Rosler MURR2 Schunk

NTM zve na víkendové akce

O víkendu 9. a 10 října se uskuteční Setkání motorových vozů v Muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka a v neděli 10. října velké finále závodní sezóny v Mostě. Na obou akcích bude NTM prezentovat zajímavé exponáty ze svých sbírek.

 
V Lužné u Rakovníka v Muzeu českých drah bude o víkendu (9.-10. 10.2021) na Setkání motorových vozů nejstarší prezentované vozidlo Parní vůz „Komarek“ ze sbírky Národního technického muzea (NTM).

Parní motorový vůz M 124.001 „Komarek“ vyjede v letošní sezoně naposled, aby se zúčastnil této jedinečné přehlídky pojízdných historických motorových vozů jako nejstarší prezentované vozidlo akce. Návštěvníci se dále mohou těšit na vozy Hurvínek, Věžák, Modrý šíp nebo Stříbrný šíp. Dvoudenní setkání ozdobí také M 290.002 Slovenská strela, která se veřejnosti představí poprvé od své renovace.



Parní motorový vůz M124.001 vyrobila v roce 1903 smíchovská továrna Ringhoffer pro místní dráhu Česká Lípa–Kamenický Šenov. V roce 1905 byl do vozu vestavěn nový kotel soustavy Allison-Komarek, díky kterému se vůz stal provozně spolehlivým a dostatečně výkonným. Nejvíce je vůz spjat s tratí Opočno–Dobruška, kde s přestávkami jezdil od roku 1910 až do roku 1946. O dva roky později se stal majetkem Národního technického muzea a po několik desetiletí byl ozdobou dopravní expozice v hlavní budově muzea v Praze na Letné. V letech 2005–2006 byl „Komarek“ opraven v ŽOS České Velenice a do roku 2011 provozován Muzeem ČD v Lužné u Rakovníka. Oprava do plně provozního stavu pak byla provedena v letech 2015-2016 pod taktovkou NTM v Železničním depozitáři v Chomutově. Více o akci viz www.cdnostalgie.cz



V Mostě, kde vrcholí velké finále závodní sezóny (10. 10.2021), se během doprovodného programu představí vůz Jawa Minor s karosérii roadstaer z roku 1939 ze sbírky NTM.

„Značka Jawa je známá především mezi motocyklisty. Ve 30. a 40. letech však vyrobila několik tisíc velmi kvalitních lidových vozů poháněných dvoudobými motory. Automobil Jawa Minor se sportovní karosérií roadster ze sbírek Národního technického muzea je typickým představitelem levného, a přitom velmi elegantního lidového vozu Jawa. V období okupace pracovala Jawa na jeho zdokonalení. Automobil Jawa Minor II se díky reorganizacím našeho průmyslu po válce dostal do výroby pod označením Aero Minor. Od tohoto sériového cestovního vozu byla odvozena závodní varianta, se kterou pánové Sutnar a Krattner dojeli druzí v Le Mans 1949,“ vysvětluje Arnošt Nezmeškal, ředitel Muzea dopravy NTM.

Hnací agregát modelu Jawa Minor v podélném uspořádání (odzadu) je kapalinou chlazený dvoudobý dvouválcový motor s vratným vyplachováním, zdvihový objem 616 ccm, výkon 14,4 kW (19,5k), třístupňová nesynchronizovaná převodovka se zpátečkou, rozvodovka s čelním diferenciálem. Podvozek páteřový vpředu rozvidlený

rám tvořený dutým ocelovým profilem čtvercového průřezu, přední kola nezávisle zavěšena na trojúhelníkových ramenech (dole) a příčném listovém peru (nahoře), zadní kola na výkyvných polonápravách, odpružených příčným listovým perem, hřebenové řízení, mechanické bubnové brzdy na všech kolech. Karoserie otevřená, dvoumístná s nouzovým sedadlem pod víkem zavazadlového prostoru – standardní tovární roadster.



Jawa Minor (1939) – osobní automobil s motorem umístěným podél za přední nápravou a s pohonem předních kol.

Vůz byl počátkem 90. let 20. století poměrně kvalitně zrenovován. Více o akci viz www.autodrom-most.cz
 
Publikováno: 8. 10. 2021 | Počet přečtení: 216