asseco murr

Přestaneme kvůli AI googlovat a surfovat?

V minulých týdnech vzbudilo velký zájem představení nového vyhledávače Google Search Generative Experience (SGE), který bude postupně spuštěný v USA. Okamžitě s tím se objevily obavy, že kvůli umělé inteligenci už nebudeme googlovat a surfovat na internetu, říká v komentáři CEO společnosti Creative Dock Gabriela Teissing (foto: Shutterstock, Content&media).

 
Společnost Gartner předpovídá, že návštěvnost webů z vyhledávačů klesne do roku 2026 o 25 procent. Oblast e-commerce má velké obavy, zda budou vlastně vůbec lidé ještě klikat na odkazy a surfovat po internetu nebo jak se změní byznys model PPC kampaní.

U mediálních domů může klesnout dosah jejich titulů o 10 až 20 procent, odhaduje poradenská společnosti Siege Media, která se zabývá optimalizací pro vyhledávače. Kdy SGE dojde k nám do Evropy, zatím není jasné.

Změní se on-line nákupy

Google na návštěvnosti webů vydělává obrovské částky, takže se předpokládá, že bude postupovat opatrně, nicméně všichni vnímají, že se něco děje. Současně se změní způsoby nakupování v on-line.

Například v rámci firmy už teď používáme AI model doporučení, který pomáhá zákazníkovi vybrat ten nejlepší produkt právě pro něj, a existují řešení, která zákazníkům kromě tradičního pohybu po e-shopu umožňují nákup pomocí AI.

Dále využíváme AI v segmentaci zákazníků pro lepší porozumění jejich chování a potřeb, optimalizaci cen, a hodně řešíme zlepšení a zefektivnění zákaznické podpory. Zcela jistě nás tedy čeká celá řada dalších změn v provozu e-commerce a v chování zákazníků, které se bude měnit pod vlivem velkých technologických hráčů jako je Google.

Média mezi dvěma kameny

Kapitola sama pro sebe jsou tvůrci obsahu, tedy média. Ta jsou už skoro dvě desetiletí technologickými firmami torpédována a doteď nenašla udržitelný byznys model. Hrozí pokles návštěvnosti o třetinu.

Z druhé strany jsou pod obrovským tlakem firem jako je Open AI, které nejenže na jejich obsahu natrénovaly svoje modely a nezaplatily za to ani korunu, ale používají i jejich současný obsah, který vesele zobrazují svým uživatelům, aniž by se vůbec obtěžovaly uvést zdroj, takže na zdrojový web se čtenář nemá šanci dostat. Proto také média víc a víc obsahu zamykají a tvoří vlastní, původní obsah, jako jsou podcasty a youtube kanály.

Počet sporů roste

Ale ani to nestačí. V USA již probíhají právní spory mezi společnostmi zabývajícími se umělou inteligencí a vydavateli obsahu. Například mezi New York Times a Open AI o licencování obsahu, nebo nejnovější spor, kdy Forbes obvinil start-up Perplexity AI z vykrádání původního zamčeného obsahu bez příslušného uvedení autorství.

Ke stížnosti se přidal i technologický magazín Wired, který uvedl, že „je pravděpodobné", že Perplexity navštívilo jeho stránky a další weby vlastněné jeho mateřskou společností Condé asi tisíckrát bez povolení. Perplexity přitom není ledajaký malý start-up, ale firma, které se podařilo vybrat 165 milionů dolarů pro záměr postavit alternativu vyhledávání ke Google.



Je pravda, že situace je vyostřená a Open AI vlastněná Microsoftem již uzavřela několik dohod o partnerství s velkými mediálními domy v USA, jako jsou Vox Media, The Atlantic nebo v Evropě s německým Axel Springer, která umožňují Open AI využívat licencovaný obsah vydavatelství s tím, že uvádí odkazy na zdroje.

Oslabování medií hraje do karet autoritářům

Není jasné, kolik společnost za licencovaný obsah médiím platí. Perplexity se označuje za agregátora informací a oznámila, že vyvíjí program sdílení příjmů pro mediální společnosti spolu s bezplatným přístupem ke svým nástrojům.

Tahle šlamastyka by ale mohla konečně pomoci mediálním domům najít tolik potřebný byznys model, aby dokázaly vydělávat peníze a dovolit si kvalitní žurnalistiku. Jsme zvyklí na to, že svobodná média jsou základním kamenem demokracie, kontrolují vládu i stát a mají naprosto zásadní roli.

Jejich další oslabování hraje do karet všem, kteří chtějí nastolovat autoritářské režimy. Zrovna teď jsme svědky toho, jak vehementně se potlačují média na Slovensku i v jiných zemích, např. v Maďarsku je tento proces už téměř hotový. Jak zvrátit a otočit situaci je výzva, kterou řeší média v celém západním světě, třeba zrovna AI v tom dokáže pomoci.
 
Publikováno: 7. 8. 2024 | Počet přečtení: 665