hnv murr

Toyota radí, jak na terén

Rodina vozů, s nimiž můžete do terénu, je u Toyoty poměrně široká. V čem se vlastně liší? V každém případě je dobré vědět o pohonu všech čtyř kol něco víc, aby vás pak skutečně spolehlivě podržel.

 
Jsou vozy 4x4 a opravdové offroad vozy, které nezklamou ani v největším blátě nebo třeba v poušti. Zásadní rozdíl je v samotné konstrukci vozu. Opravdový offroad má karoserii na rámu jako třeba Toyota Land Cruiser. Ta sice může být těžší, ale zároveň mnohem pevnější, odolnější proti poškození a dokáže zachytit působení vnějších sil. Naopak samonosná konstrukce, kterou má třeba RAV4, je lehčí, má nízké těžiště a nižší spotřebu paliva. Její únavová pevnost však není tak velká, a tak není tolik vhodná pro offroad podmínky.

Varianty 4x4

Pohony 4x4 také mají několik různých variant. Například Hilux má jednoduchý přiřaditelný pohon 4x4. Řidič tak může manuálně volit mezi pohonem dvou kol (2WD) a pohonem všech kol (AWD). Naopak RAV4 automaticky rozděluje točivý moment pohonu mezi přední a zadní kola podle jízdních podmínek. A pak je tu Land Cruiser vybavený stálým pohonem AWD s redukcí. Všechna čtyři kola jsou stále využívána a není potřeba žádný zásah řidiče, diferenciály mohou být v případě offroadu uzamčeny.

Stálý pohon 4x4 je bezpečnější, pro řidiče pohodlnější, protože nemusí přemýšlet, kdy ho použít, a obecně je považován za nejlepší řešení v offroad podmínkách. Na druhou stranu připojitelný pohon 4x4 má samozřejmě nižší spotřebu a zajišťuje rovné a konstantní rozložení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4x4. V náročnějších podmínkách je však spolehlivější stálý pohon.



Hilux má jednoduchý přiřaditelný pohon 4x4.

Redukce

Další výhody, jako jsou vysoký točivý moment při nízké rychlosti, zvýšené brzdění motoru nebo lepší schopnost stoupání, sestupu i jízdy v obtížných podmínkách, přináší redukce.

Offroad auta se liší podle diferenciálů. Může být otevřený, uzamykatelný či s omezeným prokluzem, jehož verzi Torsen má i Land Cruiser. Diferenciál Torsen spojuje výhody otevřeného i zavřeného diferenciálu. Mechanicky rozděluje točivý moment na kola s přilnavostí a eliminuje tak prokluz kol, které přilnavost nemají. Výsledkem je lepší stabilita vozu, lepší trakce i funkčnost vozu.

Offroady se liší také různým typem zavěšení. RAV4 má nezávislé zavěšení se dvěma příčnými rameny, Hilux má listové pružiny a Land Cruiser kombinuje tuhou zadní nápravu se čtyřbodovým předním zavěšením. Pro náročné zákazníky je k dispozici varianta zadního vzduchového odpružení, kde je možné měnit manuálně světlou výšku vozidla.

Adaptivní variabilní zavěšení neustále mění tlumicí sílu a v jednotlivých módech upravuje jízdní vlastnosti vozu. Kineticko-dynamický systém zavěšení pak spojuje to nejlepší z obou světů. Na silnici minimalizuje náklony vozu a v offroadu zajišťuje dokonalou trakci vozu.

Jak řídit offroad

V první řadě si nastavte režim pohonu. Poloha H2 označuje využití pohonu 4x2, který je vhodný na silnici. Nastavení H4 je vhodné pro použití v situacích, kdy je vyžadována vyšší přilnavost vozu, např. zasněžená silnice, kdy hrozí prokluz při vyšších rychlostech. Nastavení L4 je vhodné pro jízdu v těžkém terénu a nabízí velkou sílu vozu v nízkých rychlostech.



Land Cruiser je vybavený stálým pohonem AWD s redukcí.

Pomocníci

Toyota Land Cruiser je vybavena několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují její schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítá rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje dopředu i dozadu. Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.

Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.
 
Publikováno: 1. 11. 2021 | Počet přečtení: 1003