murr Schunk

První pracovní plavba ledoborce Arktika

V polovině listopadu vyplul z murmanského přístavu univerzální ledoborec Arktika na svou první pracovní plavbu s kurzem do Karského moře. Do poloviny prosince bude pracovat v oblasti Severní mořské cesty.

 

Jaderný ledoborec Arktika je připraven zajišťovat doprovod nákladních lodí po celé délce Severní mořské cesty. Jeho první plavba potrvá tři týdny. V oblasti Arktidy se nyní na začátku zimy formuje nový led, takže společnost Atomflot, která provozuje flotilu ledoborců, má možnost novou loď pořádně vyzkoušet, což je standardní postup po uvedení nového plavidla do provozu.

Po absolvování této plavby se Arktika vrátí zpět do domovského přístavu v Murmansku, kde doplní zásoby. Koncem prosince vyrazí opět na Severní mořskou cestu. Během zimy a léta bude pomáhat nákladním lodím v plavbě zamrzajícím polárním mořem.

Arktika je první ze série ledoborců nové generace. Celkem bude postaveno pět těchto plavidel, která mají výkon 60 MW, a řadí se tak mezi nejvýkonnější ledoborce na světě. Sibir a Ural budou uvedeny do provozu v letech 2021 a 2022 a stavba zbývajících dvou lodí probíhá. Nové ledoborce dostaly nový reaktor RITM-200, což je modernější verze léty prověřených reaktorů KLT-40 a OK-900 používaných na jaderných ledoborcích.

Ledoborce nové třídy mají na délku 173,3 metru, šířku 34 metrů a výtlak 33 540 tun. Díky svému výkonu dosahují rychlosti 22 uzlů na volném moři a dokážou prolamovat až 2,9 tlustý led. Posádku jedné lodi tvoří 53 lidí a plavidla v provozu vydrží minimálně 40 let.

 
Publikováno: 30. 11. 2020 | Počet přečtení: 188