murr Schunk

V Brně jezdí šalina jako drak, ale v Ostravě i osmdesátkou

Brno bude v roce 2021 pokračovat ve stavbě vlastních tramvají. Městem už projíždí devět moderních Draků a příští rok jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět. Pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů.

 
Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo letos poslat na koleje devět nových tramvají, které od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Název podle slavného brněnského symbolu vybrali lidé v anketě. Jméno se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost a Drak soutěž přesvědčivě vyhrál – z téměř 2,5 tis. hlasů získal téměř polovinu.

Nové vozy, které nabízejí prostor pro 49 sedících a 122 stojících cestujících (bez nichž činí jejich hmotnost 31 tun), už v brněnských ulicích najezdily přes 100 tis. km. Standardně jsou v červenobílém provedení v barvách města, ale jedna souprava dostala unikátní „dračí“ design.



Brněnská souprava s „dračím“ designem.

Město si staví tramvaje na míru

Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v ČR. Jak uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek, díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Testoval se i průjezd vozovnami a myčkami a během zkušebních jízd se dolaďovalo např. nastavení zpětných zrcátek nebo řídicí software.

Jízdní vlastnosti, vzhled i vybavení nových vozů odpovídá nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ uvedl Miloš Havránek.

Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen DPMB 41 tramvají Drak. Výroba přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože pracovníci jsou díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru“. DPMB vypsal výběrové řízení i na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.

Kde tramvaje jezdí rychleji než auta

Ostrava se zase stala prvním městem v ČR, kde mohou tramvaje jezdit rychlostí až 80 km/h. Dopravní podnik Ostrava (DPO) díky rekonstrukci za 129 mil. Kč, která zajistila sanaci spodku trati pro lepší stabilitu a delší trvanlivost, úpravě trolejového vedení a instalaci pražců s pružným upevněním kolejnic pro tišší a hlavně rychlejší jízdu, umožnil tramvajím jezdit výrazně rychleji, než je běžné.

„Zvyšování komfortu cestujících neznamená jen nové vozy v parku dopravního podniku, ale i zvyšování rychlosti tramvají. A aby tramvajová doprava významně spořila cestujícím čas, začali jsme trend zvyšování rychlosti a chystáme další úseky, kde bude tramvajová doprava zrychlovat,“ řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.



Tramvaje v Ostravě jezdí na určitých úsecích až 80 km/h.

Na některých úsecích je tak možné vidět ne zcela běžný obrázek, jak tramvaj předjíždí automobily jedoucí vedle ní. Na tramvajových tratích vedených po pozemních komunikacích mohou tramvaje jezdit nejvyšší rychlostí 50 km/h, na tratích na tzv. samostatném tělese pak nejvýše šedesátkou. Rychlost do 65 km/h, povolená na vybraných úsecích (z nichž některé prošly pro tento účel speciálními úpravami), byla od letošního září zvýšena až na 80 km/h. Vhodné úseky pro zvýšení rychlosti na 70 a 80 km/h vybral dopravní podnik s ohledem na dostatečnou délku mezizastávkových úseků, dopravní situaci a okolní zástavbu. Realizace stavebních úprav bude probíhat postupně do roku 2022, přičemž až 85 % nákladů by mohlo být kryto z Operačního programu Doprava.
 
Publikováno: 29. 12. 2020 | Počet přečtení: 214