hnv murr

Elektrický Kůň 2.0 dokáže zdolat pouště, lesy i řeky

Elektromobily si nevedou špatně a novinka od kanadské společnosti LyteHorse Labs je toho důkazem. Nový typ elektrického terénního vozidla je vhodný pro široké využití díky kluzným pouzdrům na palubě.

 
Brad Bonk měl vždy talent na navrhování výjimečných motocyklů a hot rodů. Svoji kreativitu využil i při konstrukci elektrického vozíku pro golfová hřiště. On a jeho bratr Allen si však uvědomili, že malý elektromobil skrývá mnohem větší potenciál. „Poté co jsme vyjeli na golfové hřiště, nás s Bradem napadlo připojit vozík k SUV a vyzkoušet, zda ho utáhne," vzpomíná Allen Bronk. Povedlo se a dvoutunové SUV se rozjelo přes celé parkoviště.

Čtyři nezávislé hub motory zajišťují vozidlu možnost přepínat pohon všech kol pro maximální sílu a tah, což z něj dělá ideálního společníka pro široké spektrum použití. „Díky použitým tribopolymerům firmy igus je navíc lehký, bezmazný, koroziodolný a mimořádně nenáročný na údržbu,“ říká Tomáš Vlk ze společnosti Hennlich, která firmu igus na českém trhu výhradně zastupuje.

Elektrická pohonná jednotka s moderní tribotechnologií


LyteHorse dokáže v městském prostředí přepravit náklad až 350 kg. Lze jej však používat i ve volné přírodě. Ocení ho např. policie při záchranných akcích v náročném terénu, ale využití najde i v dolech, skladištích nebo při lesnických pracích. „V minulosti se v těchto oblastech používali koně. Ti jsou ale nákladní na výcvik a chov a poměrně pomalí," říká Allen Bronk.

Kůň 2.0 – LyteHorse se dostane téměř kamkoli, vyvine rychlost až 160 km/h, je tichý a poháněný výhradně elektrickou energií. Navíc je vodotěsný do výšky hladiny až 60 centimetrů. Aby bylo zajištěno, že jej lze bez problémů používat v tak odlišných podmínkách, byla pro konstruktéry důležitá odolnost a bezúdržbovost použitých komponent.

Po rozsáhlém testování ocelových a nylonových pouzder se společnost LyteHorse Labs rozhodla pro bezmazná a bezúdržbová polymerová ložiska od společnosti igus a použila je v tlumičích a řízení.

„Běžná ložiska nesplňovala naše požadavky, protože špatně snášela nečistoty, slanou vodu a extrémní teploty," vysvětluje Allen Bronk. „Nakonec nás přesvědčila přírubová ložiska z materiálu iglidur J díky jejich výkonu, odolnosti, spolehlivosti a nízkým nákladům. Bez pomoci od společnosti igus bychom s tímto produktem určitě nebyli tak daleko jako nyní." Kanaďané momentálně s vozítkem expandují na americký trh, přičemž se zaměřují především na státní zakázky a budování distribuční sítě.



Bezmazná a bezúdržbová kluzná ložiska z tribopolymerů zajišťují spolehlivé fungování LyteHorse v nejrůznějších terénech.
 
Publikováno: 14. 12. 2021 | Počet přečtení: 687