Rosler MURR2 Schunk

Budoucnost parkování podle Fordu

V rámci projektu zastřešeného německým Sdružením automobilového průmyslu navázal Ford spolupráci s poskytovateli infrastruktury a technologickými firmami včetně společnosti Bosch.

 
Cílem partnerství je demonstrovat komunikaci mezi parkovací infrastrukturou a automobilem vybaveným on-line připojením. Prostřednictvím aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl.

Technologii, která se aktuálně nachází ve výzkumné fázi, by mohlo být možné využívat také k vyslání vozu do automyčky nebo k nabíjecí stanici. Na autosalonu IAA, který se koná v Mnichově, předvede Ford automatizované parkování v praxi.

Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Technologie automatického parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 % vozidel více, protože není nutné ponechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.

Jak to funguje

Na parkovišti podporujícím automatické parkování je rozmístěna soustava senzorů, které řídí pohyb vozů. Dochází tak ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.



Senzory zabudované v parkovišti sledují pohyb vozu a navádějí ho k parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jeho jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení. Řidič po příjezdu na parkoviště pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace FordPass udělí pokyn k zahájení automatického navádění.

Po zaparkování se automobil navíc může stát osobní schránkou pro doručování zásilek. Kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního on-line připojení. Očekává se, že další vývoj on-line automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod.

Prostřednictvím aplikace FordPass si řidič při odjezdu vyžádá i opětovné přistavení vozu do nástupního prostoru. Zcela tak odpadá zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.

Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovišť.



Automatizované parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se již prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci. Na video se můžete podívat ZDE.

 
Publikováno: 8. 9. 2021 | Počet přečtení: 277