hnv murr

Krizi vyřeší nové technologie

Energetickou krizi mohou nejlépe vyřešit inovativní technologie na využití obnovitelných zdrojů, které budou v budoucnu dominovat. Země jako Česko mají málo přírodních zdrojů, je třeba se zaměřit na inovativní procesy ve výrobě, technologiích, službách a státní správě, říká Linda Armbruster, ředitelka pro inovace společnosti Creative Dock.

 
Jak byste definovala nejdůležitější inovaci pro současnou ekonomickou situaci?

Žijeme v digitální ekonomice, takže nejúčinnější inovace mají digitální povahu. Největší pokrok je nyní patrný v oblasti umělé inteligence (AI), chytrých strojů, nebo cloudových řešení.

Které inovace mohou pomoci vyřešit energetickou krizi?

Budou to inovativní technologie na využití energie z obnovitelných zdrojů. Ty budou doplňovat a postupně více a více zastupovat stávající zdroje, jako je jádro nebo plyn. Čelíme důsledkům předchozích let, kdy byla energie levná a nepřemýšleli jsme o jejím původu. V krátkodobém horizontu potřebujeme, aby vláda a poskytovatelé energií daly jednoznačné pokyny pro jednotlivce, domácnosti a podniky pro to, jak se mají chovat, abychom další měsíce a roky zvládli.

Co je podle vás „největší inovace všech dob“?

Existuje tolik skvělých vynálezů, z nichž některé jsou velmi známé. Patří mezi ně penicilin, elektřina, tiskařský lis, antikoncepce nebo internet. Osobně jsem velmi zvědavá na některé nedávné lékařské pokroky, například genetickou technologii CRISPR, která by mohla potenciálně změnit miliony životů, ale také otevřít obrovské etické otázky. Technologie CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) má velký potenciál pro uplatnění v různých oblastech molekulární genetiky, včetně pozměňování zárodečné linie lidí, hospodářských zvířat i dalších organizmů nebo modifikace genů potravinářských plodin. CRISPR ve spojení se specifickými endonukleázami byly již testované v různých organizmech.

Jaká je pozice českých firem v oblasti inovací ve srovnání se švýcarskými nebo německými firmami?

Ať už jde o české, švýcarské, německé nebo třeba mexické korporace, všechny vedou stejný boj, a sice jak inovovat navzdory pomalosti a rigiditě podnikových struktur. I když existuje vedení ochotné investovat do budování in-house inovací, často se ani těmto vysoce kvalifikovaným týmům nepodaří spustit, natož škálovat řešení. Zde vstupuje do hry externí budování podniku, které poskytuje potřebné řešení pro společnosti, které se snaží rozjet inovační iniciativy, získat trakci a co je nejdůležitější, mít vliv.

Jak si Švýcarsko/Česká republika stojí v celosvětovém měřítku?

Švýcarsko má hodně koncentrovaného kapitálu a je známé svými vysoce kvalitními a přesnými výstupy. Máme však velmi málo přírodních zdrojů, a proto se nutně potřebujeme zaměřovat na jiné oblasti, jako jsou právě inovativní procesy ve výrobě, technologiích, službách a státní správě. Digitalizace služeb je pro nás tedy velmi důležitým odvětvím. A Česko na tom začíná být podobně.

Který národ nebo region je dnes nejinovativnější?

Žijeme v globalizovaném světě, takže si opravdu nemyslím, že existuje jeden nejinovativnější region. Jistě, existují některé místní kultury a prostředí, která mohou být otevřenější experimentům nebo legislativě, která lépe podporuje podnikání, jako je třeba Silicon Valley nebo Izrael. Inovace je však něco, co se dá učit od mladého věku. Není to o jedné zemi nebo regionu. Je to ta nejpřirozenější věc. Inovace je hra. Je to vynalézavost, je to představivost, je to řešení problémů, je to o tom, že vždy posouváte hranice možného. Otázkou tedy je, zda vám to ten který region umožní.

Zajímají se ženy více o inovace než muži?

Navrhuji se zeptat: Co mohou muži udělat pro to, aby byl inovační prostor pro ženy přívětivější a přístupnější? Protože nedostatek žen v inovacích je systémový a není založen na nějakých vrozených vlastnostech, ale na vzorcích zakořeněných v průběhu generací.



Linda Armbruster, ředitelka pro inovace společnosti Creative Dock

Zaměřuje se na strategický design a inovace. Je zakladatelkou a šéfkou společnosti Spark Works, která je nyní součástí Creative Dock Group. Vystudovala strategický design na Berlin School of Design and Communication. Studiu designu se věnovala na postupimské univerzitě a Stanford d.school. Vyučuje také na ETH Curych a vede výzkumné a vzdělávací programy jak pro soukromý, tak veřejný sektor, v nichž kombinuje metody vycházející z koncepcí human-centered design, inspiruje a rozšiřuje povědomí o inovacích založených na poznatcích.

Creative Dock navrhuje, staví a škáluje firmy, technologické a digitální projekty napříč odvětvími, např. fintech, insurtech, e-commerce, maloobchodu, logistiky, zdravotnictví nebo odvětví komunálních a veřejných služeb. Za posledních 10 let vybudoval více než 100 firem v Evropě a na Blízkém východě. Zajišťuje celý proces tvorby nebo transformace přímo ve firmě, od strategického foresightingu až po vytvoření idei, prototypování, testování, samotného budování, uvedení na trh a škálování.
 
Publikováno: 1. 12. 2022 | Počet přečtení: 772