murr Schunk

Letadla na míru z Hamburku

Stejně jako nejžádanější luxusní limuzíny pocházejí z Německa, také nejlépe vybavená soukromá letadla, takzvané bizjety, pořídíte u našich západních sousedů. Přesněji v hanzovním městě Hamburk, kde ve společnosti Lufthansa Technik AG, vznikají tyto speciály.

 

pro potřeby nejrůznějších VIP z celého světa, tedy miliardářů, byznysmenů i nejvyšších politických představitelů, soukromá letadla určená především k reprezentaci.

Zakázkovými přestavbami, ale také vlastním vývojem a záručním a pozáručním servisem soukromých tryskáčů se v Lufthansa Technik zabývají už déle než půlstoletí. V oddělení označovaném VIP & Executive Jet Solutions se specializují na údržbu, design a na míru stavěných interiérů letadel pro nejnáročnější klientelu. Na jednom místě provádějí nejen standardní technické kontroly, ale také zakázkové zástavby interiérů, kompletní přestavby letadel a rovněž vám zde mohou nalakovat jakékoliv letadlo do barev podle vašeho přání. Zakázkové interiéry tady dodávají do dopravních tryskových letadel všech velikostí od hlavních světových výrobců - Challenger, Learjet, Boeing a Airbus. Pouze toto oddělení má roční obrat přibližně 300 miliónů euro.

Tady je zákazník pán

Většina VIP letadel je do hamburského kompletačního centra dopravena přímo od výrobce bez jakéhokoliv vnitřního vybavení. Procesu, během nějž se z prázdného letadla stane na míru vybavený speciál, předcházejí intenzivní konzultace se zákazníkem, který musí co možná nejdetailněji a nejpřesněji specifikovat svá přání a potřeby. Když dojde ke vzájemné dohodě a zákazník odsouhlasí předběžný rozpočet přestavby, konstruktéři společnosti Lufthansa Technik se pustí do práce. S použitím trojrozměrné počítačové modelace vzniká kompletní zařízení interiéru. I v této fázi probíhá nepřetržitý dialog se zákazníkem, který musí odsouhlasit veškeré úpravy interiéru, včetně použitých materiálů a jejich barvy.



Bývá zvykem, že nejnáročnější klienti dávají přednost vlastním interiérovým designerům a architektům a není výjimkou, když požadují, aby interiér letadla byl navržen ve stylu jejich soukromých rezidencí. Samozřejmě, ne úplně všem přáním mohou konstruktéři VIP letadel vyhovět. I když i tady vyznávají zásadu, že „zákazník je pán“ a jeho milióny jsou silným přesvědčovacím argumentem, jde pořád jen o letadla, pro která platí řada fyzikálních a bezpečnostních omezení. Takže je důležité občas umět některému zákazníkovi vysvětlit, že úplně všechny jeho představy realizovat nelze. Jednotlivé interiérové součásti např. musí být navrženy tak, aby letadlo bylo dokonale vyváženo, zároveň všechny použité prvky musí splňovat přísné požadavky na bezpečné uchycení a odolnost vůči požáru.

„Koupelnové vany, vířivky nebo otevřený krb jsou na seznamu doplňků, které prostě našim zákazníkům nemůžeme splnit,“ vysvětluje Wieland Timm, obchodní zástupce VIP & Executive Jet Solutions. „Také musíme být opatrní při výběru materiálů. Obrátil se na nás jeden klient s tím, že by měl rád v interiéru kůži, z jaké má vyrobenou kabelku jeho manželka. Jenže my jsme zjistili, že tento typ kůže nemá potřebnou certifikaci. Nakonec jsme to vyřešili tak, že jsme sehnali velice podobný materiál, který bezpečnostním normám vyhovoval, a zákazník byl spokojen.“

Konstruktéři z Lufthansa Technik mají v oblasti bezpečnosti velké zkušenosti a skvělou pověst, o čemž svědčí také to, že jejich interiéry získaly certifikaci od více než třiceti regulačních leteckých úřadů světa, včetně americké FAA a Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).

Zlaté kohoutky? Spíš palubní internet...

Většina smrtelníků má představu, že každý druhý soukromý tryskáč je vybaven zlatem obloženými koupelnami a diamanty posázenými stěnami. Ačkoliv i takové interiéry existují, jsou spíše výjimkou. Většina zákazníků dává mnohem více přednost pohodlí a účelnosti před rozmařilým přepychem. Co však prakticky bez výjimky vyžadují všichni, to je dokonalý zábavní systém, takzvaný IFE (in-flight entertainment) s integrovaným způsobem ovládání všech funkcí v interiéru. I v této oblasti má Lufthansa Technik co nabídnout. V oddělení Cabin Innovation Center se zabývají právě vývojem a implementací IFE poslední generace propojené lokální sítí Ethernet. Tento systém umožňuje řídit a koordinovat funkce všech audiovizuálních a komunikačních zařízení společně s nastavením teploty, ventilace a osvětlení v kabině. Kromě napevno nainstalovaných ovládacích prvků v opěrkách sedadel, jak jsme zvyklí z běžných dopravních letadel, mohou cestující ovládat tento systém také prostřednictvím mobilních dotykových displejů. Součástí IFE jsou přehrávače CD a DVD, iPody, kamery, sound systémy, LCD obrazovky s HD rozlišením umožňující zobrazení trojrozměrných map a wi-fi routery pro bezdrátový přenos dat z osobních počítačů s přístupem na internet. S ohledem na skutečnost, že vývoj těchto technologií postupuje mílovými kroky kupředu, a Lufthansa Technik počítá s tím, že její zákazníci budou vyžadovat pravidelnou modernizaci těchto zařízení, je celý systém navržen tak, aby kdykoliv umožňoval relativně snadný upgrade.



Kromě špičkového zábavního a komunikačního systému je rovněž pro zákazníky důležitá úroveň zpracování interiérového nábytku. Navržení dispozice a výroba samotného nábytku probíhá přímo v Lufthansa Technik, kde mají k dispozici specializované truhlářské a čalounické dílny. V případě zvlášť individuálních požadavků spolupracují s řadou renomovaných externích dodavatelů. Jakmile jsou jednotlivé součásti interiéru vyrobeny, v kompletačním centru společnosti je namontují do letadla. Jde o vysoce náročnou a kvalifikovanou práci, které se ve firmě zabývá asi pět set techniků. Po nainstalování interiéru následuje testovací fáze, nejprve na zemi a potom i za letu, pak teprve probíhá certifikace letadla a konečně předání zákazníkovi, jehož součástí je proškolení obsluhujícího personálu.

Služby s celosvětovým pokrytím

Kromě hamburské centrály VIP & Executive Jet Solutions v Hamburku má společnost Lufthansa TechniK AG ještě dvě další velké pobočky. Na letišti Berlin-Schönefeld provozuje firmu Lufthansa Bombardier Aviation Services (LBAS), která je specializovaná na údržbu a servis business jetů značky Bombardier. Ta se v současnosti stará asi o 300 letadel v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.

Druhá dceřiná společnost BizJet International v Tulse, v americkém státě Oklahoma, provádí kromě údržby a servisu pro business jety Boeing a Airbus rovněž zákaznické přestavby interiérů letounů Airbus ACJ318.

V celém světě má Lufthansa Technik AG k dispozici 30 smluvních partnerů a společných podniků, které zajišťují pro VIP zákazníky společnosti služby na nejvyšší úrovni. Díky tomu mohou zasáhnout prakticky kdekoliv, kde zákazníka potká nečekaná závada, a to v řádu několika hodin. To oceňují právě VIP zákazníci, kteří nemají pravidelný letový plán a jsou jeden týden v Evropě, a další třeba v Indii, kam navíc ještě letí přes Borneo. Mezi VIP zákazníky, pro které je tento servis důležitý víc než pro kohokoliv jiného, patří vlády a jejich vládní letouny.

Dostanete, co si zaplatíte

Pokud se ptáte na cenu takové přestavby na VIP bizjet, pak se zřejmě nikdy zákazníkem Lufthansa Technik nestanete. „Nestačí být bohatý, musíte být proklatě bohatý,“ říká se smíchem Wieland Timm. „Poskytujeme služby naprosté příjmové špičce.“

Na průměrnou přestavbu Airbusu A320 na VIP verzi počítejte s celkovou částkou přibližně 150 miliónů euro. Pokud ovšem chcete opravdu něco exkluzivního, pak si pořiďte jumbo-jet Boeing 747, jenže v tomto případě je to investice kolem půl miliardy dolarů – čtvrt miliardy za letadlo a další čtvrt miliardy za kompletní přestavbu. Tyto částky se však mohou lišit podle náročnosti přestavby a použitých materiálů. Není divu, že většinu klientů společnosti představují leasingové společnosti, které tato letadla dále pronajímají bohatým byznysmenům, případně malé společnosti provozující VIP jety na komerční bázi. Stabilními klienty jsou rovněž vlády a velké mezinárodní organizace, které si v Hamburku nechávají přestavovat letadla určená pro takzvané „vládní letky“ a k dalším reprezentačním účelům.



S velikostí letadla souvisí také počet oddělených vnitřních prostorů. Zatímco malé tryskáče typu Learjet nebo Challenger mnoho variant nenabízejí a jejich majitel se zpravidla musí spokojit s prémiově vybaveným salónem a oddělenou ložnicí, Boeing 747 je skutečným létajícím palácem. Je zde velká obývací místnost snadno přestavitelná v konferenční sál, televizní místnost s obří LCD obrazovkou a dokonalým soundsystémem, ložnice s vlastními koupelnami a šatnami, pracovna, dokonce i místnost pro hosty. Pro mladší cestující se v letadlech zařizují oddělené počítačové herny, zatímco pro starší a chronicky nemocné jsou k dispozici místnosti vybavené transportními nemocničními lůžky a nejrůznějšími lékařskými přístroji. Obvyklé jsou rovněž vlastní prostory pro personál a ochranku.

Společnost Lufthansa Technik AG ze zásady nezveřejňuje jména svých zákazníků. Dokonce ani mnozí zaměstnanci firmy netuší, pro koho jsou určena letadla, na nichž právě pracují. Není ovšem žádným tajemstvím, že většinu klientely tvoří občané Blízkého východu, Číny a Ruska, zatímco v Evropě jde především o korporátní klienty a vlády.

Referenční zakázkou Lufthansa Technik je v současné době probíhající přestavba tří letounů Airbus A-350 XWB pro potřeby německé vlády. První z nich již ve vládních barvách absolvoval několik zkušebních letů. Tyto letouny mají nahradit už vysloužilé dva airbusy A-340, které německá vláda používala v posledních deseti letech.

 
Publikováno: 10. 11. 2020 | Počet přečtení: 1560