SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Na vzniku olympijské pochodně se podílely české obráběcí stroje

V průběhu zimních Olympijských her v Soči 2014 mají návštěvníci Národního technického muzea v Praze unikátní možnost prohlédnout si na vlastní oči a tak zblízka, jak to zatím mohli jen olympionici, originál jedné ze 14 oficiálních olympijských pochodní. Ta je vystavena ve vestibulu Národního technického muzea v Praze na Letné. 

 

Jedná se o jedinou olympijskou pochodeň, která se dostala až na severní pól, kam ji 19. října dovezl kapitán ledoborce 50 let vítězství Valentin Davydjanc, který ji také začátkem února jí dovezl do Česka. „První rekordy letošní olympiády padly právě díky cestě našeho ledoborce s olympijskou pochodní na severní pól,“ prohlásil Valentin Davydjanc. Poprvé v dějinách arktické námořní plavby byl totiž pokořen severní pól během polární noci, a navíc ledoborec po cestě s pochodní dosáhl rychlostní rekord – vzdálenost z Murmansku k severnímu pólu, což je okolo 2 600 km, urazil za pouhých 91 hodin.
Informace, že se začátkem února stala velkou chloubou Národního technického muzea v Praze oficiální olympijská pochodeň ze Soči, potěšila nejen sportovní příznivce, ale i zájemce o techniku. Málo kdo totiž ví, že se na její realizaci podílela česká technika – konkrétně výrobek jihočeské firmy Kovosvit MAS, která do Ruska dodala obráběcí stroje, na nichž se vyráběly součástky k systému pro udržování plamene. „Na našich strojích se dělalo v Rusku srdce pochodně, a to tryska. Ta zaručuje velikost plamene a komponenta musí být velice přesná, protože její otvor má velikost jen tři desetiny milimetru, a není skoro vidět," vysvětlil marketingový manažer Kovosvitu Martin Volný.
Součástka vznikla na stroji SPM 16, který už nyní ale společnost nevyrábí, nicméně i tak se jeho přesnost pohybuje od stovek setin milimetru až k tisícinám milimetru. „Výroba mosazné trysky je velmi jemná práce, která se blíží zlatnické. To mě přesvědčuje o tom, že stroje jsou velmi dobré. Jinak by to Rusové dělali třeba na německých mašinách a nedali přednost českým," míní tisková mluvčí firmy Iva Ruskovská.
 

 
Publikováno: 23. 2. 2014 | Počet přečtení: 1818