zoomatech murr Schunk

Let s udržitelným palivem

Poprvé na světě byl proveden let s pasažéry se strojem částečně využívajícím udržitelně vyrobený syntetický kerosen. Informace o experimentu byla oznámena na nedávné konferenci SAF v Haagu 8. února.

 

Světově první komerční let s příměsí 500 litrů udržitelného syntetického paliva realizovaly nizozemské státní aerolinie KLM v lednu letošního roku na lince z amsterdamského letiště Schiphol do Madridu. Boeing 737-800 zvládl let na palivovou směs, ve které tvořil zhruba 5 % udržitelný syntetický kerosen V-6 firmy Royal Dutch Shell vyrobený v jejím výzkumném centru na základě CO2, vody a obnovitelné energie pomocí elektrolýzy, používané pro získání vodíku. Potřebné ingredience dodaly Slunce, vítr a krávy. Energie potřebná k výrobě byla využita z větrných elektráren, oxid uhličitý byl zachycen v rafinerii Pernis u Rotterdamu a u chovatelů skotu na severu Nizozemska.

KLM v této oblasti alternativních leteckých paliv experimentuje již dlouhodobě – např. již před 10 lety letěl jeden ze strojů na směs z běžného kerosinu a stolního oleje. „Přechod od fosilních paliv k udržitelným alternativám je jednou z největších výzev v letectví. Obnova vozového parku významně přispěla ke snížení emisí CO2, ale zvýšení produkce a používání udržitelného leteckého paliva bude pro současnou generaci letadel největší rozdíl. Proto jsme se před časem spojili s různými partnery, abychom stimulovali vývoj udržitelného syntetického petroleje, a tento první let s jeho využitím ukazuje, že je to v praxi možné a že můžeme jít kupředu,“ uvedl generální ředitel KLM Pieter Elbers.

Nizozemsko chce stimulovat vývoj a používání udržitelných leteckých paliv (biopaliva a syntetický petrolej), aby evropské letecké společnosti mohly létat zcela na udržitelné palivo do roku 2050, a tamní vláda podporuje různé iniciativy na stimulaci jeho výroby a životaschopné komerční využití. Příkladem je výstavba první evropské továrny na udržitelný biokerosen v nizozemském Delfzijlu.



Vývoj udržitelně vyráběných leteckých paliv – udržitelného syntetického petroleje a biokerosenu – by měl podle EU pomoci snížit emise CO2 v letecké dopravě a evropské členské státy chtějí vyzvat Evropskou komisi, aby přijala evropskou povinnost kombinování těchto zdrojů s konvenčními palivy.

Na konferenci SAF byly představeny i různé nové iniciativy a startupy. Například start-up Synkero oznámil, že spolupracuje s přístavem Amsterdam, letištěm Schiphol, KLM a SkyNRG na realizaci komerční továrny na syntetický udržitelný petrolej v amsterdamském přístavu. Projekt se snaží navázat na udržitelné iniciativy v oblasti Severního moře, jako je zřízení 100MW vodíkové elektrárny, kde lze pomocí udržitelné elektřiny vyrobit až 15 000 tun „zeleného vodíku“.

Další iniciativou je výstavba demonstrační továrny na udržitelný petrolej s využitím zachyceného CO2 ze vzduchu jako suroviny v Rotterdamu. Iniciativa Zenid využívá kombinaci inovativních technologií k zaměření na CO2 neutrální letectví s udržitelným syntetickým petrolejem.

 
Publikováno: 16. 2. 2021 | Počet přečtení: 139