rosler murr Schunk

Jednowattové semafory sníží spotřebu o 80 %

Nová jednowattová technologie přináší výrazné úspory díky náhradě elektronických systémů, které ovládaly LED světla, digitálními ovládacími moduly. Výsledkem je zjednodušení elektroniky uvnitř semaforu, která až dosud spotřebovávala většinu energie.

 

Yunex, dceřiná firma Siemens Mobility, instalovala v Brně a Plzni moderní technologie, které zlepšují energetickou účinnost semaforů světelné signalizace a zároveň chrání životní prostředí. Jednowattová technologie dosahuje nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích SIL 3 (Safety Integrity Level).

Ve srovnání s příkonem 60 W, který potřebují tradiční žárovky, je u nového semaforu elektřina potřebná pro jednotlivé světelné signály zredukována na jeden až dva watty. Současně nejmodernější LED diody s extrémně nízkou spotřebou elektrické energie dodávají potřebnou světelnou intenzitu.

„U křižovatek, kde byla doposud používána standardní LED 230 V technologie, může po instalaci jednowattových semaforů Yunex dojít ke snížení spotřeby energie až o 80 %, což může ročně činit až 1,600 kWh, a produkce emisí CO2 klesne až o 960 kg ročně.“ říká Martin Němec, vedoucí oddělení Urban ve společnosti Yunex. „Investice do moderních technických řešení tak přináší městům nejen zlepšení životního prostředí, ale také potenciální finanční úspory. U měst, která stále používají v semaforech žárovky s vláknem namísto LED technologií, jsou úspory ještě vyšší.“

Nový signalizační systém je zároveň odolnější vůči kolísání napětí v elektrické síti. Speciální obvod v signalizačním systému odděluje a chrání napájecí zdroj světel od distribuční sítě, díky čemuž je semafor výrazně méně poruchový.

Města Brno a Plzeň se tak připojili k řadě evropských měst, které využívají tuto moderní technologii.

„Město Plzeň, pro které spravuje světelnou signalizaci na křižovatkách Správa veřejného statku města Plzně, přistoupilo již v roce 2012 k instalaci náhrad klasických žárovek světelnými zdroji LED, postupně v 230V provedení a následně se 40V provedením. Tzv. jednowattová technologie je z technologického hlediska logickým nástupcem předchozích řešení, které přináší další výrazné úspory elektrické energie.“ říká Josef Brůha, vedoucí oddělení dopravních průzkumů a světelné signalizace SVSMP. V současné době je v Plzni touto technologií osazeno 13 SSZ a další jsou ve výstavbě. Energetická spotřeba světelné signalizace na křižovatce se tak dostala na hodnoty řádově stovky wattů. Velmi významným prvkem je i vysoká provozní spolehlivost a bezpečnost této technologie.

Používání nejmodernějších technologií v oblasti řízení dopravy je pro město Plzeň zárukou dodržení požadovaných standardů a zajištění nejvyšších nároků kladených na bezpečnost provozu, spolehlivost a efektivitu dopravních systémů.

Společnost Yunex Traffic, která působí ve více než 40 zemích a její inteligentní dopravní řešení v současné době využívají velká města po celém světě, včetně Dubaje, Londýna, Berlína, Bogoty a Miami, je jediným dodavatelem, který může nabídnout všechny hlavní regionální standardy požadované v Evropě, Velké Británii, Asii a Americe.

 
Publikováno: 13. 7. 2021 | Počet přečtení: 463