MURR2 Schunk

S elektromobilem i do hor, vzkazuje značka Opel

Podle některých jsou elektromobily vhodné pouze pro města. To ale není celá pravda. Elektrické modely značky Opel prokazují své schopnosti i v kopcovitém a hornatém terénu díky vysokému točivému momentu, skvělé trakci, prvotřídní ovladatelnosti a dlouhému dojezdu.

 

Skutečným králem kopců je Opel Grandland X Hybrid4 (kombinovaná spotřeba dle WLTP: 1,4-1,3 l/100 km, emise CO2 32-29 g/km). S celkovým systémovým výkonem 221 kW z kombinace spalovacího motoru a dvou elektromotorů má toto SUV vždy k dispozici dost energie i v největších kopcích. Elektrický pohon všech čtyř kol zajišťuje vynikající trakci za všech podmínek. Díky tomu je řízení nejen zábavné, ale také bezpečné. Po náročné jízdě do kopce přijde v klesání ke slovu rekuperace – elektromotory u přední i zadní nápravy v klesání a při brzdění pracují jako generátory a přeměňují kinetickou energii na elektřinu. Pokud řidič přepne do jízdního režimu B, zvýší se rekuperace i zpomalení. Při rekuperaci se 13,2 kWh baterie vozu dobíjí s nulovými náklady a šetří energii pro další jízdu.

Při rekuperaci (zejména v režimu B) vůz výrazně zpomaluje, řidič nemusí nijak podřazovat ani stále brzdit provozní brzdou. Plug-in hybridní Grandland X klouže z kopců mírnou rychlostí, která se nezvyšuje ani v prudších úsecích, protože současně se zvyšuje nabíjecí napětí a s ním i odpor. Brzdění pedálem před zatáčkou je v mírných až středních sjezdech většinou zbytečné, protože díky zvýšené rekuperaci vozidlo samo zpomaluje.

Tyto vlastnosti jsou charakteristické pro všechny elektrické vozy značky Opel. Agilita a vynikající jízdní vlastnosti jsou dalšími výhodami elektrických modelů Opel v kopcovitém terénu. Baterie každého elektrického modelu je začleněna přímo do podlahové platformy, což příznivě snižuje těžiště. Ani v zatáčkách se tedy vůz příliš nenaklání. Modely Corsa-e i Mokka-e jsou poháněny elektromotory o výkonu 100 kW a mají poháněná přední kola. Okamžitě po rozjezdu má řidič k dispozici mohutný točivý moment 260 Nm.

Sebevětších kopců se nebojí ani lehké užitkové elektrické modely Combo-e a Vivaro-e. Jsou poháněny elektromotorem o výkonu 100 kW s točivým momentem 260 Nm. S baterií 75 kWh má Vivaro-e dojezd dle WLTP asi 330 km. Takový dojezd samozřejmě není reálný, pokud by cesta vedla stále do kopce. Ale po každém stoupání následuje klesání. V tom okamžiku se elektromotor na přední nápravě stává generátorem, který zpomaluje rychlost jízdy a zároveň dobíjí baterie. Dole v údolí má dodávka dostatek energie, aby dojela k další rychlonabíječce. Dobití 75 kWh baterie Vivara-e z nuly na 80 % trvá jen 45 minut.

 
Publikováno: 24. 2. 2021 | Počet přečtení: 190