnostní parametry. Nadále vidíme trend v příklonu k efektivním vozíkům. Rozhodující není jen „výše, rychleji a dále“, ale vzájemně sladěné faktory v optimálním poměru. Ty budou v budoucnosti rozhodovat o efektivitě vnitropodnikové logistiky firmy. Proto jsme na jarním veletrhu CeMAT představili své vozíky s šesti faktory „Simply Efficient“ – síla, preciznost, ergonomie, kompaktnost, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.

Pro jaké oblasti použití a kde se RX 20 hodí zejména?
Vozíky pracující s napětím 48 V jsou velmi důležitým segmentem trhu, ve kterém již aktuální model RX 20 vzbudil velký zájem zákazníků. V principu je RX 20 velmi univerzálním strojem, vhodný pro kombinovaný provoz použití uvnitř budov i venku s vysokým výkonem překládky a dobrou stoupavostí na rampách. Může být použit v nejrůznějších oborech pro překládku, tedy od vykládání nákladních automobilů a kontejnerů, až po zaskladňování, např. k transportu palet z nákladních automobilů do hal. Zde jsou rovněž konkurencí k vysokozdvižným vozíkům se spalovacím motorem. S novinkami a vylepšeními, které nyní přináší inovovaná verze RX 20, jsme na tuto konkurenci dobře vyzbrojeni.
 

 
Publikováno: 21. 10. 2014 | Počet zobrazení: 1773 článek mě zaujal 389
Zaujal Vás tento článek?
Ano