murr Schunk

Unikátní stroj přijel poprvé do Česka

Stavební železniční stroj RUS 1000 S, který společnost Swietelsky Rail CZ nasadila 20. a 21. října na obnovu trati malého okruhu Zkušebního centra Velim, si dokázal na sebe obrátit nebývalou pozornost.

 

Jde totiž o evropský unikát, který po své premiéře na přelomu roku poprvé přijel do České republiky. „Lze o něm mluvit jen v superlativech. Jeho potenciál je mimořádný a využívá se na železničních stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz. A to je i případ extrémně vytíženého velimského testovacího centra,“ říká Pavel Pechač, jednatel Swietelsky Rail CZ.

Obří stroj RUS 1000 S (Reinigung – čištění štěrku, Umbau – obnova kolejového roštu, Stopfen – podbíjení směrová a výšková úprava koleje) je dlouhý 278 metrů a vážící 674 tun, v jednom průjezdu zvládá tři komplexní činnosti – čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. Ta je tak po jeho průjezdu okamžitě sjízdná pro rychlost 60 km/hod. Výkon tří motorů je 2127 kW.

Díky inovované konstrukci sít je stroj také o 25 % výkonnější než jeho předchůdce RU 800 S. Zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m3 štěrku. Délka celé soupravy pro denní výkon, včetně vozů pro logistiku materiálu, je 900 metrů. Minimální pracovní poloměr oblouku činí 250 metrů. Ve Velimi byl nasazen při rekonstrukci 2245 metrů kolejí.

„Když se v roce 2006 objevila strojní technologie RU 800 S, mluvilo se o revoluci ve strojní rekonstrukci kolejí, protože při jedné výluce stroj zvládl dva kompletní pracovní postupy. Teď ještě jeden přibyl. V RUS 1000 S jsou shrnuty více než desetileté provozní zkušeností s jeho předchůdcem, a proto efektivita práce nebude zcela jistě po dlouhou dobu překonána,“ dodal Lukáš Vostrý, ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ.

 
Publikováno: 4. 11. 2020 | Počet přečtení: 271