murr Schunk

Porsche ČR loni posílilo své postavení na českém trhu

Největší importér nových osobních a užitkových vozidel do České republiky vykázal v uplynulém roce 28 324 registrací vozů značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra a dosáhla obratu 21,9 mld. Kč, což je růst o 13,7 %.

 
V porovnání s rokem 2020 se počet registrovaných nových vozů výše uvedených značek zvýšil o 9,8 %, zatímco celkový trh v roce 2021 zaznamenal meziroční nárůst jen o 2,9 % na 226 536 osobních a lehkých užitkových automobilů. Společnost Porsche Česká republika si tak upevnila postavení na českém trhu a zvýšila svůj tržní podíl o téměř 0,8 procentního bodu z 11,7 % na 12,5 %.



„S výsledky roku 2021 jsme spokojeni, i když víme, že mohly být výrazně lepší,“ říká Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika.

„Zásadně je ovlivnily dopady pandemie nemoci covid-19, ať už přímo během více než pětiměsíčního lockdownu, či následně dramatickým nedostatkem výrobních kvót u našich mateřských automobilek kvůli nedostatku polovodičových součástek.“

Rok 2021 přinesl záplavu nových modelů s konvenčními i elektrifikovanými pohony v bezmála všech segmentech automobilového trhu. V showroomech značky Volkswagen se vedle nové generace rodinného kombi Golf Variant včetně verze Alltrack s pohonem všech kol objevil revoluční model ID.4, první elektrické SUV značky VW. V průběhu roku následovaly modernizované modely Tiguan Allspace a Polo. V závěru roku se představil kompaktní crossover Taigo.

Značka Audi prezentovala technologický pokrok elektromobilem e-tron GT, který dokázal ohromit i jako Nejkrásnější auto roku. Bezemisní potěšení z jízdy nabízí také dvojice elektricky poháněných modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron s dojezdem až 520 km. Fanoušky nevšedních spalovacích motorů nadchly nové modely Audi RS 3 Sportback a RS 3 Limuzína s pětiválcem vyladěným na výkon 400 koní. Závěr roku pak patřil modernizované vlajkové lodi Audi A8.

Rok 2021 byl nabitý i pro značky Seat, který uvedl plug-in hybridní SUV Tarraco, do nabídky vrátil žádané rodinné MPV Alhambra a modernizoval modely Ibiza a Arona, a Cupra okouzlil modelem Formentor a také svým prvním elektrickým vozem Born.

Prodejci značky Volkswagen Užitkové vozy nestačili v loňském roce uspokojovat poptávku po páté generaci bestselleru Caddy, která přesvědčila více než 3000 zákazníků. Druhé pololetí 2021 patřilo další ikoně v produktové řadě – nové generaci modelu Multivan, která je po všech stránkách revoluční. Přitom si zachovává všechny přednosti, díky nimž se její předchůdci stali automobilovou legendou.

Elektrifikace portfolia

Strategie New Auto počítá s důsledným pokračováním elektrifikace koncernového portfolia tak, aby v roce 2030 dosáhl podíl elektromobilů na prodejích v Evropě 60 %. Mezi roky 2022 a 2026 bude na investice do elektromobility vynaloženo 52 mld. eur a dalších 8 mld. eur je vyhrazeno na hybridizaci portfolia.

Již v letošním roce se významně rozšíří nabídka elektromobilů na základě koncernové platformy MEB. Kromě dynamických SUV kupé ID.5 a ID.5 GTX se mohou zákazníci těšit na ikonický ID. Buzz, zatímco Cupra rozšíří modelovou řadu Born o nové varianty. Na celém světě bylo v roce 2021 zákazníkům předáno 452 900 koncernových elektromobilů, což je o 96 % více než v roce 2020. Nejvíce se na tomto výsledku podílely modely VW ID.4 (119 600 vozů), ID.3 (75 500) a Audi e-tron včetně verze Sportback (49 200). Koncern byl loni jedničkou na elektromobilovém trhu v Evropě, dvojkou v USA, a v Číně vzrostl objem prodeje elektromobilů více než čtyřnásobně na 92 700 vozů. Globální prodeje plug-in hybridních vozů dosáhly loni 309 500 vozů (+61 %).



30 let v Česku

Společnost Porsche Česká republika oslavila loni v říjnu 30 úspěšných let na českém trhu. Od roku 1991 bylo do ČR dovezeno cca 700 000 nových osobních a užitkových vozů Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra. Volkswagen se stal již na konci roku 1992 jedničkou mezi dováženými značkami a velké oblibě se těšily také modely značek Audi a Seat. V roce 2012 vstoupila importérská společnost do rodiny Porsche Holding, čímž odstartovala novou etapu svého dynamického rozvoje. Před pěti lety oslavil importér 25. výročí překonáním hranice půl milionu dodaných vozů.

Společnost také pokračuje v posilování svých servisních služeb, které hrají velkou roli v zajišťování vysoké úrovně spokojenosti zákazníků. V celkové obchodní bilanci divize After Sales přinesl rok 2021 historicky první překročení obratu 2 miliardy Kč z prodeje originálních dílů.

Od loňského roku jsou do projektu CarAdvisor zapojeni kromě autorizovaných autosalonů a servisů značek VW, Audi, Seat, Cupra a Volkswagen Užitkové vozy také autorizovaní partneři programu prodeje kvalitních a ověřených vozů Das WeltAuto. Nová platforma Car-Advisor.cz je skvělým nástrojem pro zjišťování spokojenosti zákazníků se službami autorizovaných partnerů a umožňuje rychlou nápravu případných nedostatků.

VW: Významné rozšíření produktové řady

Navzdory omezením ve výrobě kvůli výpadkům dodávek polovodičů pokračuje VW v přechodu na elektromobilitu. V loňském roce převzali zákazníci na celém světě více než 369 000 plně elektrických a hybridních modelů (+73 %). Z toho bylo 263 000 čistých elektromobilů (+97 %). Celkový počet dodaných vozů VW na globálním trhu klesl o 8 % na 4,897 milionu kusů. Na českém trhu zaznamenala značka nárůst na celkových 14 662 registrací nových vozů (+1,4 %). Pozici mezi nejprodávanějšími vozy si loni opět upevnil Golf s počtem 4654 vozů. Na žebříčku dalších nejprodávanějších modelů značky VW umístily modely Tiguan (2368 vozů), Passat (1397 vozů), T-Cross (1223 vozů), Touran (1142 vozů), Polo (1002 vozů) a Arteon (933 vozů). Zájem byl samozřejmě o členy rodiny ID.



„Loňský rok byl pro značku Volkswagen skutečně zásadní, protože přinesl mimořádně významná rozšíření naší produktové řady,“ říká Patrik Fejtek, ředitel divize Volkswagen osobní vozy.

Audi se zaměří na elektromobilitu

S nedostatkem polovodičů ve výrobě se loni musela potýkat i značka Audi, což se projevilo v nepatrném meziročním poklesu na 1 680 512 vozů dodaných zákazníkům na celém světě (-0,7 %). Přechod na elektromobilitu získal loni na dynamice – oproti předchozímu roku vzrostl počet dodaných elektromobilů o 57,5 % na celkových 81 894 vozů a počet nabízených modelů s výhradně elektrickým pohonem se zdvojnásobil. Na českém trhu dosáhla značka Audi dvouciferného nárůstu registrací na celkových 2910 nových vozů (+18,8 %). Nejžádanějšími modelovými řadami byly Audi A6 (502 vozů), Audi Q3 (463), Audi Q7 (408), Audi Q8 (403) a Audi Q5 (309 vozů).

Seat a Cupra posílily

Společnost Seat uzavřela rok 2021 s nárůstem prodeje o 10,3 % na celkových 470 500 vozů a registruje návrat poptávky zákazníků na úroveň před pandemií. Loňskou výrobu však citelně zbrzdil nedostatek polovodičů. Skvěle se daří značce Cupra, jejíž prodeje vzrostly díky modelu Formentor na trojnásobek (79 300 vozů). Významně se zvyšuje také zájem o elektrifikované vozy. Loni jich Seat dodal čtyřikrát víc než v roce 2020. Také v Česku přinesl rok 2021 značce Seat počty registrací srovnatelné s roky před pandemií a velmi dynamického růstu dosáhla i značka Cupra.



„Přestože byl rok 2021 náročný, podařilo se nám s oběma značkami dosáhnout velkého nárůstu, a smazat tak pomyslné covidové manko z předchozího roku,“ říká Aleš Novák, ředitel divize Seat/Cupra.

Volkswagen Užitkové vozy

Obchodní výsledky značky Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu byly v loňském roce negativně ovlivněny pokračující pandemií covid-19 a nedostatkem polovodičů. V důsledku toho klesl počet registrací v segmentech N1+N2/M1+M2 meziročně o 17,3 % na celkových 3794 vozů. Přesto dosáhla značka VW Užitkové vozy skvělých výsledků: Model Caddy se s tržním podílem 17,2 % stal nejprodávanějším vozem ve svém segmentu a výrazně tak přispěl k dosažení nejvyššího počtu přijatých zákaznických objednávek v historii značky na tuzemském trhu. V celosvětovém měřítku značka dodala zákazníkům v roce 2021 o 3,2 % méně vozidel (celkem 359 500) než v roce 2020.



„Navzdory nepříznivým vlivům přinesl rok 2021 pro naše zákazníky i nepřehlédnutelná pozitiva,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.

„První skvělou zprávou bylo zahájení prodeje páté generace našeho bestselleru Caddy. Druhá polovina loňského roku pak patřila premiéře revolučního Multivanu, který promluví do prodejních čísel letos. Kromě toho připravujeme další významné novinky.“

Značkový program Das WeltAuto

Program prodeje prověřených ojetých vozů oslavil 20 let. „Za loňský rok vykázala značka Das WeltAuto velmi dobrou bilanci. S celkovým počtem 16 884 prodaných vozů zaznamenala téměř 11% růst, čímž jsme překonali i náš plán,” zhodnotila rok 2021 vedoucí divize Das WeltAuto Mirka Cimrová.
 
Publikováno: 23. 2. 2022 | Počet přečtení: 414