rosler murr Schunk

Volvo zkoumá možnosti nefosilní oceli

Automobilka Volvo Cars spojuje své síly se švédskou firmou na výrobu oceli SSAB, aby společně zkoumaly vývoj vysoce kvalitní nefosilní oceli vhodné pro využití v rámci automobilového průmyslu.

 
Společný vývoj udělá ze značky Volvo první automobilku spolupracující se společností SSAB na její iniciativě HYBRIT, která nabízí ty nejambicióznější a nejrozvinutější projekty na vývoj nefosilní oceli v rámci ocelářského průmyslu.

Iniciativa HYBRIT byla založena společností SSAB, producentem železné rudy LKAB a energetickou společností Vattenfall. Jejím smyslem je nahradit koksárenské uhlí, které je při tradičních postupech nutné k výrobě oceli, elektřinou z nefosilních zdrojů a vodíkem. Očekávaným výsledkem by měla být celosvětově první technologie na výrobu oceli bez použití fosilních zdrojů, při níž není zanechávána téměř žádná uhlíková stopa.



Volvo se tak stane první automobilkou, která bude zpracovávat ocel společnosti SSAB vyrobenou ze železa se sníženým obsahem vodíku pilotní továrnou iniciativy HYBRIT ve švédském Luleå. Takto vyrobená ocel bude využita pro testovací účely a může být používána pro výrobu koncepčních vozů. V roce 2026 se společnost SSAB chystá dodávat na trh nefosilní ocel v komerčním měřítku a Volvo bude nefosilní ocel využívat k výrobě vlastních vozů.

Globální ocelářský průmysl vyprodukuje kolem 7 % celosvětových emisí uhlíku, což je dáno především tím, že v tomto odvětví v současné době dominuje technologie výroby oceli na bázi železné rudy, při které se využívají vysoké pece na koksárenské uhlí. U společnosti Volvo Cars představují emise CO2 spojené s výrobou oceli a železa přibližně 35 % z celkového množství emisí vyprodukovaných v rámci získávání a výroby materiálů pro výrobu jednoho vozu s tradičním spalovacím motorem. Při výrobě plně elektrického vozu je to 20 %.



Smyslem iniciativy HYBRIT je nahradit koksárenské uhlí elektřinou z nefosilních zdrojů a vodíkem.
 
Publikováno: 16. 6. 2021 | Počet přečtení: 558