murr Schunk

Konec snu. Největší letoun je zničen

Válka na Ukrajině nemá jen lidské oběti. Záběry trosek ve zničeném hangáru na letišti Hostomel definitivně potvrdily i destrukci největšího letadla světa, ukrajinského stroje AN-225 Mrija. Naděje tak po útoku ruských sil vzaly za své.

 
Ještě nedávno přepravoval gigantické zásilky po celém světě, počínaje obřími turbínami až po vakcíny a zdravotnické vybavení proti covidu. Osudným se mu stal návrat na domovské letiště, patřící společnosti Antonov Airlines, kde měl podstoupit servisní práce a opravu. Právě tam byl však při útoku ruských vojsk 27. února fatálně poškozen – letiště bylo mj. i základnou programu NATO SALIS (Strategic AirLift International Solution), který poskytuje transportní kapacitu devíti aliančním zemím a An-225 Mrija byl v programu rovněž využíván.



Stroj pojmenovaný Mrija (v ukrajinštině „sen“) charakterizovaly: délka 84 m, a rozpětí ještě o 8,4 m delší, šestice výkonných motorů a obří široký trup schopný pojmout až 250 tun nákladu nebo 200 tun nákladu na hřbetě, jako např. raketoplán, k jehož přepravě byl impozantní stroj i původně vyvinut.

Ukrajinská letecká konstrukční kancelář Antonov (nyní Antonov ASTC) vytvořila unikátní transportní letoun An-225 Mrija primárně pro vzdušnou dopravu raketoplánu Buran a velkých konstrukčních celků nosné vesmírné rakety typu Eněrgija vyvíjené paralelně s Buranem, která měla zajištovat jeho vynášení na oběžnou dráhu Země. Jeho maximální vzletová hmotnost činila po modernizaci na počátku 21. století 640 tun a dolet zhruba 4000 km. Už při svém prvním tříhodinovém zkušebním letu 22. března 1989 ustanovil nový An-225 celkem 109 světových leteckých rekordů (za celou dobu svého provozu jich však má na kontě více než dvojnásobek – dosáhl celkem 240 zápisů do tabulek oficiálních rekordů) a do historie vešel i přepravou řady unikátních nákladů. Kromě svého statusu největšího dopravního letadla světa byl jediným strojem svého druhu provozovaným v běžné komerční letecké cargo dopravě.



Ukrajina, resp. státní zbrojní společnost Ukroboronprom, nicméně vyjádřila záměr postavit unikátní letadlo po skončení konfliktu znovu.

Foto: Twitter, Antonov
 
Publikováno: 4. 3. 2022 | Počet přečtení: 390